Nemá cenu plakat nad silnou korunou

16. prosince 2002, 00:00 - Pavel Šnajdr
16. prosince 2002, 00:00

Kvalita je automatickým předpokladem pro export Se silnou korunou se musíme se vyrovnat, říká generální ředitel akciové společnosti Baest František Kulovaný. Jeho benešovská firma zvítězila v soutěži Střední exportéři roku 2002.

Kvalita je automatickým předpokladem pro export

Se silnou korunou se musíme se vyrovnat, říká generální ředitel akciové společnosti Baest František Kulovaný. Jeho benešovská firma zvítězila v soutěži Střední exportéři roku 2002.

Zabývá se vývozem komponentů pro stavební věžové jeřáby a průmyslové betonárky, zařízení a technologií pro čerpací stanice pohonných hmot a součástí zařízení pro míchání asfaltových směsí.

Vaše firma se stala Exportérem roku v kategorii středních firem. Očekával jste, že v této soutěži Hospodářské komory zvítězíte?

Takové umístění jsme nečekali. Již předtím jsme se však zúčastnili v několika minulých ročnících soutěže o exportéra roku, kterou vyhlašovala mezinárodní přepravní společnost DHL a která se týkala meziročního nárůstu exportu. Tam jsme se jednou umístili dokonce na druhém místě a jednou na místě sedmém. Dá se říci, že se trvale umisťujeme na špici pelotonu menších a středních firem, tj. řádově do 250 zaměstnanců a do obratu 500 milionů korun. Ze soutěže DHL jsme však vypadli, protože náš obrat přesáhl právě těch 500 milionů. Naštěstí Hospodářská komora hodnotila i export v této výši, což jsme splňovali.

K čemu jsou podobné soutěže vůbec dobré?

Především k tomu, že se vedle velkých firem, které dosahují velkých objemů v exportu, nezapomíná na menší a střední firmy. Je to pro ně povzbuzením. Všude v rozvinutých ekonomikách se vedle velkých společností podílejí na celkovém obratu a objemu exportu do značné míry i malé a střední podniky. Proto je dobré jim věnovat náležitou pozornost i u nás.

Většina českých vývozců si stěžovala na silnou korunu. Jak ovlivnilo posílení naší měny váš export?

Posílení kurzu koruny ovlivnilo do jisté míry negativně naše ekonomické výsledky, nikoliv samozřejmě obrat v EUR, ale v korunách, a celkovou výši zahraničního obchodu. Dá se říct, že v letošním roce byl ten vliv dost podstatný. Musíme se s tím ale nějak vyrovnat a nemůžeme nad tím jenom plakat.

Někdo to řešil zvýšením cen…

My jsme nemohli podobným způsobem jednat. V zahraničním obchodě není podle mě možné říci, že musíme zvýšit cenu, protože koruna posílila. Například při vývozu našeho zboží do EU. To by se nám každý vysmál. Musíme proto hledat vnitřní rezervy a docílit vyšších parametrů výroby - snížení nákladů a zvýšení produktivity, abychom tento negativní vliv eliminovali.

Dá se zvýšení ceny odůvodnit například vyšší kvalitou?

Kvalita je zcela automatickým předpokladem pro export. Pokud bychom nedosahovali kvalitativních parametrů požadovaných našimi zákazníky, tak bychom nemohli docílit takových objemů vývozu. To je zkrátka jeden z nezbytných předpokladů.

Do jakých oblastí vyvážíte? Daří se vám pronikat i na trhy zemí bývalého sovětského impéria?

Snažíme se trvale diverzifikovat naše vývozní teritorium. Jsme vyhledávaným partnerem pro země, jako je Francie, Německo, Holandsko. Před několika lety se nám je podařilo rozšířit o další podniky ve Francii a USA. Samozřejmě se snažíme proniknout i na Ukrajinu a do států východní Evropy. Vyvážet do zemí bývalého Sovětského svazu je jedna z cest jak zvýšit export. Podmínky jsou tam však stejně náročné jako na západních trzích. Jestli si někdo myslí, že je to tam jednodušší, tak ty doby jsou už dávno pryč, kdy tomu možná tak bylo. Dnes si mohou vybírat mezi podniky střední a západní Evropy. Tam podle mě mají daleko větší podporu od svých zemí než my ze zemí bývalé východní Evropy.

Kde vidíte největší nedostatky ze strany státní podpory?

Nemyslím si, že by byly potřeba nějaké zásahy státu. V každém případě by ale mohla být lepší pomoc, která se již dnes projevuje ze strany některých institucí, jako je CzechTrade, Hospodářská komora, Svaz průmyslu atd. Nicméně některé západní země mají podporu, kterou jim poskytují jejich velvyslanectví či obchodní zastoupení, což podle mě v případě ČR není na takové úrovni. Zejména by to potřebovaly právě malé a střední firmy. Je také potřeba využívat možností, jako jsou veletrhy, propagace přes internet a veškerá využitelná média.

Co bude pro vaši firmu znamenat vstup do Evropské unie?

Pro nás to žádný významný zlom nebude. Již dnes exportujeme v eurech a své vývozní podmínky máme naladěny pro země EU.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče