Neměli jsme ani sklad

27. února 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
27. února 2006, 00:00

PAVEL SLÁMA, ZAKLADATEL DATARTU: „Ze začátku jsme neměli finanční prostředky ani sklad,“ říká generální ředitel a zakladatel společnosti Datart Pavel Sláma. V současné době tvoří řetězec celkově 26 prodejen, z nichž 19 se nachází v České republice a sedm na Slovensku.

PAVEL SLÁMA, ZAKLADATEL DATARTU: „Ze začátku jsme neměli finanční prostředky ani sklad,“ říká generální ředitel a zakladatel společnosti Datart Pavel Sláma. V současné době tvoří řetězec celkově 26 prodejen, z nichž 19 se nachází v České republice a sedm na Slovensku. * Kdy vznikla myšlenka, že otevřete obchod s elektrospotřebiči?

V osmdesátých letech jsme s několika kamarády organizovali koncerty. Po sametové revoluci jsme se však rozhodli, že bychom rádi vyzkoušeli něco jiného. Začínali jsme zcela bez prostředků. Na trhu byl zoufalý nedostatek audiokazet. Od nápadu k realizaci byl už jenom kousek, později jsme naši nabídku rozšířili o videokazety a elektroniku. Potenciální zájemce jsme oslovovali telefonicky, ceníky jsme zasílali faxem, v té době všichni naši zákazníci platili předem, což byla v porevolučních letech běžná praxe. Jedině tak jsme mohli zase my posílat peníze předem našim dodavatelům. Navázali jsme spolupráci se společností Sony. Avšak naše první objednávka byla vykryta pouze z asi 20 procent. To překvapilo nejen nás, ale též naše zákazníky, kteří nám již své peníze svěřili. Naštěstí byla taková poptávka na trhu, že jsme operativně dohodli změnu objednávky a dovezli to, co bylo u dodavatele na skladech.

* Jak byste zpětně zhodnotil začátky svého podnikání?

Z ekonomického hlediska firma fungovala naprosto efektivně. Všechno dovezené zboží jsme prodali najednou. Nepotřebovali jsme žádné sklady. Stačilo si pronajmout parkoviště, kde jsme zboží přes noc vykládali a rozdělovali na hromádky. Zákazníci si připravené zboží odebrali a my jsme opět neměli nic a čekali jsme na další objednávku. Tato situace ale netrvala dlouho, trh se začal přiostřovat a najednou bylo nutné mít zboží k dispozici na skladě.

* Kdy jste otevřeli první kamenný obchod?

První obchod jsme otevřeli ke konci roku 1992 na rohu Perlové a Národní třídy v Praze. Místo jsme si pronajali jen na čtyři měsíce. Obchod se nacházel na dobrém místě přímo u výstupu z metra a přitahoval pozornost kolemjdoucích už sám o sobě. Poptávka výrazně převyšovala nabídku a po tomto úspěchu jsme se rozhodli otevřít další obchod, tentokrát natrvalo.

* Co byste označil za největší překážku, které jste musel v rámci podnikání čelit?

Ze začátku jsem překážky příliš nevnímali, každý problém jsme řešili okamžitě. Přirovnal bych to k roji obtěžujících mušek, které provázejí nějakou důležitou událost. V daném okamžiku vás obtěžují, ale zpětně si na ně ani nevzpomenete. Za největší komplikaci v historii naší firmy považuji povodně v létě roku 2002, kdy bylo vyplaveno celé sídlo firmy v Karlíně. Více jak měsíc jsme vůbec nemohli do kanceláří, dva měsíce nefungovala elektřina, plyn ani telefony a přitom jsme museli zajistit, aby obchody normálně fungovaly.

* Jaká byla konkurence v začátcích a jaká je dnes?

V obchodním životě máte vždycky konkurenci. Konkurence je pro nás výzvou, žene nás dopředu dnes stejně jako před patnácti lety, bez ní by byla nuda. Sledujeme, jak se vyvíjí a děláme všechno pro to, abychom byli vždy o něco dál. Naši konkurenci bych rozdělil do tří kategorií. Patří sem hypermarkety, které nemají spotřební elektroniku jako hlavní zboží. Tyto prodejny často zákazníky lákají na nízké ceny některých výrobků s tím, že ti, kteří přijdou, si ještě koupí rohlíky a máslo.

Druhou skupinou jsou obchodníci specializovaní na elektroniku, kteří jsou na přibližně stejné úrovni jako my co do velikosti nebo rozsahu působnosti. Poslední skupinou jsou lokální hráči, kteří mají třeba v Brně nebo Plzni pět obchodů. Ti mají výhodu, že se většinou v daném městě narodili a zákazník je dobře zná.

* Mohou se podle vašeho názoru udržet malí prodejci elektrospotřebičů navzdory velkým řetězcům? Někteří určitě mohou. Záleží na tom, jak dokáží využít své výhody, která spočívá v orientaci na servis, ve znalosti místního prostředí i zákazníků samotných, kteří kolem obchodu chodí třeba každý den. Lokální prodejce komunikuje přímo se zákazníkem a snadněji si získá jeho důvěru. Naši prodavači jsou dobře vyškoleni, ale v tomhle ohledu je naše pozice obtížnější. * Jaký je váš názor na internetové obchody? Souhlasíte s tím, že svým způsobem parazitují na kamenných obchodech?**

V některém případě se dá říci, že internetové obchody svým způsobem skutečně na kamenných obchodech parazitují. Průzkumy našich sesterských společností ukázaly, že je tomu i naopak. Zákazník nechce vypadat hloupě a než se vydá do obchodu, vyhledá si potřebné informace na internetu. V prodejně se poté ptá na konkrétní zboží, které si už předem vybral.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče