Nesnesitelná lehkost vládnutí

17. ledna 2005, 00:00 - ALENA PÁRALOVÁ autorka je poslankyně za ODS
17. ledna 2005, 00:00

Parlament je často kritizován, že přijímá nekvalitní zákony. Problém legislativních zmetků ale vzniká dávno před tím, než jsou návrhy zákonů předloženy do Poslanecké sněmovny. Bohužel musím konstatovat, že při tvorbě zákonů je často vládou, která zákony připravuje, obcházena odborná veřejnost.

Také ministerstvo práce a sociálních věcí pod vedením Zdeňka Škromacha předkládá parlamentu návrhy zákonů, které většinou neprocházejí standardním legislativním procesem. Výjimkami udělovanými předsedou legislativní rady vlády jsou často úplně obcházena připomínková řízení, při nichž se k návrhu zákona vyjadřují jednotlivá ministerstva, instituce a odborníci. Cílem připomínkového řízení je dát návrh do souladu se stávající legislativou a odstranit případné nedostatky návrhu. V řadě případů také ministerstvo postupuje cestou zkráceného připomínkového řízení, které vylučuje z legislativního procesu celou řadu připomínkových míst a tím i legitimních názorů a zkušeností. Proto vláda předkládá parlamentu legislativní zmetky a nedodělky. Navíc se bohužel stalo pravidlem, že tentýž zákon je během roku několikrát novelizován. Nejnovějším příkladem je novela zákona, kterou se mění zákoník práce, občanský soudní řád a zákon o soudních poplatcích. Tento velmi nekvalitní návrh zákona posilující vliv odborů vláda poslala do zkráceného připomínkového řízení koncem prosince 2004 s tím, že očekává připomínky do 4. ledna 2005. V předkládací zprávě se uvádí, že z analýzy evropské směrnice 2002/14/ES ze dne 11. března 2002 vyplývá, že současná úprava není v souladu s touto směrnicí a má být transponována nejpozději do 23. března 2005. Vzhledem k tomu, že ministerstvo o této směrnici ví již déle než dva roky, nabízí se otázka, proč je úprava předkládána až nyní. Navíc pro tento nestandardní zkrácený legislativní proces není žádný důvod, protože Bruselu stačí, že legislativní proces je zahájen. Setkáváme se zde opět s další průhlednou snahou ministra Škromacha obejít odbornou veřejnost a prosadit tak za každou cenu pouze vůli odborových předáků. Také poslední vládní novela zákoníku práce přinesla kyselé plody v podobě velmi nekvalitní úpravy čerpání loňské nevybrané dovolené, která byla do zákona začleněna velmi nestandardním způsobem bez připomínkového řízení. Ačkoli tato novela zákoníku práce nabyla účinnosti teprve 1. října 2004, ministr Škromach se již chystá předložit jeho další novelu. Navíc opět „osvědčeným“ nestandardním legislativním postupem. Jako by si neuvědomoval, že každá změna pracovního práva přináší firmám i státním institucím nemalé transformační náklady, které zvyšují cenu práce. Nesnesitelná lehkost vládnutí. To jsou slova, která dobře vystihují současný vládní způsob předkládání zákonů. Jak mají potom lidé věřit slovům premiéra Grosse, vicepremiéra Jahna a ministra financí Sobotky o novém přístupu vlády k legislativnímu procesu a podpoře podnikání?

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče