Nemohli jsme zůstat malou firmou

23. prosince 2002, 00:00 - Pavel Šnajdr profit@profit.cz, FOTO: ARCHIV
23. prosince 2002, 00:00

Případová studie LXXV. Obchodní ředitel firmy Albion Group Jaroslav Smetana začal podnikat spolu se svým bratrem v roce 1990. Do té doby pracoval od roku 1983 jako policista, ale vždy snil o tom, stát se podnikatelem a nebýt na nikom závislým.

Případová studie LXXV.

Obchodní ředitel firmy Albion Group Jaroslav Smetana začal podnikat spolu se svým bratrem v roce 1990. Do té doby pracoval od roku 1983 jako policista, ale vždy snil o tom, stát se podnikatelem a nebýt na nikom závislým. Díky změnám po revoluci 1989 se mu to podařilo a dnes je jeho společnost typickým příkladem české rodinné firmy s výhradně vlastním, českým kapitálem. „Původní sdružení Albion ani jeho nástupnická společnost nikdy nečerpala úvěry, jednatelé a společníci nerestituovali ani neprivatizovali majetek. Ani nepřivedli k úpadku žádnou společnost,“ konstatuje nynější podnikatel. Díky dlouholetému a houževnatému úsilí zaměstnanců a majitelů se podařilo vybudovat subjekt, který se pomocí svých výrobních možností a kapacit řadí v posledním desetiletí mezi přední a uznávané evropské výrobce bazénů a zastřešení s největší vlastní práškovou lakovnou v České republice. „Dnes se tato skutečnost jeví samozřejmou. Před několika lety se však v souvislosti se zahájením sériové výroby a rozsáhlými investicemi do budov a technologií jednalo o vyvrcholení strategického a z hlediska budoucnosti firmy velmi důležitého rozhodnutí o celkovém směřování firmy a jejím postavení na trhu,“ říká k tomu podnikatel Smetana.

Výroba prvního bazénu

Začátky byly prozaické. Jaroslav Smetana se spolu se svým bratrem Liborem nejprve zabývali výrobou nábytku. Pokračovali v tom až do roku 1995, kdy souběžně vyráběli bazény a dodávali je zákazníkům na základě konkrétní objednávky. T eprve před několika málo lety se oba bratři rozhodli, že se budou věnovat především bazénům. Vše počátkem devadesátých let začalo tím, že si Smetana objednal pro sebe bazén u jedné firmy. „V té době byla po bazénech tak velká poptávka, že to nebylo vůbec jednoduché si jeden pro vlastní potřeby pořídit. Přístup firmy to jen potvrzoval. Rok jim trvalo, než se výroba bazénu chýlila ke konci a stejně nebyli schopni to dodělat. Nakonec jsme je museli vyhnat a bazén dodělat sami,“ popisuje Smetana počátky podnikání v této oblasti. V té době jeho firma vyráběla desítky bazénů ročně.

Problém č. 1: Rozšiřování výroby

V roce 1995 se oba bratři rozhodli, že nezůstanou jenom u samotné výroby bazénu. Realizace projektu představovala desetimilionové investice do nákupu a rekonstrukce dalšího výrobního závodu. Jednalo se o investice do vývoje nových výrobků, jakými jsou speciální krycí systémy pro bazény, tzv. rollery nebo elektroposuvy pro zastřešení. Dále šlo o investice do zahájení výroby vlastního elektropříslušenství pro bazény - například průtokových ohřívačů vody, transformátorů nebo automatických jističů provozu bazénů. Nemalé náklady a úsilí si vyžádal rovněž i vlastní vývoj a zdokonalování původních stěžejních výrobků - plastových bazénů a zastřešení. Investice byly značné. „Reakce budoucích zákazníků a široké odborné veřejnosti byla však rozhodující pro potvrzení správnosti zvolené strategie,“ říká ředitel společnosti. Celkový počet vyrobených bazénů v loňském roce přesáhl 500. Zastřešení firma vyrobila přes tisíc. Počet zaměstnanců přesahuje v současné době stovku.

Požadavky zákazníků je třeba ctít

Jedním z hlavních důvodů k rozšiřování výroby byla podle Smetany poptávka zákazníků: „Každý, kdo měl bazén, časem zjistil, že na něj potřebuje i zastřešení. Tak jsme je začali vyrábět. Později se k tomu přidala výroba elektropříslušenství. Děláme teď kompletní výrobu včetně montáže a servisu.“ Poptávka byla velká a následný objem výroby byl pro začínající firmu tak rozsáhlý, že se majitelům firmy vyplatilo vybudovat vlastní technologickou linku, práškovou lakovnu s chemickou úpravou povrchu. K tomuto účelu firma zakoupila část závodu ČKD nedaleko Berouna a zřídila zcela nový provoz na ploše 4000 metrů čtverečních. Investice přesáhla 35 milionů korun.

Problém č. 2: Konkurence je značná

Tím, že si vybudovali vlastní výrobní provoz, získali bratři Smetanovi velký náskok před konkurencí. Pro ni nebyla malá začínající firma před necelými deseti lety téměř žádnou hrozbou. Nyní na trhu působí kolem 250 „bazénových“ firem, které jsou především překupníky nebo nakupují komponenty, ze kterých bazény kompletují. „V současné době jsme největší výrobci bazénů a zastřešení v České republice, první výrobci elektroposuvu pro zastřešení bazénů. Máme tisíce zákazníků. Vyvážíme do zemí EU a bývalých postkomunistických států,“ uvádí ředitel společnosti. „Naše společnost si již mezi ostatními evropskými partnery našla své místo. Tvoří pevnou součást trhu a svou aktivní činností tento také výrazně ovlivňuje. Zní to jednoduše, ale rozhodně to není málo. Celkový záběr firmy posiluje naše postavení na trzích a umožňuje zpětně investovat do dalšího rozvoje a zdokonalování všech produktů,“ poznamenal k exportu svých výrobků Smetana. V souvislosti s rozšiřující se nabídkou je podle něj z hlediska dlouhodobé stability firmy velmi důležité posílení image. Důraz na kvalitu výrobků za odpovídající cenu je proto jedním z hlavních sledovaných kriterií. Se stejným nadšením jako při výrobě prvních bazénů začínala firma Albion i s propagací a marketingem. „Doposud máme v tomto směru určité rezervy. Dá se ale říci, že jsme se za více než deset let existence společnosti přizpůsobili požadavkům trhu,“ říká Jaroslav Smetana. Ze začátku se kromě referencí prvních zákazníků snažili propagovat své výrobky prostřednictvím rozdávaných letáků a inzerátů v časopisech zabývajících se touto tematikou. Postupem času a díky získaným zkušenostem se tato činnost dostala na profesionální úroveň.

Problém č. 3: Museli jsme růst

Bratři Smetanovi začínali ve dvou. S rostoucím počtem zakázek a díky dalším investicím do firmy si mohli dovolit zaměstnávat zaměstnance. „Měl jsem dilema, zda v létě vyrobím určitý počet bazénů a v zimě z toho žít, nebo rozšiřovat dál výrobu. Když jsem zjistil, že roste počet zájemců o naše výrobky, tak jsem se tomu přizpůsobil. Pokud můžete, máte jasnou představu, spokojené klienty, víte, že se dá uspokojit mnohem více zákazníků, a víte o možnostech, jak to realizovat, tak se o to zkrátka musíte pokusit,“ komentuje Jaroslav Smetana rozšiřování firmy. Podle něj je ale rovněž potřeba včas odhadnout, zda má malá firma předpoklady k dalšímu růstu. Často se totiž jedná o nemalé riziko. S rozšířením výroby také souvisí i zajištění skladových prostor. „V mnoha směrech je to i zdánlivě dražší. Vzhledem ke konkurenci a množství potenciálních zákazníků malou firmou ale zůstat v naší branži nemůžete. Pokud samozřejmě nechcete skončit jenom ve službách. Což na druhé straně není také nic špatného. Záleží především na vašich ambicích,“ konstatuje podnikatel.

Nasycenost trhu

Momentálně jsou trh a poptávka po bazénech v České republice celkem uspokojeny. Přesto je zájem o ně stále poměrně velký. „Pokud bychom ale zůstali jenom u bazénů a soustředili se jen na jejich výrobu, tak by časem hrozilo, že už není komu prodávat. Co se zastřešení bazénů týče, tak tam je poptávka zatím nekonečná,“ poznamenal Smetana. Podle jeho názoru se to týká i vývozu do zahraničí. Rozšiřování firmy se týká i používání moderních technologií, jejich kvality a ceny. „Nezávisle na velikosti podniku jsou v dnešní době naprostou samozřejmostí. Pokud bychom ale zůstali malou firmou, tak bychom těžko mohli bez nezbytné technologie a špičkové počítačové techniky konkurovat velkým firmám,“ dodává podnikatel.

Název firmy: Albion Group

Forma podnikání: Společnost s ručením omezeným

Datum vzniku: 1990, původně jako sdružení dvou fyzických osob

Předmět podnikání: výroba a zastřešování bazénů, export

Klíčové osobnosti: Jaroslav Smetana a Libor Smetana

Cíl společnosti: Být předním výrobcem bazénů a jejich zastřešení v rámci EU

Rady Profitu:

* Nebát se zdánlivé nasycenosti trhu. Ať se jedná o jakýkoliv produkt.

* Věřit si a spoléhat především sám na sebe.

* Mít vyváženost mezi výrobou a obchodem.

* Nespoléhat se na poskytování úvěrů a snažit se od počátku do rozvoje spíše investovat i malé (ale vlastní) finanční prostředky. K tomu je, zejména ze začátku, potřeba alespoň trochu se v zájmu firmy obětovat. Mnohem více, než kdybyste byli „jen“ zaměstnanci a ne samostatnými podnikateli.

* Přizpůsobovat se požadavkům zákazníka.

FOTO 1 - Na trhu působí zhruba 250 firem, které se většinou zabývají obchodem s bazény.

FOTO 2 - Posuvné zastřešení bazénu.

FOTO 3 - Jaroslav Smetana

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče