Nesplněné ambice pražské rodačky

23. února 2009, 10:06 - Pavel Hanslíček
23. února 2009, 10:06

Záchrana německého výrobce autodílů přijde na čtyři miliardy eur

Mělo jít o jednu z největších fúzí loňského roku. Veřejnosti téměř neznámý výrobce valivých ložisek Schaeffler Gruppe (SG) tehdy ohlásil převzetí trojnásobně většího producenta pneumatik Continental (SG přímo získal 49,9 procenta akcií Continentalu a dalších 39 procent převedl na privátní banky Sal. Oppenheim a B. Metzler). Výsledkem spojení, na něž si SG musel půjčit jedenáct miliard eur, měl být pátý největší světový dodavatel součástek do automobilového průmyslu. Velkolepým plánům však těžkou ránu zasadila nastupující ekonomická krize – zatímco SG nakupoval akcie Continentalu za 75 eur za kus, současná hodnota se pohybuje kolem patnácti eur. Proto úvěrující banky požadují další zajištění úvěrů a hlavní akcionáři SG Georg Schaeffler a Maria-Elisabeth Schaefflerová musejí o pomoc prosit německou vládu. Jelikož SG spolu s Continentalem zaměstnává 210 tisíc lidí, záchrana skupiny se stala sledovaným tématem. Přitom zmíněných jedenáct miliard eur nejsou jediné dluhy, které společný podnik tíží: Continental si předloni půjčil deset miliard na převzetí dodavatele automobilových součástek VDO od společnosti Siemens.

Merkelová říká ne Ještě než se rodačka z Prahy Schaefflerová obrátila na vládu v Berlíně, usilovně hledala jiné alternativy. Média spekulovala o prodeji části firmy některému z konkurenčních podniků, například italskému výrobci pneumatik Pirelli. Ten se ale již stihl vyjádřit, že chce růst především z vlastních sil – dodavatelé automobilek mají totiž sami problémy s klesajícími objednávkami a o dodatečnou zátěž nestojí. Určitou alternativou naopak může být příchod finančního investora – německá média přinesla zprávu, že o vstupu do SG uvažuje státní fond International Petroleum Investment Company (IPIC) ze Spojených arabských emirátů, nicméně IPIC svůj zájem později popřel. Dle německého listu Die Welt existuje pět možností (viz box) dalšího osudu firmy. Za nejpravděpodobnější platí scénář, kdy Schaefflerová obětuje část svého soukromého majetku a stát SG pomůže. Německá vláda je ale v této otázce rozdělena. Zatímco ministr hospodářství Michael Glos pomoc podporuje, kancléřka Angela Merkelová se nechala slyšet, že stát nebude platit účty za riskantní rozhodnutí soukromých podnikatelů. Podnik sám se považuje za oběť finanční krize. „Vloni v létě nikdo nemohl předpokládat tak dramatické a rychlé zhroucení světové ekonomiky,“ stojí v prohlášení SG. Přitom se firma i věřitelské banky stále domnívají, že spojení firem má logiku, obě společnosti jsou v jádru zdravé a jakákoliv pomoc bude jen dočasná. „Jsme připraveni uhradit předepsané poplatky a úroky za státní garance a věříme, že najít vhodného investora bude nejpozději po zlepšení hospodářské situace reálné,“ tvrdí Schaefflerová.
Přestože stát dělá s pomocí pro SG drahoty, není pravděpodobné, že nechá firmu padnout. SG totiž spolu s Continentalem v Německu zaměstnává 80 tisíc lidí a ztráty pracovních míst nejsou vzhledem k blížícím se parlamentním volbám vítané. Mezitím o pomoc Berlín požádali společným dopisem starostové 24 obcí, kde SG vyrábí a obavy vyslovily i odbory – ty tvrdí, že se firma s měsíčními splátkami úroků za převzetí Continentalu ve výši 70 milionů eur vyrovnává stále hůře a bez pomoci bavorské nebo spolkové vlády brzy zkolabuje. I proto se zástupci vládní strany SPD již stihli vyslovit pro poskytnutí záruk ve výši čtyř miliard eur. Podmínkou je kromě další majetkové angažovanosti Schaefflerové především předložení životaschopného plánu budoucího rozvoje společnosti.

Ohrožená místa v Barumu Další osud SG může mít důsledky i pro český průmysl – továrna Barum Continental v Otrokovicích s 4300 zaměstnanci a roční výrobou 22 milionů pneumatik je největším závodem Continentalu v Evropě. Zde se již dle vyjádření manažerky komunikace Ildiko Kovacsové rozloučili s částí agenturních pracovníků a kmenovým zaměstnancům prodloužili zimní prázdniny. „To ale nestačilo, po dohodě s odbory tak přistoupíme k restrukturalizaci. Ta se dotkne pěti procent zaměstnanců, kteří obdrží odstupné dle českého zákona,“ uvádí Kovacsová.

Continental & Schaeffler

  • Tržby: 35 miliard eur
  • Dluhy: 21–22 miliard eur
  • Počet zaměstnanců: 210 tisíc

Pramen: Handelsblatt

Scénáře záchrany Schaeffler Gruppe 1. Záchrana státem bez podmínek – málo pravděpodobné.
2. Schaeflerová obětuje část majetku a stát pomůže – velmi pravděpodobné.
3. Vstup investora – málo pravděpodobné.
4. Firmu převezmou financující banky – středně pravděpodobné.
5. Krach firmy – středně pravděpodobné. Pramen: Die Welt

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít