Německé hybridy přicházejí

30. září 2008, 17:57 - Jack Ewing
30. září 2008, 17:57

Nový mercedes sedan ...

Celý podtitul: Nový mercedes sedan, který se má objevit v USA příští rok, je prvním z vlny špičkových modelů na benzinový a elektrický pohon

S cenou přes sto tisíc dolarů není nový hybridní Mercedes-Benz třídy S určen pro lidi, kteří si nemohou dovolit galon (3,785 litru – pozn. red.) benzinu za čtyři dolary. Tento vůz je spíše prvním ze série nových německých modelů, jež umožňují majetným zákazníkům vypadat „zeleně“, aniž se vzdají komfortu pozemních plachetnic, jako jsou posuvné střechy s dvojím pohonem, obrovská kožená sedadla a maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu. „Chceme-li zachovat americký způsob cestování autem, neexistuje jiná možnost,“ prohlašuje Klaus Meier, ředitel prodeje a marketingu firmy Mercedes. Nový model třídy S, předvedený 11. září a přichystaný k uvedení na americký trh ode dneška za rok, je prvním z vlny špičkových německých hybridů. Také BMW, Porsche a Audi slibují v příštích dvou letech modely na benzinový a elektrický pohon, většinou SUV. Proč až teď? Deset let poté, co Toyota začala prodávat model Prius? Bohaté americké kupce konečně dostihly obavy z globálního oteplování. V posledním roce prudce poklesly prodeje luxusních vozů, přičemž dle firmy Autodata jednotkové prodeje benzinových automobilů třídy S poklesly v USA o 27 procent. Jedinými špičkovými luxusními modely, které zaznamenaly nárůst, byly hybridy značky Lexus firmy Toyota. „Movití kupci se najednou ptají: ,Je ten vůz společensky přijatelný? Je ekologicky přívětivý?‘“ říká Gregor Matthies, spolumajitel mnichovské poradenské firmy Bain.
Může hybridní mercedes zvrátit trend? Firma Mercedes tvrdí, že toto vozidlo ujede impozantních 48 kilometrů na jeden galon, což je o 30 procent lepší než u benzinové verze téhož modelu – proto je palivově nejúčinnějším velkým luxusním vozem na trhu. Z důvodu odlišných metodických postupů však mají americké regulační orgány tendenci přiřazovat nižší hodnocení počtu ujetých mil na jeden galon než Evropané. A jednou si američtí kupci – stejně jako jejich evropské protějšky – třeba uvědomí, že moderní dieselové vozy nabízejí palivovou úspornost podobnou hybridům – často za méně peněz. Mercedes už v Evropě prodává dieselový vůz třídy S, který ujede 48 kilometrů na jeden galon a přijde zhruba na sto tisíc dolarů. Dieselová verze přestavěného BMW sedmé série, předvedená koncem září, ujede na jeden galon více kilometrů než hybrid třídy S.

Skladný akumulátor

V USA Mercedesu navíc konkuruje dobře zavedený Lexus. Tato značka uvedla na trh svůj první hybrid před třemi lety a může čerpat z letitých odborných zkušeností Toyoty. Na rozdíl od třídy S, která využívá napájení z akumulátoru pouze k posílení benzinového motoru, modely Lexus mohou jezdit pouze na elektřinu. „Hybrid pro nás není něčím navíc – je to něco, čím fakticky jsme,“ tvrdí Karl Schlicht, který dohlíží na prodej značky Lexus v Evropě. Také prodejci značky Mercedes mají argumenty, o něž se mohou opřít. Nejvýznamnější inovací hybridu je kompaktní akumulátor, který se vejde do motorové části a nezmenšuje prostor kufru jako u modelů Lexus – to je možná jeden z rozhodujících prvků pro nekompromisní bohaté kupce. A firma Mercedes se pokusila o to, aby se zážitek z jízdy co nejvíce podobal konvenční třídě S. Při dálniční rychlosti je dvoutunový vůz přízračně tichý a přeřazování sedmi rychlostních stupňů v automatické převodovce téměř nepostřehnutelné. Jedinou viditelnou známkou toho, že řidič sedí za volantem hybridu, je světlo na palubní desce. Počet kupců třídy S – v první polovině roku 2008 jich bylo celosvětově 28 tisíc, neboli méně než deset procent ze všech zákazníků Mercedesu – je příliš malý, aby hybridní verze významně přispěla ke zdravější planetě. I někteří skeptici však uvádějí, že to je nástup Mercedesu a německého automobilového průmyslu. „Hybridní třída S nespasí svět,“ poznamenává Tomi Engel, odborník na elektrické automobily v Agentuře pro obnovitelnou energii, německé oborové skupině. „V Německu však tyto (hybridní) technologie zoufale potřebujeme.“

Tabulka s. 60:
Historie hybridů
Uvedení hlavních modelů na trh v USA

Honda Insight 1999
Toyota Prius 2000
Ford Escape 2004
Lexus RX400h 2005
Chevrolet Tahoe 2008
Mercedes třídy S 2009
BMW X6 2009
Porsche Cayenne 2010
Audi Q5 2011

Pramen: Zprávy společností

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče