Nemovitosti ve velkém stylu

31. ledna 2005, 00:00 - Petr Bým
31. ledna 2005, 00:00

REALITNÍ EXTRALIGA Poznáte je podle jmen s hojným výskytem značky „&“, honosných sídel na prestižních adresách a prospektů, kde uvádějí tisícovky zaměstnanců a desítky národních poboček.

**REALITNÍ EXTRALIGA

Poznáte je podle jmen s hojným výskytem značky „&“, honosných sídel na prestižních adresách a prospektů, kde uvádějí tisícovky zaměstnanců a desítky národních poboček.

Cushman&Wakefield/Healey&Baker (CW/HB) je jednou z nadnárodních realitních společností, které v oboru představují pomyslnou špičku.

Pro své klienty - obvykle to jsou mezinárodní koncerny - jsou v první řadě konzultanty.Příhonský Jiří Profit foto: To znamená, že zkoumají jejich skutečné potřeby a podle nich modelují něco, co by se dalo nazvat realitním byznys plánem.

„Přijde klient s tím, že potřebuje dva tisíce metrů skladových prostor. My se ptáme: proč právě tolik? A může se stát, že nakonec řekneme: stačí vám polovina,“ vysvětluje Martin Skalický z CW/HB. „Poradenské služby poskytujeme i projektantům a developerům. Třeba při projektování velkých obchodních komplexů - víme, co zákazníci v obchodních galeriích očekávají, jaká metráž obchodů je vhodná.“

CW/HB, Frank & Knight, CB Richard Ellis či Colliers působí tak trochu stranou běžného provozu realitního trhu. V některých ohledech je jejich činnost zahalena téměř tajemným oparem - třeba nabídky k prodeji obvykle nezveřejňují. „Je to jako když hledáte dejme tomu ředitele české pobočky nějakého nadnárodního koncernu. Pokud byste takovou pozici inzerovali, přihlásí se vám tisíce zájemců, z toho nejméně polovina naprosto nevhodných. Potenciální kupce pro velké objekty proto obyčejně oslovujeme přímo,“ uvádí Skalický.

Jakkoli je svět mezinárodních realitek i jejich klientů poněkud exkluzivní, nezřídka jsou ve styku s lokálními kancelářemi. Například právě společnost CW/HB pro automobilku Ford „čistila“ průmyslový komplex v Novém Jičíně. Šlo o balík nemovitostí včetně řady nepotřebných (rodinných domků, školicích středisek a podobně). „To bychom bez zapojení regionálního trhu jen obtížně uchopili, proto jsme přizvali brněnskou kancelář Real Spektrum. S komunikací nebyly problémy. Myslím, že naši partneři pochopili, že mezinárodní společnost nemusí být nutně drahým a arogantním tělesem, že umíme normálně mluvit i pracovat,“ říká Skalický.

Nadnárodní ráz mají také franchisingové společnosti jako Prudential či Remax. „Pokud vím, zkoumaly situaci a svůj vstup na náš trh prozatím odložily,“ říká Jan Borůvka z Asociace realitních kanceláří ČR. Od minulého roku ale v Česku působí izraelská realitní kancelář Chirš, která pracuje právě na principu franchisy.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče