Největší bariérou je protipirátská ochrana

19. listopadu 2007, 00:00 - Jan Němec
19. listopadu 2007, 00:00

Legální stahování hudby z internetu slaví v Česku první výročí. O digitální hudbu je menší zájem, než provozovatelé obchodů očekávali. Může za to prý především protipirátská ochrana skladeb.

Internetové hudební obchody

Legální stahování hudby z internetu slaví v Česku první výročí. O digitální hudbu je menší zájem, než provozovatelé obchodů očekávali. Může za to prý především protipirátská ochrana skladeb.

Už rok mohou hudební fanoušci v Česku legálně stahovat hudbu v digitální podobě. První dva hudební e-shopy, i-legalne.cz provozovaný firmou DVC International a Allmusic.cz ze skupiny Vltava Stores, hodnotí první „sezonu“ prodeje hudebních souborů pozitivně. Spokojena je i společnost T-Mobile, která na trh vstoupila letos v únoru se službou T-Music Play.

Prodejní statistiky sice nedosáhly kýžených čísel, přesto zájem o nový distribuční kanál postupně roste. „Největší bariérou prodeje hudby přes internet je v současnosti protipirátská ochrana skladeb DRM (Digital Rights Management),“ označuje Petr Peřina z i-legalne.cz hlavní příčinu nižších než očekávaných prodejů. Stejný názor má i manažer portálu Allmusic.cz Vít Janiš. Proto se nyní provozovatelé hudebních serverů soustředí především na vyjednávání s hudebními vydavatelstvími o odstranění DRM.

Jedničkou je i-legalne.cz

Celkové statistiky prodeje hudby přes internet nejsou zatím k dispozici. Jediným prodejcem, který je tyto údaje ochoten zveřejnit, je i-legalne.cz. All-music.cz tvrdí, že současná čísla nemají dostatečnou vypovídací hodnotu. „Celkový počet prodaných skladeb u nás není příliš relevantním ukazatelem jako u konkurence. Měli jsme pozvolný nástup a kompletní katalogy hudebních vydavatelství jsme nabídli až od letošního srpna,“ vysvětluje Vít Janiš. T-Mobile si naopak zveřejnění výsledků „schovává“ až na prosinec letošního či leden příštího roku. „Už teď ale můžeme říci, že se velmi dobře vyvíjí stahování skladeb přímo do mobilního telefonu, které jsme spustili v září tohoto roku,“ říká mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Obrázek o situaci na trhu lze však odvodit i z údajů uvá-děných samotným serverem ilegalne.cz. Ten prodal za první rok fungování více než 220 tisíc skladeb. To je v průměru přibližně 18 tisíc písní měsíčně, respektive šest set denně. Při průměrné ceně jedné skladby okolo třiceti korun tak portál utržil přibližně 6,5 milionu korun. „Podle statistik Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) a jednotlivých vydavatelství jsme dosáhli 60 až 65procentního podílu na trhu stahování hudby,“ upřesňuje Petr Peřina. Na základě těchto údajů lze snadno spočítat, že se počet skladeb, prodaných všemi hudebními e-shopy, pohybuje mezi 300 tisíci až 350 tisíci skladeb.

Nepříliš jasná je statistika i z pohledu počtu zákazníků. Server i-legalne.cz jich má přibližně 39 tisíc. V případě Allmusic.cz je situace komplikovaná, protože server „sdílí“ databázi registrovaných zákazníků s celou skupinou e-shopů provozovaných Vltava Stores. „Pokud je tedy zákazník registrován u některého z vltavských obchodů, je registrován i na AllMusic.cz a stačí se jen přihlásit,“ vysvětluje Janiš. Přímo přes AllMusic samotný se však podle něj nově zaregistrovalo přibližně pět tisícovek zákazníků.

Protipirátská ochrana je „žábou na prameni“

Všichni provozovatelé internetových hudebních obchodů se shodují v jedné věci – nejvíc prodejům digitální hudby ubližuje protipirátská ochrana. Ta totiž často znemožňuje přehrávání koupené hudby v některých digitálních přehrávačích nebo mobilech. Navíc vyžaduje poměrně složitou instalaci licence a používání výhradně multimediálního přehrávače od Microsoftu Windows Media Playeru. Taková omezení se samozřejmě zákazníkům nelíbí.

