Nenápadná síla Fiatu

25. srpna 2009, 17:40 - David Kiley
25. srpna 2009, 17:40

Automobilka vyvinula nové technologie pro snížení spotřeby paliva, ...

Celý podtitul:
Automobilka vyvinula nové technologie pro snížení spotřeby paliva, jež by mohly zajistit Chrysleru strategickou výhodu

TURÍN, ITÁLIE
Když vyšlo najevo, že Fiat převezme automobilku Chrysler, podivovali se mnozí Američané, co nového může Fiat nabídnout. Automobily značky Fiat se v USA neprodávají již od roku 1983. A ty, jež se předtím prodávaly, byly všeobecně vnímány jako nespolehlivé. Vtipálci parafrázovali název automobilky jako „Fix It Again, Tony“ (Zase to oprav, Tony). Nyní je však nechvalná reputace tatam. Auta značky Fiat nejsou sice ani teď vnímána jako vrchol kvality, automobilka se však v posledních letech stala jedním z předních vývojářů, zvláště co se týče segmentu malých aut s nízkou spotřebou. A právě to Chrysler potřebuje.
Než v roce 2004 nastoupil výkonný ředitel Sergio Marchionne, nechával Fiat mnohé slibné inovační nápady vyšumět ve svých výzkumných centrech – nebo je prodával, aby navýšil firemní hotovost. Díky tomu, že Marchionne osekal náklady a zvýšil produktivitu, dokázal uvolnit miliardy na urychlené uvedení nových technologií, včetně čistších a účinnějších motorů a převodovek, na trh. Prosadil výrobu malých aut, jež patří mezi nejlepší na světě. Nyní chce tuto skvělou kvalifikaci využít při vývoji elektromobilu Chrysler, jenž je zatím v plenkách, a vytvořit firmu, s níž bude muset svět počítat.
Co říkáte novým perfektním dieselovým mercedesům či volkswagenům? Základní technologii, díky níž naftové motory nabízejí vyšší výkon při efektivnějším spalování paliva a nižších emisích výfukových plynů, vyvinul Fiat. V Evropě byla nová generace dieselů uvedena na trh v roce 1997, od té doby zde stoupl prodej naftových vozů z méně než 20 procent na současných bezmála 50 procent. Fiat z toho však měl jen skrovný finanční prospěch: automobilka byla v devadesátých letech ve svízelné finanční situaci a prodala licenci na inovační systém známý jako Common Rail renomovanému německému výrobci autodílů Bosch. Marchionne je pevně rozhodnut, že zabrání tomu, aby se podobná situace opakovala.
V oblasti benzinových aut vyvinul Fiat novou technologii pod názvem Multiair, jež má údajně snížit spotřebu paliva až o 25 procent, přičemž zároveň dojde ke zvýšení výkonu a snížení škodlivých emisí minimálně o deset procent. Technologie bude uvedena na trh letos na podzim v modelech Alfa Romeo MiTo a posléze v řadě miniaut Fiat 500. Nové technologie zahrnují mimo jiné automatickou převodovku, která uspoří deset procent paliva, a „flexibilní“ motor, jenž lze přepínat mezi režimy benzin, plyn a biopaliva.
V červnu Marchionne sdělil zaměstnancům Chrysleru, že během několika málo měsíců začne nově sloučená společnost „přenášet technologie Fiatu do výrobních závodů Chrysleru“. Výkonný ředitel uvedl, že inovace, jež Fiat přináší, „poskytnou Chrysleru strategickou výhodu v celosvětovém měřítku“.

***
Popisek, s. 028
Budoucí Fiat 500 bude vybaven revoluční technologií Multiair zajišťující nižší spotřebu paliva

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče