Němci možná pohřbí jez u Děčína

08. dubna 2011, 17:20 - Kristýna Balajová
08. dubna 2011, 17:20

Lodní doprava

Plán ministerstva dopravy na výstavbu jezu na Labi u Děčína je od minulého týdne ohrožen. Německá strana, bez jejíž spolupráce by už tak kontroverzní stavba ztratila veškerý smysl, totiž váhá, zda svoji část Labe nepřesunout do kategorie doplňkových vodních cest. Kdyby tento návrh německého ministerstva dopravy prošel, bylo by Labe jako druhořadá vodní cesta udržováno jen v současném nedostatečném standardu. Český plán na otevření labské vodní cesty k moři je totiž závislý na tom, že Němci na svém úseku řeky vylepší plavební podmínky.
Českou stranu, která má na výstavbě jezu za pět a půl miliardy korun eminentní zájem, zpráva zneklidnila. „Premiér ČR psal spolkové kancléřce nesouhlasné stanovisko s uvažovaným návrhem kategorií,“ sdělil týdeníku EURO Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Obavy má také státní organizace Ředitelství vodních cest (ŘVC), která má investici na starost. V případě, že by Němci rekategorizaci vodních cest schválili, porušili by tím podle ředitelství dosavadní dohodu. „V roce 2006 Česká republika podepsala se SRN memorandum, ve kterém se obě strany zavázaly udržovat minimální výšku hladiny Labe na 150 centimetrech,“ říká mluvčí ŘVC Václav Straka.
Kromě tohoto právně nezávazného dokumentu je tu podle ŘVC ještě jiný německý závazek. „Labe je součástí celoevropsky významných dopravních cest TEN-T. Tato dohoda vznikla na úrovni Evropské unie a členské státy ji odsouhlasily. Tudíž i bez ohledu na dvoustrannou mezivládní dohodu mezi ČR a SRN z roku 2006 je německá strana vázána povinností udržovat dopravně významnou cestu v řádném stavu tak, aby mohla být využívána všemi státy v daných parametrech, tedy v parametrech, se kterými se při plánování plavebního stupně Děčín počítá,“ dodává Straka. Německá rezignace na splavné Labe by znamenala ztrátu asi 300 milionů korun, které již byly ze Státního fondu dopravní infrastruktury na přípravu výstavby jezu vynaloženy. Odpůrci stavby by takový vývoj ovšem uvítali. Není totiž jasné, zda drahá stavba skutečně zajistí ekonomicky efektivní nákladní dopravu po vodě. Pochybnosti vzbuzuje například skutečnost, že s jezem by po dva až tři letní měsíce na Labi hrozil nedostatek vody mezi Děčínem a Ústím nad Labem. Náklad by se musel v takovém případě překládat na vlaky. Ochránci přírody zase namítají, že stavba poškodí unikátní ekosystémy, které se kolem neregulované části Labe nacházejí (EURO 45/2010).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít