NĚMECKO V MEDVĚDÍM OBJETÍ

15. října 2008, 15:32 - Jack Ewing
15. října 2008, 15:32

Jeho ekonomika se stává stále závislejší na Rusku

FRANKFURT, NĚMECKO

Německá kancléřka Angela Merkelová není známa jako velká obdivovatelka ruské vlády, ale když se 2. října setkala v Petrohradu s prezidentem Dmitrijem Medveděvem, její tón byl nevšedně mírný. Srpnový ruský vpád do Gruzie nazvala „nepřiměřeným“, ale jinak se tomuto tématu vyhnula, a dokonce si užila dlouhou večeři s Medveděvem na palubě restaurační lodi na Něvě. Rychlý návrat k srdečným vztahům byl jen uznáním toho, jak se ekonomiky Německa a Ruska staly provázanými. V Rusku působí asi 4600 německých společností, jež vyrábějí všechno od luxusních automobilů přes strojní zařízení po potraviny, a 70 000 německých pracovních míst závisí na obchodování s touto zemí. Německo je rovněž největším obchodním partnerem Ruska, přičemž vzájemný obchod v prvních šesti měsících letošního roku činil 45 miliard dolarů. Žádný div, že se 25 německých podnikatelů, kteří se k Merkelové připojili v Petrohradu, zjevně horlivě snažilo zapomenout na události v Gruzii a vrátit se k obchodování s ruskými partnery. Nejvýznamnější ujednání: dohoda umožňující energetické společnosti E.ON získat 25 procent obrovského sibiřského pole zemního plynu v majetku státem ovládaného Gazpromu. Düsseldorfská energetická společnost vyměnila kontrolu tříprocentního podílu v Gazpromu oceňovanou na 5,4 miliardy dolarů, čímž skončily roky nikam nevedoucích jednání. Merkelová obvykle používá o Rusku ostřejší výrazivo než její sociálně demokratický předchůdce Gerhard Schröder – kamarád předsedy vlády Vladimira Putina – který v současnosti pracuje pro Gazprom. Německá podnikatelská lobby však dbá na to, aby Merkelová nikdy nezapomínala, v jaké míře jejich firmy závisejí na bývalé sovětské velmoci. „Cokoli můžeme dělat, abychom informovali naši vládu, tak to děláme,“ říká Klaus Mangold, bývalý vedoucí pracovník firmy Daimler, který vede východoevropský výbor Federace německého průmyslu (BDI). Merkelová vlastně málokdy říká něco, co by německo-ruským hospodářským stykům uškodilo. „Ekonomická spolupráce je výhodná pro obě strany,“ řekla posluchačům v Petrohradu, mezi nimiž byl i Medveděv. Rusko je také rozhodujícím dodavatelem energie: Německo kupuje v této zemi 36 procent plynu a 32 procent ropy. Když poklesl obchod s Evropou a USA, rychle rostoucí ruská poptávka pomohla chránit Německo před globálním ekonomickým zmatkem. Ruský obchod je obzvlášť významný pro takové sektory, jako je německý strojírenský průmysl, který od roku 2000 zvýšil vývozy do Ruska pětinásobně na 8,8 miliardy dolarů v loňském roce. V prvních sedmi měsících roku 2008 dosáhly prodeje strojního zařízení do Ruska 6,4 miliardy dolarů, což znamená nárůst o 29 procent oproti stejnému období o rok dříve. Naproti tomu vývozy strojního zařízení do Spojených států – jež mají mnohem větší ekonomiku než Rusko – ustrnuly v prvních sedmi měsících na hodnotě 9,9 miliardy dolarů. „Rusko více než dohnalo Spojené státy,“ uvádí Ralph Wiechers, hlavní ekonom Německého strojírenského svazu (VDMA).

ZMĚNA TEMPA
Němečtí podnikatelé prohlašují, že nárůst obchodů s Ruskem se zřejmě zmenšuje, ale zatím zůstává vysoký. „Ještě není vyčerpaný, ale nebude pokračovat stejným tempem,“ prohlašuje Andreas Hartleif, vrchní ředitel německé firmy VEKA, která vyrábí plastové rámy oken a posuvných dveří a má závody v Moskvě a Novosibirsku. Ne všichni němečtí exportéři jsou tak klidní. Rusko je významné pro německé výrobce automobilů, kteří se snaží vynahradit pomalejší prodeje v USA, na něž dolehl slabý dolar. Ruští zbohatlíci nejenže by velice rádi seděli za volantem mercedesu nebo porsche, ale jsou ochotni platit za drahou výbavu. Firma Daimler uvedla Rusko jako jeden z důvodů, proč její automobilová divize Mercedes docílila ve druhém kvartále zvýšení provozních zisků o jedno procento. Šéf značky BMW Friedrich Eichiner podotýká: „V USA prodáváme desetkrát víc aut, ale Rusko je velmi výnosné.“ Třebaže se Rusko na německých vývozech podílí jen třemi procenty, pro mnohé společnosti je jedním z mála zbylých růstových trhů. Gerd Hassel, ekonom frankfurtské obchodní banky BHF-Bank, prohlašuje: „Ekonomické zpomalení v Rusku by bylo pro německou ekonomiku velmi závažné.“

/popisek pod foto na s. 52 vpravo/
Firma Daimler tvrdí, že Rusko pomohlo Mercedesu ke zvýšení provozních zisků o jedno procento

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče