Největší budoucnost mají televizní spoty

03. října 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. října 2005, 00:00

NÁSTROJE REKLAMY Z hlediska účinnosti a efektivnosti reklamy je nejúčinnějším nástrojem přímé předvedení zboží i služeb zákazníkům. Pokud jde o budoucí vývoj, zůstanou nejvíce využívaným prostředkem televizní spoty. Vyplývá to ze studie mezi marketingovými specialisty významných firem českého trhu.

NÁSTROJE REKLAMY Z hlediska účinnosti a efektivnosti reklamy je nejúčinnějším nástrojem přímé předvedení zboží i služeb zákazníkům. Pokud jde o budoucí vývoj, zůstanou nejvíce využívaným prostředkem televizní spoty. Vyplývá to ze studie mezi marketingovými specialisty významných firem českého trhu. Celkem 62 respondentů nejnovější studie „Úroveň reklamních a marketingových služeb v ČR“ se domnívá, že přímá podpora prodeje výrobku či služby bude i v následujících pěti letech hrát významnou roli. Patrný je také posun v hodnocení účinnosti internetové komunikace, a to jak vlastní webové prezentace, tak i reklamy v prostředí internetu. Více než polovina dotázaných ji uvedla mezi třemi nedůležitějšími nástroji komunikace pro příštích pět let. Dalších 38 procent dává přednost inzerci v celoplošném tisku, význam posilují také služby public relations. Celkem 15 procent lidí zmínilo venkovní reklamu a direct marketing a osm procent rádio nebo prezentaci na výstavách a veletrzích. ROSTE ZÁJEM O SLUŽBY KOMUNIKAČNÍCH AGENTUR

Podle Ondřeje Obluka, ředitele společnosti Mather Communications, která prezentovala studii rovněž podílela, využívá v současné době každá z největších českých společností reklamních a marketingových služeb.

Nicméně v posledních letech je patrná změna preferencí. „Hlavní roli dnes již nehraje pouze reklama, ale je často doplněna, a v některých případech i nahrazena, ostatními disciplínami,“ říká Obluk. Mezi respondenty se nenašel žádný, který by nespolupracoval, případně v blízké budoucnosti neuvažoval o spolupráci s externím dodavatelem reklamních a marketingových služeb.

Na druhé straně rovněž žádný z respondentů neuvedl, že využívají nebo v blízké době budou využívat kompletní outsourcing reklamních a marketingových služeb. „Zde je stále určitá obava ze správného výběru externího partnera, která pramení především z nejistoty nad dobře zvoleným formátem měřitelnosti a hodnocení spolupráce s dodavatelem reklamních či marketingových služeb,“ upozornil Obluk.

ROZHODUJE KREATIVITA

V případě hodnocení nejdůležitějších kritérií, která hrají rozhodující roli při výběru agentury, přikládají respondenti nejvyšší váhu kreativnímu návrhu. Dalším významným faktorem je pro 69 procent marketingových specialistů cena poskytovaných služeb. Vysoké hodnocení (62 procent respondentů) dostala nabídka zajištění všech reklamních a marketingových disciplín jedinou společností. Pro komunikační agentury je tedy velmi důležité budovat si zázemí pro poskytování nejen služeb klasické reklamy, ale i všech ostatních disciplín.

Klíčovými faktory úspěšné spolupráce mezi společností a komunikační agenturou jsou dodávaná kreativní řešení, následovaná strategickým poradenstvím a schopností přinést zpětnou vazbu ke zvoleným řešením. Více než polovina respondentů očekává informace o aktuálních trendech a kvalifikované odhady budoucího vývoje na trhu.

Manažeři požadují od komunikačních agentur zejména inovativní řešení (38 procent dotázaných). Jen 31 procent lidí považuje za důležité zkušenosti z reklamy a marketingu a stejné množství jich zmínilo, že od agentury požadují pouze produkční zajištění projektů, které ale myšlenkově vzniknou ve firmě. Poměrně nízko jsou při výběru agentury zohledňovány reference od současných klientů. Bere je v potaz 23 procent respondentů, když jen 15 procent dotázaných oceňuje schopnost pracovat i na zahraničním trhu.

VÍTÁ SE MOTIVAČNÍ PRVEK Pokud jde o odměnu za reklamní a marketingové služby, panuje zde podle studie určitá obava ze správného výběru externího partnera, která pramení především z nejistoty nad dobře zvoleným formátem měřitelnosti a hodnocení spolupráce s dodavatelem reklamních nebo marketingových služeb. Pro komunikační agentury je proto nutné klást důraz na správné hodnocení výsledků poskytnutých služeb a pokud možno co nejkonkrétněji doložit jejich efektivitu. Velká většina respondentů považuje za nejvýhodnější systém odměňování takový, který je spojený se zahrnutím motivačního prvku v podobě bonusů nebo malusů. Agentura je tak přímo svázána s efektivitou realizovaného projektu a sdílí tedy se svým klientem riziko jeho úspěšnosti. Zbylá část respondentů naopak preferuje fixní, předem definovanou částku za realizovaný projekt. I v těchto případech však někteří z nich tento systém doplňují motivační složkou. PARAMETRY PRŮZKUMU**

V rámci ankety společnosti Mather Communications „Úroveň reklamních a marketingových služeb v České republice 2005“ bylo osloveno více než sto specialistů významných společností působících v Česku. Jednotlivé části ankety se věnovaly otázkám, jak manažeři zodpovědní za marketingovou komunikaci firem vnímají služby reklamních a marketingových agentur, jakou roli v jejich rozhodování tyto agentury hrají, jaké jsou jejich osobní zkušenosti s úrovní poskytovaných oborových služeb. Podstatnou částí výzkumu bylo také hodnocení toho, jaká jsou očekávání manažerů při spolupráci s komunikační agenturou a jak jsou pak jejich očekávání naplněna.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče