Netbooky dobývají svět

12. října 2009, 11:54 - Jan Němec
12. října 2009, 11:54

Trh s počítači zasáhla ekonomická krize a prodeje nových přístrojů budou letos stagnovat. Výjimkou jsou levné a úsporné netbooky. Jen letos se jich prodá více než 30 milionů.

Autor: Sony

Těžko byste hledali oblast, kterou nezasáhla současná ekonomická krize. Výjimkou není ani trh s počítači. Ten po tučných letech, kdy prodeje nových přístrojů rostly dvojciferně, letos zažívá útlum. Předpovědi analytiků se rozcházejí: někteří předpovídají mírný růst, jiní stagnaci a například společnost Gartner upravila v září svůj původní odhad z šestiprocentního na „pouze“ dvouprocentní propad. Přesto existuje výjimka. Levné a úsporné „minipočítače“, takzvané netbooky, se v loňském i letošním roce těší velkému zájmu. Podle analytické firmy DisplaySearch se jich letos prodá více než 30 milionů a jejich podíl na trhu přenosných počítačů dosáhne zhruba jedné pětiny.

Velký zájem spotřebitelů přiměl k výrobě a prodeji netbooků většinu významných výrobců počítačů. „S výjimkou Apple se všech 15 hlavních výrobců PC pustilo také do produkce mininote PC. Zčásti kvůli konkurenční hrozbě ze strany Asusu a Aceru, ale také pro uspokojení poptávky po levných počítačích,“ tvrdí ředitel pro výzkum trhu s notebooky ze společnosti DisplaySearch John F. Jacobs.

Přestože je o netbooky největší zájem především na rozvíjejících se trzích, jako je Jižní Amerika nebo Čína, fanoušky si našly i v Evropě, potažmo České republice. „Společnost Asus přišla v roce 2007 na trh s novým typem přenosných počítačů, který byl původně plánován pro rozvojové země. Během velmi krátkého času si však našel obdivovatele po celém světě,“ vysvětluje původ netbooků Lukáš Herout ze společnosti Asus. Z levného počítače pro nemajetné se tak stal zajímavý celosvětový trend.

„Ještě před dvěma lety kategorie mininotebooků či netbooků v analytických reportech úplně chyběla. První vlaštovky ve formě tržeb z prodeje tohoto typu počítačů se začaly objevovat až loni. Dnes už počítáme podíl netbooků na trhu přenosných počítačů i v Česku ve dvojciferných číslech,“ tvrdí Tomáš Kvašňovský ze společnosti Hewlett-Packard. Co tedy stojí za rychle rostoucí oblibou netbooků? „Nízká hmotnost, malé rozměry, vysoká mobilita, dlouhá výdrž na baterii, neotřelý design a také nižší cena. Zvláště v době špatné hospodářské situace se cena stává hodně důležitou pro koncového uživatele,“ vypočítává výhody Lukáš Herout ze společnosti Asus Computer Czech Republic. Netbook totiž oproti lépe vybavenému a výkonnějšímu notebooku vyjde až dvojnásobně levněji.

Hlavně na internet Ačkoliv jsou nízká cena, malé rozměry a hmotnost a dlouhá výdrž baterie lákavými argumenty, netbooky nejsou a ani nemají být plnohodnotnou náhradou klasických notebooků. Hodí se především pro přístup na internet, jednodušší kancelářské práce nebo třeba sledování filmů. Pro náročnější úkoly, vyžadující výkonný počítač, se netbooky nehodí. „V případě mininotebooků jde o produktový kompromis, u nějž je kladen důraz především na mobilitu. Netbooky jsou v očích veřejnosti považovány za přístupová zařízení na internet,“ vysvětluje Tomáš Kvašňovský z Hewlett-Packard. Vzhledem k malým rozměrům a menšímu výkonu se podle něj uživatelé, kteří se rozhodnou pro netbook, musí vzdát určitých standardů. „Procesory netbooků mají nižší výkon, počítače nejsou vybaveny CD ani DVD mechanikou a mají také například nižší počet slotů pro připojení externích zařízení,“ doplňuje Kvašňovský. Vlastnosti netbooků jsou od notebooků odlišné a odlišný je i segment spotřebitelů, na který výrobci s netbooky míří. „Ideální jsou netbooky pro ženy, kterým se vejdou do kabelky, pro studenty, kteří si jej mohou vzít na přednášky, nebo jako druhý „notebook“ do rodiny pro děti nebo na víkend na chalupu,“ tvrdí marketingový manažer české pobočky firmy Lenovo Robert Janásek. Proto podle něj hlavní cílovou skupinou nejsou firmy, ale spíše běžní spotřebitelé. Podobné zkušenosti potvrzuje i Lukáš Herout z Asus Computer. „Největší zájem pozorujeme mezi mladými lidmi, kteří kladou velký důraz na mobilitu a design,“ doplňuje Herout. Notebooky v ohrožení nejsou**

Přestože na rozdíl od netbooků prodeje klasických notebooků letos zřejmě zůstanou na stejných či velmi podobných číslech jako loni, podle výrobců není na vině takzvaná „kanibalizace“ trhu. Neplatí tedy, že by výrobci prodávali více netbooků na úkor jejich výkonnějších alternativ. „Jedná se o produkty, které si i přes pesimistické předpovědi, že budou kanibalizovat trh notebooků, našly své vlastní příznivce,“ tvrdí Robert Janásek z Lenovo. I prodejci podle něj rozlišují to, že je každý produkt určen pro jiného uživatele. Proto netbooky doporučují například jako další, ještě „přenosnější“ zařízení k plně vybavenému notebooku. Významnější odliv zákazníků od klasických notebooků a počítačů k netbookům nepozoruje ani společnost Asus. „Zákazníci chápou, že se jedná o dva rozdílné produkty a každý z nich se hodí na něco jiného,“ konstatuje Lukáš Herout.

Díky vysoké mobilitě mohou netbooky konkurovat nejen notebookům, ale i takzvaným chytrým telefonům. „V rámci rozšiřování 3G sítě v České republice stačí mít v netbooku integrovaný modem, vložit SIM kartu jako do telefonu a využívat mobilní internet,“ vysvětluje Robert Janásek. Netbooky se tak podle něj do budoucna budou prolínat s oblastí, kam zasahují chytré mobilní telefony. „Jejich pozice je pr&a
acute;vě na průniku mezi mobily a počítači,“ říká Janásek.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče