Nepříjemných byrokratů je jen menšina

02. července 2007, 00:00 - admin
02. července 2007, 00:00

ZKUŠENOSTI ÚSPĚŠNÝCH ŽADATELŮ „Vypracovat dotační žádost svépomocí může v zásadě každý podnikatel,“ shrnuje své zkušenosti projektový manažer společnosti Rentel Petr Špindler. Tato firma získala dotaci z evropských fondů na projekt e-learningového vzdělávání úředníků státní správy.

ZKUŠENOSTI ÚSPĚŠNÝCH ŽADATELŮ „Vypracovat dotační žádost svépomocí může v zásadě každý podnikatel,“ shrnuje své zkušenosti projektový manažer společnosti Rentel Petr Špindler. Tato firma získala dotaci z evropských fondů na projekt e-learningového vzdělávání úředníků státní správy. V následujícím programovacím obdobím bude podnikatelů vyhýbajících se evropským fondům jako šafránu. S čím musí nováčkové v této oblasti počítat?

Základem úspěchu je samozřejmě dobrý nápad k realizaci. Co ale může být pro leckoho tvrdým šokem, je následná dosti složitá příprava všech nutných podkladů k podání žádosti. A možná vůbec nejnáročnějším úkolem je do záměru projektu začlenit rozvojové priority Evropské unie a České republiky. Je totiž třeba zdůvodnit, jak celý projekt ovlivní udržitelný rozvoj, jak přispěje k rovnosti mezi ženami a muži a podobně.

Psaní žádosti není práce na nedělní odpoledne. Pokud podnikatel zvažuje zpracování projektu ve vlastní režii, jak dlouho dopředu by měl začít?

Pokud vycházím z vlastní zkušenosti, tak pro jednoho člověka představuje příprava žádosti zhruba dvoutýdenní práci na plný úvazek. Ovšem už před tím musíte mít nastudovánu projektovou výzvu a s ní související dokumenty, stejně jako je třeba mít rozmyšlenu a dohodnutu spolupráci s případnými partnery. A pochopitelně disponovat celou řadou dokumentů, třeba výpisem z obchodního rejstříku, potvrzením o bezdlužnosti u finančního úřadu, dokladem o zaplaceném sociálním a zdravotním pojištění. Navíc je nutné si uvědomit, že projektová výzva má sice třeba jen čtyři stránky, příručka žadatele už jich má ale běžně sto až sto padesát.

Není tedy praktičtější najmout si poradenskou firmu?

To je jednoduše otázka toho, jak si kdo váží svého času. Jezdit po různých seminářích a studovat materiály může být schůdná volba pro podnikatele se stabilní firmou, na kterou nemusí neustále dohlížet. Ale ne každý podnikatel se může na několik týdnů zahrabat do formální přípravy žádosti a nevěnovat se podniku.

I při dobře napsaném projektu stojí mezi žadatelem a příslušnou dotací stále ještě hradba v podobě schvalovacích úředníků. Nakolik je složité získat souhlasný otisk jejich razítka? Mám zkušenosti z různých řídicích orgánů a je to velmi individuální. Někde sedí úředník, který se křečovitě drží předpisů a instrukcí, po prostudování materiálů vám oznámí, že máte na patnácté straně formální chybu, žádost shodí ze stolu a tím to pro něj končí. Na druhou stranu, ve velké většině případů je ta spolupráce opravdu dobrá. Když se objeví formální chyba, dají úředníci žadateli možnost ji napravit. Co ale bývá obzvláště během realizace projektu nepříjemné, je fakt, že se tito úředníci často mění a občas je tak nutné vysvětlovat a dokládat už projednané záležitosti.  S jakým časovým rámcem tedy mají podnikatelé pro celý dotační kolotoč počítat? Jde o celkem dlouhé období. Jeden až dva měsíce na přípravu žádosti, o níž by měly řídicí orgány rozhodnout obvykle do tří měsíců. Ale tady takřka pravidelně vznikaly časové skluzy, takže i když bylo v plánu začít s realizací projektu třeba prvního ledna, mohl se start posunout až na březen. To se naštěstí zlepšuje. Situaci může zkomplikovat i čekání na peníze, což bylo doslova postrachem minulého programovacího období. Prodlevy totiž běžně dosahovaly i tří měsíců. Takže leckteré firmy a hlavně neziskové organizace potom všude možně sháněly peníze na překlenutí tohoto období nezaviněné nesolventnosti. Což, jak všichni doufáme, se teď v souvislosti se zaváděním průběžného financování zlepší. Občas se zapomíná, že získáním dotace práce pro žadatele zdaleka nekončí…

To je pravda, vlastní realizace projektu je vzhledem k požadavkům na kontrolovatelnost a s tím spojené papírování také velmi časově náročná. Každý podnikatel by proto měl i s tímto vytížením počítat, pokud pochopitelně na řízení a realizaci projektu alespoň částečně nevyčlení některého ze svých zaměstnanců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít