Nepleťme si prodejce s poradcem,

03. listopadu 2003, 00:00 - EVA MARTÍNKOVÁ
03. listopadu 2003, 00:00

O ÚROVNI FINANČNÍHO PORADENSTVÍ HOVOŘÍME S PETREM ZAPLETALEM, ŘEDITELEM ČESKÉ POBOČKY AKCIOVÉ SPOLEČNOSTI AFS -NEZÁVISLÝ FINANČNÍ PORADCE. JEHO ZKUŠENOSTÍ SE V ZÁPADNÍCH STÁTECH BEZ "SVÉHO" FINANČNÍHO PORADCE STŘEDNĚ SITUOVANÁ RODINA NEOBEJDE, ZATÍMCO V ČESKU STÁLE PŘEVLÁDÁ NÁZOR, ŽE O VLASTNÍCH PENĚZÍCH MÁ ČLOVĚK ROZHODOVAT SÁM.

říká Petr Zapletal z poradenské společnosti AFS

JENŽE FINANČNÍ TRH JE ČÍM DÁL SLOŽITĚJŠÍ A INVESTICE BEZ PATŘIČNÝCH ZNALOSTÍ BÝVAJÍ SÁZKOU DO LOTERIE.

Víte, že finanční poradce figuruje v povědomí značné části veřejnosti jako někdo, kdo nám tahá peníze z kapsy a přitom sleduje vlastní zájmy?

I já jsem se setkal s tímto názorem. Bohužel u nás dosud neexistuje certifikace k výkonu této činnosti, a proto se za poradce považuje každý, kdo si to napíše na vizitku. Za poradce se prohlašují prodejci, kteří pracují pro jednu konkrétní finanční instituci a upřednostňují její produkty. Klientovy problémy ho nezajímají, mají pouze zájem vnutit jim určitý produkt a získat výhodnou provizi. Na trhu je tedy třeba rozlišit prodejce a poradce. Prodej produktů není poradenství. Rozdíl mezi člověkem, seriózně pracujícím v poradenské branži, a tím, který prodává produkty, je velký.

Jak má tedy pracovat skutečný finanční poradce?

Poradce je ten, který dokáže komplexně řešit finanční situaci dané rodiny, případně fyzické či právnické osoby. Musí umět poradit jak zacházet s volnými prostředky ne podle toho, pro koho pracuje, ale podle toho, jak to potřebuje rodina. Nenabízí, ale vyptává se, zjišťuje situaci rodiny a její představy. Konkrétně pro tuto rodinu hledá výhodné a současně bezpečné řešení. To zní trochu jako fráze z reklamního letáku.

Kde konkrétně toto řešení hledá?

Návrh řešení má vznikat z osobní finanční analýzy, kterou v renomovaných firmách vypracovává tým analytiků. Naše firma platí velké peníze za kvalitní rešerše mezinárodních institucí a děláme si i vlastní průzkumy finančního trhu. Nejkvalitnější produkty pak v souladu s ekonomickými prognózami klientům doporučujeme.

Platí vás klienti?

Spousta lidí si myslí, že dostáváme provize. My ale od klientů žádné peníze nevybíráme. Jsme poradenská společnost. Dobré rady jsou to nejcennější, co na trhu můžete získat. My podle toho, jaké potřeby vyvstanou, klientovi doporučíme, který finanční ústav si má vybrat. Přeje-li si klient, zařídíme mu v dané instituci veškerý servis. Pak dostáváme část servisního poplatku, který mají finanční instituce na jednoho klienta připraveny, protože my vlastně část tohoto servisu vykonáváme za ně.

Tyto smlouvy máte se všemi finančními ústavy?

