Menu Zavřít

Němci, přijeďte do Prahy na kongres!

23. 8. 2004
Autor: Euro.cz

KONGRESOVÁ TURISTIKA Česká plakátová kampaň na přilákání pořadatelů kongresů právě probíhá v Německu. Billboardy v největších městech mají přivést velké cizí firmy do Prahy.

Billboardy visí v Berlíně, Dortmundu, Drážďanech, Duisburgu, Düsseldorfu, Frankfurtu, Hamburku, Kolíně nad Rýnem, Mnichově a Stuttgartu.

BRAND24

KONGRESOVÁ TURISTIKA Česká plakátová kampaň na přilákání pořadatelů kongresů právě probíhá v Německu. Billboardy v největších městech mají přivést velké cizí firmy do Prahy. Marketingová agentura Prague Convention Bureau (Pražská asociace kongresové turistiky) zaplatila a zorganizovala billboardovou kampaň, která má za cíl získat pro Prahu velké kongresy, semináře a školení. Na sto padesáti místech v Německu jsou vylepeny velké plakáty, které zvou velké firmy k pořádání jejich akcí v hlavním městě České republiky. Pro jiná města v Česku podobná kampaň podle asociace smysl nemá, a proto ji nechystá. „Příští konference? V Praze!“ Heslo billboardu pochází z dílny české agentury, Pražský hrad fotografoval špičkový reklamní fotograf Ondřej Kavan, plakáty tiskla tuzemská tiskárna. Celkový vzhled vznikl až po mnohých poradách. „Vizuál jsem konzultovali na sto dvaceti místech,“ říká předseda Asociace kongresové turistiky Michael Hvížďala. „Nejdříve jsme sami vyhodnotili naši loňskou obdobnou kampaň, poté jsme návrhy na letošek předložili blízkým organizacím, jako je ministerstvo pro místní rozvoj či propagační agentura CzechTourism, a nakonec je připomínkovali lidé z reklamních agentur.“ CELÝ SRPEN Kampaň je naplánována na celý srpen. Plakáty budou viset v deseti největších německých městech. „V ětšina velkých billboardových kampaní v celé Evropě se uskutečňuje obvykle v září, a proto bývají nejlepší místa zablokovaná,“ uvádí Michael Hvížďala. „Tím, že jsme přesunuli termín na prázdniny, získali jsme sedmdesát ze sto padesáti míst na exkluzivních místech, které by jinak získaly banky, pojišťovny a podobné finančně silné instituce.“ Za nejlepší místa jsou považovány významné komunikační body v centrech metropolí, okolí významných hotelů, frekventované stanice městské hromadné dopravy, letiště a výjezdy na nejdůležitější dálnice. Celá česká kampaň v Německu přišla na jeden milion korun a zaplatí ji šedesát členů Asociace kongresové turistiky, což jsou hotely, aerolinky, cateringové služby, technické firmy na osvětlení a ozvučení nebo profesionální organizátoři společenských i pracovních setkání. VELKÝ PŘEDSTIH Účinnost podobných kampaní nelze úplně přesně vyhodnotit, protože přinášejí dlouhodobé efekty. Například v P raze se do konce listopadu tohoto roku rozhodne o konání většiny velkých akcí na roky 2005 až 2007. V minulých letech měly největší přímý ekonomický přínos pro podnikatele jednání Mezinárodního měnového fondu a NATO, při kterých bylo potřeba obsloužit tisíce osob z nejvyšších kruhů včetně jejich doprovodu. Nepřímý, ale srovnatelný efekt by měl mít kongres Americké asociace cestovních kanceláří ASTA , který se chystá na rok 2006, protože Prahu navštíví nejdůležitější lidé cestovního průmyslu z celého světa. O městě se tedy bude mluvit, což následně přivede turisty. POUZE NĚMECKO Kampaně na přivedení kongresového turizmu do Prahy v jiných zemích než Německu se zatím nechystají. „Přemýšleli jsme o zemích Beneluxu vzhledem k evropskému hlavnímu městu Bruselu, dále o Francii, Maďarsku a Rakousku,“ uvádí Michael Hvížďala. „U Rakouska jsme zatím na vážkách, ale u ostatních zemí nám výpočty řekly, že se tam kampaně nevyplatí.“ Nejdůležitější a nejpočetnější klientela totiž jednoznačně přijíždí z Německa, Slováků je o polovinu méně a ostatní státy za nimi daleko zaostávají. Minulá kampaň z roku 2003 přivedla do Prahy například bavorské pojišťovny nebo vestfálské cestovní kanceláře. OBAVY Z BUDOUCNOSTI Letos je pro kongresovou turistiku v P raze velmi úspěšný rok. Tří až pětihvězdičkové hotely jsou obsazené z neuvěřitelných devadesáti procent, v metropoli se pořádá několik významných farmaceutických a finančnických akcí s počtem účastníků mezi třemi a pěti tisíci, k tomu stovky menších setkání. „V elmi se to podobá euforii po listopadové revoluci v roce 1989,“ míní Michael Hvížďala. Vloni vydělala pražská kongresová turistika dvanáct miliard korun. Letos bude zisk ještě vyšší. Nejdůležitější sezona byla na jaře a na podzim, stejně jako kdekoliv v Evropě. Optimizmus, který by byl za normální situace na místě, ovšem zmrazuje politická situace v Česku. Na služby spojené s kongresovou turistikou totiž minulá Špidlova vláda uvalila od příštího roku devatenáctiprocentní daň z přidané hodnoty. Tím zdražila výsledný produkt (kongres) na cenu obvyklou v okolních státech. Současná Grossova vláda zatím o snížení daně neuvažuje. Vzhledem k tomu, že o získání každého klienta rozhoduje především cena, kvalita infrastruktury, ubytování a jedinečnost místa, zřejmě o mnohé z nich čeští podnikatelé přijdou. „Vládě zřejmě nedochází, že sice zvýší daně, ale podnikatelé méně vydělají a tím pádem i méně odvedou státu,“ říká obecnou pravdu Michael Hvížďala a odhaduje budoucí vývoj: „Celkově na zvýšení daně v kongresové turistice stát zřejmě prodělá.“ NEJVĚTŠÍ KONKURENTI PRAHY * Vídeň * Budapešť * Mnichov * Hamburk * Berlín CO S KONGRESOVÝM CENTREM?**

Kongresové centrum Praha na Vyšehradě zeje většinu času prázdnotou. Významné kongresy aby návštěvník pohledal. Co je příčinou? Tento komerční objekt patří městu, město ho spravuje a o obchodních záležitostech rozhodují městští politici. Je to praxe v západním světě neobvyklá. Obchodní model podobných center tam vypadá následovně: Město nebo stát postaví budovu a poté ji dlouhodobě pronajme za fixní částku. Nájemcem bývá operátor kongresové turistiky, který má zkušenosti, kontakty a vyškolené zaměstnance. Každý operátor má v nájmu více center po celém světě. Mezi největší operátory se počítá deset až dvacet světových firem, které mají šanci na získání opravdu lukrativních zakázek. U nich si obří nadnárodní koncerny objednávají kongresy jeden rok třeba v Hongkongu, druhý v Paříži a třetím rokem jedou do Vancouveru. Podle údajů Pražské asociace kongresové turistiky je počet lidí zaměstnaných v Kongresovém centru Praha asi čtyřikrát vyšší, než je obvyklé jinde ve světě. .

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).