Nejvíc škodí byrokraté a legislativa

07. dubna 2008, 00:00 - Jan Němec
07. dubna 2008, 00:00

ZAČÁTKY BYZNYSU - Většina malých a středních firem považuje začátky podnikání za obtížné. Za nejvážnější překážky označily neochotnou byrokracii, zmatečnou legislativu či nesnadné získání úvěru. Vyplývá to z průzkumu, který Profitu exkluzivně poskytla společnost Vodafone.

Taky vzpomínáte na začátky vaší firmy jako na divokou dobu, kdy jste nic nestíhali, potýkali se s byrokraty, nesolidními obchodními partnery a neochotnými bankami. Listovali jste v nepřehledných zákonech a počítali každého nového zákazníka? Pak nejste zdaleka sami. Tvrdí to alespoň průzkum mezi 400 malými a středními firmami, který pro společnost Vodafone zpracovaly Data Collect a United Interactive. Podle něj považuje 70 procent podnikatelů začátky za těžké. Přesto by se do víru podnikání tři čtvrtiny z nich vrhly znovu. I když současné podnikatelské prostředí považují za složitější než v minulosti.

Nejčastější inspirací při výběru oboru podnikání byl pro většinu zakladatelů firem jejich vlastní koníček nebo předchozí zaměstnání. Živit se v oboru vlastních zájmů začalo podle průzkumu celých 45 procent podnikatelů. Zkušenosti z předchozího zaměstnání pak v podnikání zúročila téměř třetina dotázaných. Naopak pouze 13 procent firem našlo a využilo díry na trhu. Začaly tak poskytovat služby, které do té doby nebyly k dispozici.

Velkým problémem v začátcích se ukázalo zajištění potřebného kapitálu. Kvůli časté neochotě bank poskytnout do startu úvěr proto více než polovina firem financovala rozjezd firmy z vlastní kapsy. Málokdo však byl ochoten dát všanc vše – takovou odvahu projevila pouze čtvrtina dotázaných. Ostatní použili pouze část svých peněz. I pokud firma úvěr dostala, ve třetině případů posloužil jen jako doplněk.

Výzkum potvrdil také skutečnost, že za vlastní firmu platí podnikatel i ztrátou volného času. Třetina dotázaných manažerů nedokáže skloubit rodinný život s prací ani po úspěšném zavedení firmy na trh, třetina si oproti začátkům polepšila. Zbylý podíl dokáže i časově náročné podnikání s rodinou skloubit. Vysadit na týdenní či delší dovolenou byl ale v začátcích zbytný luxus. Tři čtvrtiny podnikatelů si proto našly čas na rekreaci až po ročním a delším fungování firmy.

Velké změny pozorují podnikatelé především v technické oblasti. Zatímco dříve si téměř třetina oslovených manažerů vystačila s pevnou linkou, nyní už mobil ke svému fungování nezbytně potřebuje devět z deseti společností.

Podobně je tomu s internetem. Polovina oslovených podnikatelů tvrdí, že by bez internetu nepřežila firma ani den. Naopak pouze 17 procent podniků se bez internetu obejde i v dnešní době.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče