Nepříjemných byrokratů je jen menšina

02. července 2007, 00:00 - admin
02. července 2007, 00:00

ZKUŠENOSTI ÚSPĚŠNÝCH ŽADATELŮ „Vypracovat dotační žádost svépomocí může v zásadě každý podnikatel,“ shrnuje své zkušenosti projektový manažer společnosti Rentel Petr Špindler. Tato firma získala dotaci z evropských fondů na projekt e-learningového vzdělávání úředníků státní správy.

ZKUŠENOSTI ÚSPĚŠNÝCH ŽADATELŮ „Vypracovat dotační žádost svépomocí může v zásadě každý podnikatel,“ shrnuje své zkušenosti projektový manažer společnosti Rentel Petr Špindler. Tato firma získala dotaci z evropských fondů na projekt e-learningového vzdělávání úředníků státní správy. V následujícím programovacím obdobím bude podnikatelů vyhýbajících se evropským fondům jako šafránu. S čím musí nováčkové v této oblasti počítat?

Základem úspěchu je samozřejmě dobrý nápad k realizaci. Co ale může být pro leckoho tvrdým šokem, je následná dosti složitá příprava všech nutných podkladů k podání žádosti. A možná vůbec nejnáročnějším úkolem je do záměru projektu začlenit rozvojové priority Evropské unie a České republiky. Je totiž třeba zdůvodnit, jak celý projekt ovlivní udržitelný rozvoj, jak přispěje k rovnosti mezi ženami a muži a podobně.

Psaní žádosti není práce na nedělní odpoledne. Pokud podnikatel zvažuje zpracování projektu ve vlastní režii, jak dlouho dopředu by měl začít?

Pokud vycházím z vlastní zkušenosti, tak pro jednoho člověka představuje příprava žádosti zhruba dvoutýdenní práci na plný úvazek. Ovšem už před tím musíte mít nastudovánu projektovou výzvu a s ní související dokumenty, stejně jako je třeba mít rozmyšlenu a dohodnutu spolupráci s případnými partnery. A pochopitelně disponovat celou řadou dokumentů, třeba výpisem z obchodního rejstříku, potvrzením o bezdlužnosti u finančního úřadu, dokladem o zaplaceném sociálním a zdravotním pojištění. Navíc je nutné si uvědomit, že projektová výzva má sice třeba jen čtyři stránky, příručka žadatele už jich má ale běžně sto až sto padesát.

Není tedy praktičtější najmout si poradenskou firmu?

To je jednoduše otázka toho, jak si kdo váží svého času. Jezdit po různých seminářích a studovat materiály může být schůdná volba pro podnikatele se stabilní firmou, na kterou nemusí neustále dohlížet. Ale ne každý podnikatel se může na několik týdnů zahrabat do formální přípravy žádosti a nevěnovat se podniku.

I při dobře napsaném projektu stojí mezi žadatelem a příslušnou dotací stále ještě hradba v podobě schvalovacích úředníků. Nakolik je složité získat souhlasný otisk jejich razítka? Mám zkušenosti z různých řídicích orgánů a je to velmi individuální. Někde sedí úředník, který se křečovitě drží předpisů a instrukcí, po prostudování materiálů vám oznámí, že máte na patnácté straně formální chybu, žádost shodí ze stolu a tím to pro něj končí. Na druhou stranu, ve velké většině případů je ta spolupráce opravdu dobrá. Když se objeví formální chyba, dají úředníci žadateli možnost ji napravit. Co ale bývá obzvláště během realizace projektu nepříjemné, je fakt, že se tito úředníci často mění a občas je tak nutné vysvětlovat a dokládat už projednané záležitosti.  S jakým časovým rámcem tedy mají podnikatelé pro celý dotační kolotoč počítat? Jde o celkem dlouhé období. Jeden až dva měsíce na přípravu žádosti, o níž by měly řídicí orgány rozhodnout obvykle do tří měsíců. Ale tady takřka pravidelně vznikaly časové skluzy, takže i když bylo v plánu začít s realizací projektu třeba prvního ledna, mohl se start posunout až na březen. To se naštěstí zlepšuje. Situaci může zkomplikovat i čekání na peníze, což bylo doslova postrachem minulého programovacího období. Prodlevy totiž běžně dosahovaly i tří měsíců. Takže leckteré firmy a hlavně neziskové organizace potom všude možně sháněly peníze na překlenutí tohoto období nezaviněné nesolventnosti. Což, jak všichni doufáme, se teď v souvislosti se zaváděním průběžného financování zlepší. Občas se zapomíná, že získáním dotace práce pro žadatele zdaleka nekončí…

To je pravda, vlastní realizace projektu je vzhledem k požadavkům na kontrolovatelnost a s tím spojené papírování také velmi časově náročná. Každý podnikatel by proto měl i s tímto vytížením počítat, pokud pochopitelně na řízení a realizaci projektu alespoň částečně nevyčlení některého ze svých zaměstnanců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít