Není problém lidi najít, ale vybrat

18. listopadu 2002, 00:00 - Eva Martínková
18. listopadu 2002, 00:00

Trh práce prochází změnami, které způsobil internet Dříve si personalisté lámali hlavu, jak na inzerovanou pracovní pozici najít dostatek kandidátů. Dnes jsou díky internetu po zveřejnění inzerátu zavaleni stovkami žádostí.

Trh práce prochází změnami, které způsobil internet

Dříve si personalisté lámali hlavu, jak na inzerovanou pracovní pozici najít dostatek kandidátů. Dnes jsou díky internetu po zveřejnění inzerátu zavaleni stovkami žádostí.

V uplynulých pěti letech využilo služeb internetových serverů 6800 firem, a to jak velkých, například bank a leasingových společností, tak i firem středních. A kupodivu nejen ve městech, ale i v regionech s velkou nezaměstnaností. Vlasta Stehlíková, personální ředitelka firmy Shimano v Karviné, vyrábějící komponenty pro jízdní kola, rybaření a golf, říká: „Přes internet hledáme lidi s kvalifikací od mistra výše. Najít člověka na pozici jako je třeba technolog výroby není snadné a je celkem jedno, zda jde o region s vysokou nezaměstnaností. T a se totiž týká většinou nekvalifikovaných profesí. Internet má kromě toho jednu dobrou vlastnost: lidé, kteří se hlásí jeho prostřednictvímn, bývají podnikavější a samostatnější. Je to dobré síto při výběru.“

Oddělit zrno od plev

Personální otázka stojí dnes jinak: Jak nejlépe si vybrat, jak nejefektivněji naložit s velkým počtem zájemců o práci? „Jednoduchost, s jakou se lze o místo ucházet po internetu, se stává překážkou. Lidí se hlásí moc,“ říká Libor Malý, šéf společnosti LMC, která provozuje servry www.jobs.cz a www.prace.cz. Plzeňský Gambrinus, a. s. obsazoval na jaře pozici „junior brand manažer pro značku Gambrinus“. Přišlo 250 srovnatelných žádostí a nastala hra o čas: Jak co nejrychleji zpracovat žádosti, aby si ti nejlepší nenašli mezi tím práci jinde? A právě s tímto problémem se firmy na počítačové zprostředkovatele práce obracejí v poslední době nejčastěji. Existuje řešení? Určitě ano. Při vývoji nových počítačových programů pro nábor se stává prvním cílem „oddělit zrno od plev“, tedy vytřídit nevyhovující kandidáty. Pokud žadatelé místo životopisu vyplní strukturovaný dotazník, může předvýběr proběhnout zcela automaticky. Až 80 % žadatelů posílá své životopisy hromadně na všechny nabídky, aniž by se nad svou způsobilostí k dané práci vážněji zamysleli. Pokud tedy nesplňují základní požadavky firmy, stroj je vyřadí. Zbylých dvacet procent program elektronicky uvědomí, že postoupili do dalšího kola. Jim je možné zadat znalostní, psychometrické nebo motivační testy, které jsou již součástí klasického výběrového řízení a na jejich základě opět vyřadit ty, kteří nevyhověli - a opět je informovat mailem. Sérií podobných selekcí lze ve velmi krátké době dojít k přijatelnému počtu kandidátů, kteří postoupí do individualizované části náboru a setkají se tváří v tvář s personalistou, nebo manažerem firmy, která je přijímá. Závěrečnou fázi posouzení kandidátů nikdy nebude vykonávat stroj. T o je plně v kompetenci zkušeného pracovníka, který dá i na svůj dojem a intuici.

Celý život s databází

Zcela nový projekt na trhu práce a informačních technologií uvede počátkem příštího roku firma LMC. Projekt s pracovním názvem G2 vychází z předpokladu, že hledání práce je jen jedna část celoživotního procesu permanentního profesního růstu. Nabídne proto zájemcům, aby v databázi setrvali po celý svůj profesní život. G2 bude pro lidi centrem profesního rozvoje: registrací získají právo umístit své profesní údaje do neveřejné databáze, kam mají přístup personalisté. Registrovaný účastník si bude moci také zvolit, komu přístup do své soukromé schránky umožnit, a komu zamítnout. Místo toho, aby jeho životopis ležel doma v počítači a jen občasně, při hledání práce, byl použit, zde bude „profitovat“ jako správně uložená investice. Bude sám v systému aktivně vyhledávat atraktivní nabídky práce, ale i školení, testy, kurzy, které se k jeho profilu hodí a budou přicházet cíleně do jeho soukromé schránky. Databáze má být chráněna mezinárodně užívanými systémy.

Kolik firmy zaplatí?

Pro registrované zájemce o práci budou podle slov Libora Malého základní služby stále zdarma. Malé firmy nyní platí za jeden inzerát v regionu 1200 korun, za inzerát na místo v Praze 1500 korun. Velké společnosti, které mají databázi k dispozici třeba i po dobu jednoho roku, zaplatí statisíce. U projektu G2 počítá provozovatel s možností tarifů, podobně jako u mobilních sítí. Znamenalo by to, že firma by po zaplacení paušálu měla nárok na zprostředkování několika desítek pracovních sil.

Inzerce práce on-line ve světě se datuje od roku 1994. První vývěska práce na českém internetu byla umístěna v roce 1996 na adrese www.jobs.cz

DALŠÍ INFORMACE VÁM ROVNĚŽ RÁDI POSKYTNOU: Jiří Navrátil, ředitel marketingu LMC, s. r. o., GSM: 602 210 906, e-mail: Jiri_Navratil@lmc.cz. Jitka Polanská, konzultantka LMC pro oblast komunikace, GSM: 602 233 774, e-mail: jitka.polanska@ quick.cz. Alena Kořínková, product manager služby jobs.cz, LMC, s. r. o., GSM: 605 156 135, e-mail: Alena_Korinkova@lmc.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče