Největší zájem je o potřeby pro kutily

06. června 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
06. června 2005, 00:00

SPOTŘEBITELSKÉ PREFERENCE Co a kde nakupují české domácnosti? Kolik peněz chtějí vydat za letošní nákupy nepotravinářského zboží? Na tyto otázky hledala odpověď evropská studie Barometr Cetelem.

SPOTŘEBITELSKÉ PREFERENCE Co a kde nakupují české domácnosti? Kolik peněz chtějí vydat za letošní nákupy nepotravinářského zboží? Na tyto otázky hledala odpověď evropská studie Barometr Cetelem. Při nákupech nepotravinářského zboží dávají české domácnosti jednoznačně přednost potřebám pro kutily a nábytku. Stále častěji přitom nakupují ve velkoplošných specializovaných prodejnách, přestože u nábytku (stejně jako u elektrospotřebičů a spotřební elektroniky) pořád ještě preferují malé prodejny. Špatnou zprávou - nejen pro malé nezávislé prodejce - je další zjištění, ke kterému dospěla evropská studie Barometr Cetelem: Každý druhý český spotřebitel zamýšlí letos snížit své celkové výdaje na nepotravinářské zboží. Studie se zabývá chováním spotřebitelů ve dvanácti evropských státech, průzkumu se zúčastnilo osm tisíc lidí. „Český trh je atypický tím, že je tu ještě celá řada menších prodejců, kteří mají stále dobré postavení,“ uvedla Alena Ludrovská, generální ředitelka společnosti Cetelem Česká republika. Přestože zde pořád existuje mnoho malých prodejců, dobře se daří také velkoplošným specializovaným prodejnám a je logické, že z jiných průzkumů trhu lze vyčíst tlak těchto velkých řetězců na slabší prodejce. O dosavadní síle menších prodejců na českém trhu svědčí podle ní i fakt, že firma Cetelem, která se zabývá poskytováním spotřebitelských úvěrů, realizuje zhruba polovinu jejich objemu právě u těchto „nezávislých“ obchodníků. TŘI A PŮL TISÍCE ZA KUTILSKÉ POTŘEBY V nákupech potřeb pro kutily vedli Němci s průměrnými výdaji téměř 27 tisíc korun na domácnost. V těsném závěsu jsou Britové s více než 26 tisíci korunami a Francouzi s 23 tisíci. Češi za toto zboží utratí průměrně 3500 korun ročně. Chodí si pro něj v průměru za osm tisíc korun ročně. VEDOU ZNAČKOVÍ PRODEJCI Studie se podrobně věnovala také prodeji nových automobilů. Ten vloni v Evropě vzrostl o dvě procenta, přestože na nejvýznamnějším evropském trhu - v Německu - došlo v tomto segmentu k poklesu. Menší zájem o nové automobily zaznamenala i východní Evropa. Nejvíce nových aut si pořídily španělské domácnosti - téměř každá osmá. V Belgii si nový vůz koupilo více než 11 procent domácností, v Británii přes deset procent. V Česku prodeje klesají - studie zaznamenala pokles za celý loňský rok i za první čtvrtletí letošního roku. Nové vozidlo si vloni pořídilo jen 3,2 procenta domácností. Jen dvanáct procent evropských spotřebitelů koupilo nové automobily v prodejnách nabízejících více značek. I nadále dominují značkové prodejny, tržní podíl obchodníků zastupujících v naprosté většině do velkoplošných specializovaných prodejen. Trh potřeb pro kutily roste ve všech dvanácti evropských zemích, kde se průzkum uskutečnil. Růstu trhu nahrává nadšení evropských spotřebitelů pro sektor „udělej si sám“. Průměrné roční výdaje jedné domácnosti na nákup nábytku vloni v Česku činily 3360 korun. To je podstatně více než v Polsku (1860 korun) nebo na Slovensku (1590 korun). Se západní Evropou se však nemůžeme porovnávat: Nejvíce za nábytek utratili Němci (22 tisíc korun) a Britové (19,2 tisíce korun). Za elektrospotřebiče (takzvanou bílou techniku) utratí Češi v průměru 2820 korun. První příčka v Evropě patří Španělsku, kde domácnosti na nákupy v tomto segmentu vydaly v průměru přes devět tisíc korun. Španělsko tak na vedoucí pozici nahradilo Francii, která se nyní s Británií dělí o druhou příčku - každá domácnost tam koupí elektrospotřebiče více výrobců stoupá jen ve východní Evropě, hlavně v Rusku. Nejprodávanější značkou byl vloni francouzský Renault s tržním podílem 10,4 procenta. Následoval Volkswagen s 9,6 procenta a Opel s 9,1 procenta. Stále větší tržní podíl získávají asijské značky, zejména Toyota, která se s více než pětiprocentním podílem přibližuje značkám jako Fiat nebo Mercedes. Z koncernů dominoval Volkswagen Group (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda) se 17,4procentním podílem a PSA (Peugeot, Citroen) se 14,4 procenty. NÁKUPY PRO RADOST Některé nákupy podstupují lidé vysloveně s potěšením, některé berou jako nutnost a při koupi dalších druhů zboží pociťují dokonce stres. Například auto je pro stále větší počet lidí nutností, ale třeba Italové nebo Francouzi cítí při jeho nákupu spíše radost. Nábytek nakupují s potěšením hlavně Belgičané, Italové a Francouzi. Naproti tomu Portugalce tyto nákupy netěší. Také nákup elektrospotřebičů je považován spíše za nudnou záležitost. Důvod je jednoduchý - převažuje tu hledisko funkčnosti. Češi zastávají vůči nákupům zlatou střední cestu. Nepodléhají ani výraznějšímu nadšení, ani roztrpčenosti či stresu. TAJUPLNÍ SLOVÁCI

Pokud jde o nákupní záměry pro letošní rok, pak Čechy a Francouze výrazněji osloví sportovní potřeby. Poláci budou hledat novinky hlavně na trhu černé techniky a mobilních telefonů, Maďaři v sektoru bílé techniky. Němci, Britové a Belgičané se zaměří především na cestování. A Slováci, Portugalci či Španělé? Ti si své nákupní záměry nechávají spíše pro sebe.

CO BUDOU ČEŠI KUPOVAT (číslo udává procento domácností, které se letos chystají toto zboží nakupovat)

  • Potřeby pro kutily 30
  • Elektrospotřebiče 28
  • Nábytek 27
  • Sportovní potřeby 24
  • Spotřební elektronika 14
  • Automobily 10
  • Výpočetní technika 8
  • Motocykly 2

Pramen: Barometr Cetelem

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít