Menu Zavřít

Nenecháme se spolknout

19. 5. 2008
Autor: Euro.cz

TOMÁŠ PLACHÝ, GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI SAFINA - Neodbytné snahy o slučování výroby do větších celků se nevyhýbají ani slévárnám. Společnost Safina, jež vyrábí například slitiny drahých kovů pro klenotnické a dentální účely, těmto útokům zatím odolává. „O prodeji společnosti neuvažujeme,“ tvrdí generální ředitel Tomáš Plachý.

Hutnímu průmyslu se celosvětově daří. Jaká je současná situace ve vaší firmě?

Objem výroby za posledních několik let v naší společnosti roste. Základní příčinou je celosvětový ekonomický růst, a s tím spojená zvýšená poptávka po výrobcích z naší produkce. Neméně důležitá je naše úspěšná snaha vstupovat na nové trhy, zejména západní Evropy a upevnění naší pozice na trzích střední a východní Evropy.

Jaký význam v boji s konkurencí přikládáte výzkumu a vývoji?

V této oblasti děláme jak interní výzkum v rámci naší skupiny, tak ve spolupráci s externími subjekty, zejména vysokými školami a Akademií věd. Jsem velmi vděčný za to, že máme možnost tuto činnost spolufinancovat ze zdrojů poskytnutých z podpůrných fondů. Naše skupina zahrnuje též společnosti Chemoprojekt a VUAB Pharma. Díky synergiím ve vývoji, výrobě a obchodu jsme schopni nabídnout komplexní servis s vyšší přidanou hodnotou a tím se odlišit od konkurence.

Jaké výrobky jsou nejžádanější a které jsou případně v útlumu?

Nejžádanějšími jsou výrobky zejména pro elektrotechnický, chemický, farmaceutický a automobilový průmysl. Záměrem naší společnosti je produkce sofistikovaných výrobků s vysokou užitnou a finanční přidanou hodnotou. Do útlumu přecházejí výrobky, které neodpovídají potřebám trhu, ať již z důvodu kvalitativních potřeb či legislativních omezení. 

Velké společnosti často požírají slabší konkurenci. Museli jste čelit těmto snahám?

V minulé i současné době zaznamenáváme zájem velkých výrobců, našich zahraničních konkurentů, o akvizici naší společnosti. Základním motivem jejich snahy je zájem o vstup na trhy střední a východní Evropy, které jsou významnou doménou působení naší společnosti. Dále mají zájem o rozšíření portfolia svých výrobků a získání naší vývojové základny. Jsem však přesvědčen, že s ohledem na potenciál interního růstu jsme akcionářům schopni zabezpečit efektivnější zhodnocení jejich kapitálu, proto o prodeji společnosti neuvažujeme.

Nemůže být integrace do velkých celků z určitého pohledu pro menší firmy nakonec výhodná?

V řadě případů je rozhodně výhodné výrobu konsolidovat do velkých celků za účelem maximálního zefektivnění celého výrobně-obchodního procesu. Pro nás ale v současné době není tato integrace vhodná. Mohli bychom tím ohrozit pro nás tak důležitou flexibilitu v reakci na potřeby trhu a narušit náš stále nevyčerpaný potenciál interního růstu. Tyto podmínky se však mohou v průběhu času změnit a poté může být mé stanovisko jiné. 

Jaké vlastně může mít výhody menší výrobce oproti kolosům typu ArcelorMittal Ostrava nebo Třinecké železárny?

Menší výrobce může mít řadu výhod oproti velkým společnostem, musí se však jednoznačně odlišit, a tím si vytvořit konkurenční výhodu. Malá společnost musí nabídnout trhu například větší pružnost v dodávkách nebo sortiment, který je pro velké společnosti s ohledem na množství nezajímavý. Mezi další výhody může patřit více osobní zákaznický servis.

Nechme nyní hovořit čísla. Jaké jsou hlavní ekonomické výsledky vaší společnosti?

Nekonsolidované tržby za rok 2007 dosáhly výše 1,6 miliardy korun. V porovnání s předchozími lety jde o nárůst. Zaměstnáváme 330 lidí, počet pracovníků celé skupiny Safina Group čítá 800 pracovníků. Do budoucna očekáváme nárůst počtu pracovníků s ohledem na zvýšení našich zpracovatelských kapacit a dále z důvodu aktivnějšího působení na zahraničních trzích.

Patříte mezi exportně orientované firmy, nebo se zaměřujete na domácí trh?

Vyvážíme přibližně 70 procent naší produkce. Hlavním exportním artiklem jsou již zmíněné výrobky pro průmyslové využití. Mezi nejvýznamnější zahraniční trhy patří Německo, Slovensko, Polsko, Velká Británie, Maďarsko, Rumunsko a Čína. Abychom podpořili naši přítomnost na zahraničních trzích, provozujeme ve většině zmíněných zemí dceřiné společnosti.

Prozradíte vaše plány na průlom do nových teritorií?

Naší snahou v nadcházejících obdobích bude proniknout na trhy Ruska, Ukrajiny a pobaltských států. Dále chceme pokračovat v úspěšné obchodní činnosti na trzích západní Evropy a konsolidovat naši pozici na trzích Evropy střední a východní.

BRAND24

Neobáváte se naopak postupující čínské konkurence?

I přesto, že naše činnost je jedinečná, vnímáme potenciál rizika ze strany čínské konkurence. Také z tohoto důvodu jsme před pěti lety založili v Číně společný podnik Guoda Safina se zaměřením na zpracování a rafinaci odpadů s obsahem drahých kovů a dále výrobu průmyslových výrobků z ryzích drahých kovů. Výrobní portfolio naší společnosti v Číně doplňuje produkci v České republice, a umožňuje tak mateřské společnosti soustředit se na náročné, sofistikované výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).