Jen s těmi, které na základě zmíněných nákladných analýz pokládáme za nejlepší a nejbezpečnější. Ale jejich produkty se navzájem natolik podobají, že člověk snad ani nemůže prodělat při jejich výběru. Fakt je, že programy finančních institucí jsou podobné, ale důležité je, kdo za ústavy stojí, jak hospodaří. Protože když klient vybírá finanční instituci, předpokládá, že s ní zestárne, a ne že ji za půl roku opustí, protože ho zklame. A my máme právě zabránit tomu, aby se zklamal a nevybral si společnost, která se dostane do problémů, nebo si vybral produkt, který nebude vynášet. Známe zázemí společností, jejich dlouhodobé hospodaření i kuloárové zprávy z finančních trhů. Máme dost informací k dobrému rozhodování, které jednotlivci chybí, Dvě třetiny národa pobírají nižší než průměrnou mzdu. Tito lidé příliš volných finančních prostředků nemají. Předpokládám tedy, že vás nezajímají. Tak to není. Lidem v zaměstnaneckém poměru, ať už berou osm, patnáct nebo dvacet tisíc, můžeme pomoci. Rozdíl je jen v tom, jak velkou částku jsou ochotni měsíčně na financování své budoucnosti dávat, zda 500 korun, nebo 1500 korun. Ale s každou částkou lze něco podniknout.

Otevřeli jste pobočku i v Krnově, kde je velká nezaměstnanost. Proč?

I tam můžeme lidem ukázat jak zacházet s penězi.

Ale vždyť žádné nemají.

I s tím málem dokáží rozumně hospodařit. Víme, že v regionech, kde nejsou peníze, tam spíše lidé ukládají. Neutrácejí bezhlavě jako v místech s vyššími příjmy.

Co říkáte obrovskému zadlužení českých domácností?

Nerozumím tomu. Nevím, proč jsou lidé ochotni koupit si něco na dluh teď hned, i když za to kvůli úrokům zaplatí přinejmenším o třetinu více. Kdyby půl roku nebo rok počkali a pravidelně odkládali splátky, které by platili, mohli by si za stejné peníze koupit více zboží. Spousty peněz tak jdou společnostem, které na těchto lidech profitují a nikdo se nad tím nepozastavuje. My se samozřejmě snažíme vysvětlovat lidem, že v rodinném hospodaření je důležitý pohled do budoucna, že nelze preferovat krátkodobou spotřebu. Lidé bohužel často nerozumějí správné strategii rozložení portfolia rodinných financí. Zdravé hospodaření rodiny je v prvé řadě postavené na rozumném výběru dlouhodobých produktů. Nejhorší variantou je emotivní nákup pod vlivem reklamy.

Média jsou plná informací o tom jak, kam a kdy peníze investovat. Jaká je podle vašich zkušeností informovanost veřejnosti o těchto možnostech?

Lidé věnují velké úsilí tomu jak peníze vydělat, ale jen malou pozornost tomu jak je investovat. Myslím, že v průměru nemají přehled o finančním trhu, o jednotlivých produktech. Kdyby tomu tak bylo, neleželo by na účtech v bankách téměř 800 miliard korun a dalších 400 miliard doma ve slamnících. Ještě zpět k profilu finančního poradce.

Jaké zásady má dodržovat seriózní poradenská firma?

Neměla by být vlastněna žádnou finanční institucí. Její zaměstnanci by měli mít možnost být ve stálém pracovním poměru, ne se skládat pouze z externistů, závislých na provizích. Firma nesmí šetřit na analýzách a musí dbát o permanentní školení pracovníků.

PROFIL SPOLEČNOSTI

Pod obchodním jménem AFS-Nezávislý finanční poradce, a. s., se sdružují společnosti FinCo & Partners, s. r. o., PARRAMATTA, s. r. o. a SIB, s. r. o. Společnost působí v České republice a na Slovensku. Na Slovensku je největší poradenskou firmou, mezi jejíž klienty patří i velké podniky. Po šesti letech úspěšného působení na Slovensku, kde získala 160 tisíc klientů, expanduje do České republiky.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče