Nenechte se partnerem okrást

19. června 2006, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
19. června 2006, 00:00

OBCHODNÍ VZTAHY Důvěra je krásná věc. V obchodě má ale všechno své meze. Slušný partner se nebude zlobit, když si své výrobky či služby pojistíte tvrdou smlouvou, patentem nebo jiným právním zajištěním svých práv. U nedůvěryhodného partnera může takové opomenutí přijít draho.

OBCHODNÍ VZTAHY

Důvěra je krásná věc. V obchodě má ale všechno své meze. Slušný partner se nebude zlobit, když si své výrobky či služby pojistíte tvrdou smlouvou, patentem nebo jiným právním zajištěním svých práv.

U nedůvěryhodného partnera může takové opomenutí přijít draho.

Tento příběh už zažil nejeden český podnikatel. Ve snaze dostat se na nové trhy nebo zlevnit výrobu přesune firma část své produkce do země s levnější pracovní silou. Často do Číny. Zakládat zde přímo dceřiné společnosti nebývá příliš jednoduché, takže řada podnikatelů využívá formy outsourcingu a spojí se s místním podnikatelem. „Pokud není firma opatrná, může to pro ni paradoxně znamenat ztrátu zahraničních trhů,“ varuje spolupracovník vládní agentury CzechTrade Michal Rozkydálek.

TUNELOVÁNÍ PO ČÍNSKU

Scénář bývá obdobný. Nablízku česko-čínského podniku vyroste nenápadně jiná továrna. Když se zaměstnanci outsourcingového závodu zaučí a ovládnou výrobní postupy, začnou mizet zakázky a časem i zaměstnanci. Pokud neměl zahraniční podnikatel dobře ošetřenou smlouvu a chráněn svůj výrobek, zjistí, že se stal jen dobrovolným školitelem a z jeho nápadu teď profituje některá z místních firem.

„Ano, mohu to potvrdit. Stalo se to málem i nám. Včas jsme si ale čínského partnera nechali prověřit a od spolupráce jsme raději ustoupili,“ říká předseda družstva Kovap Josef Kulek. Výrobce plechových mechanických hraček z Náchodska jednal s čínskou stranou o možnosti výroby forem. Jednání probíhala na první pohled výborně do doby, než druhá strana začala mluvit o nutných „vedlejších nákladech“ na úplatky a o dalších netradičních požadavcích.

Situace se ale řeší, i když dříve postiženým to už nepomůže. Podle náměstka ministerstva průmyslu a obchodu Martina Tlapy chtějí čínské úřady spolupracovat s Českem při odhalování nelegálních kopií českého zboží vyráběného v Číně. „Už počátkem července budeme konkrétní kroky projednávat přímo v Číně,“ tvrdí Martin Tlapa.

PLAGIÁTY MOHOU BÝT I NEBEZPEČNÉ Čínští plagiátoři způsobují tuzemským firmám velké škody. Například malé motocykly blanenské firmy Blata kopíruje hned několik čínských výrobců. Někteří je drze prodávali dokonce i na českém trhu. Firmě napodobeniny výrobků dlouhodobě způsobují stamilionové škody a musela i propouštět. Plagiáty jsou navíc podle zjištění České obchodní inspekce často velmi nekvalitní a dokonce i životu nebezpečné. „Čína si problém nelegálních kopií zahraničních výrobků uvědomuje a chce jej řešit. Zřídila proto pracovní skupinu pro sledování a řešení této problematiky,“ dodává Tlapa. Podle něj čínští plagiátoři tuzemským firmám snižují prodej originálních výrobků. Nízká kvalita napodobenin vyrobených v Číně navíc poškozuje i jméno českých firem na zahraničních trzích. „Často výrazně nižší ceny padělatelské produkce mohou českého dodavatele úplně vytlačit z trhu a způsobit mu tak vážné existenční potíže,“ vysvětluje náměstek. S falšováním svých výrobků se potýká i společnost Kohinoor. Tužky s její světově chráněnou značkou Hardtmuth vyrábí jedna čínská firma. „Společnost Kohinoor zjistila, že čínská firma tužky s její značkou prodává nejen na čínském trhu, ale vyváží je také do Ruska,“ řekl Tlapa. Čínské plagiáty zaznamenaly také české podniky Brisk, Bohemia Piano, Motor Jirkov, Tatra či Velosteel. ŘEŠENÍ? VŠECHNO PROVĚŘOVAT „Hodí se jakýkoliv trik k ochraně výrobku proti plagiátům,“ radí Michal Rozkydálek. „Třeba i razit originální logo na ozubené kolečko, pokud je pro přístroj na této součástce kvalitativně závislý,“ říká s trochou nadsázky. V každém případě by ale podnikatelé neměli podcenit patenty, registrace značek a podobné zákonné nástroje. „Do některých výrobků je možné i vkládat například bezpečnostně-informační čipy, které odliší originál od napodobeniny. A není to příliš drahé,“ dává firmám další tip. Jinou možností je vyrábět strategickou část výrobku jinde a dovážet jej až k montáži, aby ho případný plagiátor nemohl jen tak jednoduše zneužít a okopírovat.  RIZIKA OUTSOURCINGU V ČÍNĚ

*** nízká ochrana práv duševního vlastnictví

* nedostatek informací o obchodním partnerovi

* regulace státu a byrokratická zátěž

* udržení vyškolených pracovníků ve firmě

* kulturní odlišnost při obchodním jednání

* kurzové výkyvy a možné změny v zákonodárství

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče