Německé mýtné čekají změny

21. března 2005, 00:00 - KATEŘINA HLATKÁ
21. března 2005, 00:00

DÁLNIČNÍ POPLATKY Němci tvrdí, že systém výběru dálničních poplatků přes elektronické mýtné funguje bez problémů. Přesto po dvou měsících jeho provozu uvažují o změně. Chtějí zvýhodnit automobily, které natankují v Německu. Satelitní systém Toll Collect představuje revoluční zpoplatnění dálnic nejen v evropském, ale i světovém měřítku.

DÁLNIČNÍ POPLATKY

Němci tvrdí, že systém výběru dálničních poplatků přes elektronické mýtné funguje bez problémů. Přesto po dvou měsících jeho provozu uvažují o změně. Chtějí zvýhodnit automobily, které natankují v Německu.

Satelitní systém Toll Collect představuje revoluční zpoplatnění dálnic nejen v evropském, ale i světovém měřítku. Německo ho po několikerých odkladech spustilo od 1. ledna letošního roku. Předseda představenstva firmy Toll Collect Cristoph Bellmer říká, že systém jeho firmy naplnil očekávání: „Potvrdil, že je jednoduchý, efektivní a pohodlný pro uživatele.“

Prostřednictvím systému zatím Německo vybírá mýtné jen na určitých úsecích dálnic a jen u nejtěžších nákladních automobilů. Toto zpoplatnění by mělo do státní kasy přinést až 2,4 miliardy eur ročně (asi 70,8 miliardy korun). Německá vláda přesto minulý týden přišla s překvapivým návrhem. Slevami na mýtném chce zvýhodnit dopravce, kteří v zemi tankují. Návrh však musí nejprve schválit Evropská komise.

„Intenzivně jednáme s Evropskou komisí o systému slev. Ročně bychom vrátili 600 milionů eur mýtného těm, kdo tankují v Německu,“ říká německý ministr dopravy Manfréd Stolpe. Pokud Evropská komise návrh zamítne, hodlá německá vláda snížit svým dopravcům silniční daň. Uvědomuje si však, že by to nebylo spravedlivé vůči řidičům kamionů z ostatních zemí.

MÝTNÉ ASI ZDRAŽÍ

Každý, kdo v Německu tankuje a zároveň tedy platí poměrně vysokou spotřební daň z pohonných hmot, by si na konci roku mohl zažádat o slevu na mýtném. Současně však tamní vláda uvažuje o zdražení mýtného, přičemž jednání o tomto kroku chce zahájit co nejdříve. Ze současných v průměru 11,5 eurocentů na kilometr (asi 3,70 koruny) by se sazba zvedla na 15 centů, tedy přibližně 4,40 koruny.

Systém výběru elektronického mýtného pro nákladní auta funguje na 12 tisících kilometrech německých dálnic. Jejich síť rozdělil na 5200 mýtem zpoplatněných úseků. Sazby jsou nastaveny podle emisních tříd a počtu náprav a mají zvýhodňovat ty, kteří dbají na vysoký ekologický standard. Platit musí nákladní vozy s celkovou hmotností nad 12 tun. V současné době německá vláda uvažuje o snížení hmotnostní hranice na 7,5 tuny. Se stejným limitem počítá i česká vláda při zavedení mýtného v roce 2006.

ŘIDIČI MÍVAJÍ JAZYKOVÉ PROBLÉMY

Zavedení mýtného bylo z počátku provázeno frontami kamionů na hranicích s Německem, obzvláště na hraničním přechodu Rozvadov. Jejich příčinou bylo zdržení při placení mýtného na automatech v německé části celnice. Palubní jednotku, která automaticky rozpozná placený úsek dálnice, má nainstalovanou zhruba 12 tisíc českých řidičů kamionu. Díky tomu se vůbec nemusí zdržovat. Zbytek ze zhruba 17,9 tisíce českých kamionů, které přes Německo jezdí, platí manuálně v automatech nebo před jízdou prostřednictvím internetu.

Čeští řidiči - stejně jako také například Španělé či Portugalci - mají někdy problémy s instalovanými jazyky. Pro manuální placení je prozatím k dispozici 3600 terminálů, komunikujících v němčině, angličtině, francouzštině a polštině. Jazyky německá vláda volila s ohledem na počty dopravců z jednotlivých zemí. Systém je poměrně složitý a bez znalosti jazyka se v něm člověk obtížně orientuje. Řidiči mají sice možnost obrátit se s dotazy na zákaznické centrum, ale operátoři hovoří také pouze anglicky, německy, polsky a francouzsky. Jitka Schalitz ze zákaznického centra společnosti Toll Collect uvádí:

„Denně zodpovíme asi 250 dotazů řidičů. Pokud se s nimi ale nedomluvíme, nemůžeme jim pomoci. Je pouze otázkou času, než budou současné čtyři jazyky rozšířeny o další. V úvahu mimo jiné připadá španělština nebo právě čeština.“ Toto rozhodnutí je ale na německé vládě. Z 800 tisíc registrovaných kamionů, které spadají do kategorie pro placení mýtného, je 200 až 300 tisíc z ciziny. Rozšíření počtu jazyků pro komunikaci by mělo být tedy jednou z priorit.

Co nejhladšímu výběru mýtného by prospěl co největší počet nainstalovaných palubních jednotek u dopravců. V této oblasti je na tom Česko velice dobře. V Itálii nebo ve Francii jsou na tom s poměrem 3700 palubních jednotek na 27400 registrovaných vozů daleko hůře.

TABULKA

* PŘEHLED VYBRANÝCH UŽIVATELŮ NĚMECKÝCH DÁLNIC

Země registrovaní uživatelé registrované vozy namontované

palubní jednotky

Celkem 92 962 616 332 396 654

Německo 62 316 353 890 274 814

Nizozemí 7 003 47 340 31 673

Polsko 3 417 28 057 18 771

Rakousko 25 2 124 14 242

Belgie 2 160 19 157 8 926

Španělsko 2 056 13 801 951

Česká Republika 1 900 17 931 12 062

Itálie 1 663 15 545 4 343

Francie 1 573 27 402 3 691

Pramen: Toll Collect

OBRÁZEK

Podnik přepravující zboží

Foto popis| Palubní jednotku už má 12 tisíc českých kamionů.

Foto autor| foto: Toll Collect ( 2x)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče