Německý trh není jen Bavorsko

18. října 2009, 13:35 - Jiří Němeček
18. října 2009, 13:35

Spolková země Severní Porýní-Vestfálsko, kde se vytváří více než pětina německého HDP, chce přilákat investory z Česka a Polska. Právě tyto dva státy vyhodnotila spolková agentura na podporu investic NRW.Invest jako nejperspektivnější z regionu střední a východní Evropy.

Autor: Profimedia

Více než pět desítek českých podniků má aktuálně vážný zájem o vstup na jedno z nejrychleji se rozvíjejících německých teritorií, do regionu Severní Porýní-Vestfálsko. I přes neustále skloňovanou krizi má řada tuzemských podniků zájem o průnik na zahraniční trhy, zejména ty v blízkém dosahu. Investice do sousedního Německa přitom podporuje jak česká, tak německá strana.

Malí a střední podnikatelé se dosud při expanzi soustřeďovali zejména na Bavorsko. Spolupráce české exportní agentury CzechTrade s obdobnou německou organizací NRW.Invest chce úspěšným českým exportérům představit i další regiony a nabídnout nejen vývozní, ale i investiční možnosti. „Po přístupu Česka do eurozóny lze předpokládat další propojení hospodářství s Evropou a právě této příležitosti hodláme využít,“ vysvětluje Petra Wassner, předsedkyně představenstva NRW.Invest.

Investice místo exportu

Během října se tak pod patronací exportní agentury CzechTrade představil českým podnikům jako jeden z prvních region Severní Porýní-Vestfálsko. Důvodem je fakt, že NRW.Invest zaznamenává v poslední době zájem středo a východoevropských firem o přechod z pouhého exportu právě do investorských aktivit. Česko je přitom lídrem v těchto aktivitách. Aktuální vzájemný objem obchodní výměny mezi Českem a Porýním činí téměř devět miliard eur. To je pětkrát víc než před deseti lety. V současné době působí v tomto německém regionu na 40 firem s českou kapitálovou účastí. Patří k nim také společnost Silon, výrobce polyesterových střiží a dalších umělotextilních polotovarů, firma Stahlhandel Třinec, výrobce armatur LDM nebo strojírenská firma Trimmel. „Rádi bychom pro podnikání v SVP získali i další české firmy,“ zdůraznila Petra Wassner. „Nechali jsme si zpracovat studii, z níž vyplývá, že nejrychleji z krize vyjdou Česká republika a Polsko,“ vysvětluje zájem o českou spolupráci. Severní Porýní-Vestfálsko je v Německu nejvýznamnějším podnikatelským regionem, v němž sídlí přibližně 11,5 tisíce firem s převážně zahraniční kapitálovou účastí.

Na druhou stranu, společnosti z tohoto regionu už v Česku investovaly přibližně 2,5 miliardy eur, zatímco české podniky se v Porýní zatím usazují zřídka. Nejvíce jsou zastoupena tradiční odvětví, jako jsou chemický průmysl a strojírenství. „České firmy se tradičně orientují především na Bavorsko,“ říká Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade. Tato situace je dána historicky zeměpisnou blízkostí obou zemí. Význam Porýní a Vestfálska ale roste.

Hlavně být na místě

Zástupci CzechTrade ale upozorňují, že i při otevřeném evropském trhu musí čeští zájemci o průnik na německý trh počítat s místními zvyklostmi. Obecně lze říci, že německý odběratel požaduje a očekává zajištění logistiky (například založení centrálního skladu v Německu), před a poprodejní servis, převzetí záruk a zodpovědnosti za rizika výrobku. Podstatnou složkou tržního úspěchu jsou propagace a marketing. Zajištění všech těchto podmínek může být ztíženo, pokud český dodavatel není na trhu přítomen formou svého zástupce nebo místního partnera.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle…
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
Technologie
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Malování zastřeleno nebude. Microsoft ho „uklidí“ do Windows Storu
Intel nový ovladač pro SoC Cloverview nevydá. Jak to bude s podporou Windows 10?
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít