Nepravdivý údaj o ceně ve výloze

04. června 2007, 00:00 - admin
04. června 2007, 00:00

Nechal jsem se zlákat reklamou ve výloze prodejny a koupil pro své podnikání několik CD disků. Ve výloze (na plakátě) byly tyto disky jasně vyobrazeny a byla u nich uvedena akční cena, platná ještě tři dny po mém nákupu. Bohužel až po návratu do firmy jsem zjistil, že obchodník místo avizované ceny účtoval nezlevněnou částku.

Ihned jsem se tedy vydal zpět a chtěl nerozbalené CD disky i s původní účtenkou vrátit. Obchodník ale odmítl zboží přijmout zpět s tím, že nejde o vadné zboží a že již vytiskl účtenku a měl by problémy s účetnictvím. Když jsem mu před prodejnou ukázal plakát ve výloze, s chladnou tváří odpověděl, že rozhodující je cena uvnitř prodejny - a ukázal odlišný údaj na cenovce na pultu se zbožím. Kvůli nedostatku času jsem odešel a vrátil se až druhý den, abych si údaj ve výloze vyfotil a mohl jej zaslat kontrolnímu úřadu. Ale plakát už ve výloze nebyl.

Může vůbec obchodník takto postupovat? Nejde mi o pár desítek korun cenového rozdílu, ale spíše o princip.

Marek Dvořák Pomiňme fakt, že většina obchodníků bez problémů vymění zakoupené zboží, pokud je ještě nerozbalené a máte originální účtenku (nemluvě o tom, že jste nákup uskutečnil před pár minutami). Povinností obchodníka to nicméně není - přijmout zboží zpět (nebo vyměnit za jiné) by musel jen tehdy, pokud by se jednalo o vadné zboží. Vámi popsané jednání porušuje zákon hned v několika bodech: 1) Obecnou zásadou soukroměprávních vztahů je jednání s dobrými mravy (§ 3 občanského zákoníku). Úkony, které jsou s nimi v rozporu, mohou tedy být soudem prohlášeny za neplatné. V řadě případů sice narážíme na nejasnou definici „dobrých mravů,“ ve vámi uvedeném případě je však rozpor evidentní. 2) Podle § 49a občanského zákoníku je právní úkon neplatný, jestliže jej jednající osoba učinila v omylu, vycházejícím ze skutečnosti, jež je pro jeho uskutečnění rozhodující; a osoba, které byl právní úkon určen, tento omyl vyvolala nebo o něm musela vědět. Právní úkon je rovněž neplatný, jestliže omyl byl touto osobou vyvolán úmyslně. Postačí vám tedy argumentovat, že jste se k nákupu rozhodl na základě omylu, úmyslně vyvolaném prodávajícím. Nezáleží na tom, že uvnitř prodejny byl údaj na cenovce správný. I výloha je součástí prodejny a pokud je údaj v ní schopný vyvolat omyl, je to postačující argument. 3) Může jít také o klamavou reklamu, zakázanou § 45 obchodního zákoníku. Klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů. Za šíření údajů se považuje sdělení mluveným nebo psaným slovem, tiskem, vyobrazením, fotografií, rozhlasem, televizí či jiným sdělovacím prostředkem (nemusí tedy jít o reklamu v klasickém slova smyslu). 4) Jde-li o škodu větší než 5000 korun, může jít také o trestný čin podvodu podle § 250 trestního zákona. Tak jako v jiných případech je samozřejmě i zde rozhodující, zda se vám porušení zákona podaří prokázat. Ideální je tedy pořídit fotodokumentaci ihned po protizákonném jednání. Jestliže již plakát z výlohy zmizel, zkuste sehnat další svědky tohoto jednání. Mgr. Zdeněk Bauer, právník

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče