Nemějte firmu, raději podnikejte

26. května 2008, 00:00 - Tomáš Stingl
26. května 2008, 00:00

Zlatokopové let devadesátých se určitě rádi chlubili, že mají firmu.

Jednou z nejmoudřejších knih dvacátého století je podle mne stěžejní opus Ericha Fromma Mít nebo být? Strhující dílo německého sociologa a psychoanalytika bývá při povrchnějším pohledu často interpretováno prostě jako kritika konzumního způsobu života. Ovšem Fromm jde samozřejmě daleko hlouběji než jen k oné malicherné lidské snaze hromadit majetek a jeho prostřednictvím iluzorně zaplnit jinak prázdný život. Být a mít jsou ve Frommově podání dva zcela odlišné přístupy ke světu, které se zásadně odrážejí snad ve všech činnostech, které člověk dělá.

Zajímavé je, jak zřetelně je tato dichotomie patrná i v podnikání. A také by se dala dost možná vysledovat jistá souvislost mezi úspěchem či neúspěchem podnikatelů, kteří charakterově přináleží k módu „být“ či módu „mít“.

Zkusme jen na moment pracovat s poněkud neuctivou zkratkou jinak velmi komplexní, mnohavrstevné a složité Frommovy myšlenky. Být, to znamená produktivní orientaci, aktivní vstoupení do světa kolem, účastné prožívání. Mít, to je naopak sterilní uchopení dějů nebo citů, aniž bychom je skutečně pochopili a prožili.

Za zjednodušený a zároveň poněkud extrémní příklad slouží třeba situace, kdy jde člověk krajinou a vynoří se před ním krásná hora. Jedinec v módu být se bude prostě kochat pohledem na ni a bude prožívat jedinečné kouzlo okamžiku. Člověk v módu mít naopak hned bude chtít zjistit, jak se ta hora jmenuje nebo jakou má nadmořskou výšku. A tím si ji v jistém smyslu přivlastnit.

Fromm ukazuje, že touha vlastnit se v moderní společnosti prozrazuje i v jazyce. Lidé čím dál víc říkají: mám názor, mám přání, mám rád. Namísto: myslím si, přeji si, miluji. A někteří možná i mám firmu namísto podnikám.

Právě na tuto teorii si často vzpomenu, když mluvím s úspěšnými českými podnikateli. Zkuste si toho někdy také všimnout – ti opravdu úspěšní, pravověrní podnikatelé většinou jakoby splňovali ideál onoho produktivně orientovaného člověka. Nechtějí jen mít firmu, nechtějí jen mít na vizitkách titul generální ředitel, chtějí prostě žít oblíbeným oborem. A většinou ani netouží mít za každou cenu kupu peněz. Vracejí je do svého podniku. Myslím, že zlatokopové let devadesátých se určitě rádi chlubili, že mají firmu. Většinu podnikatelů s úspěšnou historií naopak slyším říkat: podnikám.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít