Menu Zavřít

Nepřímo jsme pocítil i neduhy vládní reformy

30. 8. 2004
Autor: Euro.cz

NAKLADATEL PETR DOBROVSKÝ: "V Česku je nebezpečné prozrazovat své plány," říká vydavatel nejprodávanější knižní zahrádkářské edice. Na čele se drží nejen kvalitou, ale také tím, že vytvořil distribuční firmu a úzce spolupracuje se sítí knihkupců.

Ohřát se v blízkosti nějaké hvězdy šoubyznysu patří k marketingovým povinnostem téměř každého nakladatelství, firma Petra Dobrovského není výjimkou. foto: archiv Beta

NAKLADATEL PETR DOBROVSKÝ:

„V Česku je nebezpečné prozrazovat své plány,“ říká vydavatel nejprodávanější knižní zahrádkářské edice. Na čele se drží nejen kvalitou, ale také tím, že vytvořil distribuční firmu a úzce spolupracuje se sítí knihkupců.

Když jste začal s podnikáním, byl jste na hraně plnoletosti. Necítíte jako handicap skutečnost, že jste si nikdy nevyzkoušel pozici zaměstnance?

Do jisté míry to možná handicapem je, na druhou stranu to ale považuji za přínos. Jsem zvyklý spoléhat se jen sám na sebe a cítím se jako ryba ve vodě.

Proč jste se vrhl právě na nakladatelskou činnost?

Můj otec Pavel pracoval v knihách celý život. Bylo proto poměrně jednoduché a normální začít v tomto oboru podnikat. Žádné větší problémy nás zpočátku neprovázely.

Jak se vám daří dnes?

Ročně vydáváme řádově padesát nových titulů plus reedice, což je myslím slušná suma. Letos jsme však nepřímo pocítili první důsledky vládní reformy veřejných financí. Lidé totiž od jara přemýšlejí, kam investovat finance a vítězí jiné produkty, než knihy. Taková krize v prodeji ještě nikdy předtím nenastala. V předvánočním období se to snad zlepší.

Co je vaší chloubou?

Od roku 1998 vydáváme edici Expert, která je stále nejprodávanější zahrádkářskou edicí na českém knižním trhu. Máme připraveno hodně dalších zajímavých projektů, některé dokonce ještě na tento rok, jiné na příští, další budou prací na několik let. Nechci však víc prozrazovat, v Česku je to nebezpečné. Nápady se tu kradou a konkurence okamžitě využívá jakéhokoliv náznaku budoucích záměrů.

Bojíte se konkurence?

Stejně jako v jiných oborech je iv našem velká. My se jí však bráníme tím, že se snažíme být podstatně lepší.

Probíhá spolupráce mezi jednotlivými nakladatelstvími?

Samozřejmě, buď vyjde určitý pod naší hlavičkou nebo pod hlavičkou partnera. Máme i distribuční firmu a síť vlastních knihkupectví, v jejich rámci úzce spolupracujeme se stovkami nakladatelů. Tato forma spolupráce nám vyhovuje.

Čím se lišíte od ostatních nakladatelství?

Především tím, že se snažíme odvést vždy poctivou práci. Nejdeme do každého projektu, nejdřív si řádně prozkoumáme situaci trhu, pak vybereme jeho segment, o který bychom chtěli bojovat s konkurencí.

Setkáváte se ve vaší branži s nepoctivostí?

Bohužel je u nás standardním jevem. Faktem ale je, že trh už se začíná bránit. Partneři již vědí, kdo je neplatič a s takovým subjektem nespolupracují. S nepoctivostí čestní podnikatelé v minulosti bojovali i v západních zemích. Vyhráli. Časem ji, věřím, také úplně vypreparujeme.

 

BRAND24

PETR DOBROVSKÝ (30)

Majitel nakladatelství Pavel Dobrovský Beta (nese název po otci). Nakladatelské činnosti se začal věnovat v raném mládí krátce po listopadu 1989. Nyní provozuje též distribuční firmu a síť maloobchodních prodejen. „Je příjemné, že si vlastní tituly sami distribuujeme po celé České republice ina Slovensku. A také je spolu s dalšími knihami prodáváme ve vlastních knihkupectvích,“ říká nakladatel.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).