„Protikopírovací ochrana DRM je podle mého názoru jedním z největších omylů hudebního průmyslu,“ podotýká Vít Janiš z Allmusic.cz. „O tom, že by se objemy prodejů hudby bez DRM a ve formátu MP3 zvýšily, není pochyb,“ dodává. Zde však narážejí hudební portály na odmítavý postoj zejména některých velkých hudebních vydavatelství. Ta hudbu bez ochrany prodávat nechtějí. Odvolávají se na snadné zneužití a možnosti šíření na internetu. Naopak malá vydavatelství podle Janiše většinou ochranu hudby nepožadují.

Jednou z mála „velkých“ výjimek je Supraphon, který se rozhodl nabídnout hudbu bez jakýchkoliv omezení. Důvodem byly mimo jiné i obavy z technické zdatnosti zákazníků. Supraphon totiž vydává hudbu pro cílovou skupinu, která by se s instalací licence nemusela vypořádat. I riziko dalšího šíření skladeb je u ní malé. Sázka na poctivost kupujících se vydavatelství v každém případě zatím vyplácí. „O prázdninách vydal u Supraphonu výběr hitů Karel Gott. Album se prodávalo bez DRM a zaznamenalo obrovský úspěch. V létě bylo nejprodávanější,“ říká Petr Peřina z i-legalne.cz.

První krůčky na poli nechráněné hudby dělá však i další z „major labelů“, EMI. Ten podle Marka Sedláka bude prodávat hudbu bez DRM. „Skladba pak ale bude dražší než ta chráněná. Stejná cena by měla zůstat jen při koupi celého alba,“ upřesňuje Sedlák. Vydavatelství Universal si zatím situaci pouze oťukává. V Česku vydalo na i-legalne.cz nové album populární kapely Chinaski i ve formátu MP3. Deska je nyní na portálu jasně nejprodávanější hudbou. „Universal testuje zákazníky ve více zemích. Nasadí do e-shopu skladby bez DRM a označí je speciální značkou. Pak sleduje, zda se po zakoupení tyto písničky objeví někde na internetu,“ vysvětluje Sedlák. Podle výsledků se pak label rozhodne, jak s protipirátskou ochranou naloží dál.

Allmusic.cz a i-legalne.cz proto nyní prodávají některou hudbu bez, a jinou s protipirátským zabezpečením. T-Mobile naopak podle mluvčí Martiny Kemrové nechráněnou hudbu prodávat zatím neplánuje. „Adaptovat službu tak, aby část obsahu byla bez a část s DRM je nákladné a z hlediska uživatele i méně přehledné,“ říká Kemrová. „Posunem vpřed bude jedině odstranění DRM z hudby všemi vydavateli bez požadavku navýšení ceny,“ uzavírá.

Budoucností jsou předplatné i mobily

Jinou cestou k nalákání zákazníků a snížení pirátství může být podle Víta Janiše prodej hudby za paušál. A to buď formou „rádia“, kdy si zákazník může hudbu pouze přehrávat, nebo přímo formou neomezeného stahování. „Kloníme se spíše k variantě neomezeného stahování za paušál,“ říká Janiš. Stejně uvažuje i Marek Sedlák. „Technicky jsme připraveni. Nyní však situace uvízla na mrtvém bodě kvůli neshodě o výši paušálu,“ konstatuje Sedlák. Vydavatelství by podle něj byla ochotna uvažovat o měsíčním paušálu na úrovni 500 korun. To je však podle Sedlákových slov stále mnoho. „Myslíme si, že lidé budou ochotni o službě přemýšlet, bude-li stát kolem tří stovek,“ tvrdí Sedlák.

Jako další možnost expanze vidí Petr Peřina mobilní telefony. Proto i-legalne.cz uzavřela smlouvu s Nokií a od prvního ledna příštího roku nabídne WAP verzi svého hudebního obchodu. Ikona na vstup do něj bude přímo v menu telefonu. Jinou cestou je spolupráce s mobilními operátory. T-Mobile už má svůj T-Music Play, i-legalne proto jedná s oběma zbývajícími. „Pro Vodafone je rozšíření naší služby o mobilní řešení velmi zajímavé,“ naznačuje Peřina.

KAM ZA HUDBOU NA INTERNET<
/strong>

I-legalne.cz • nabízí 433 tisíc skladeb, respektive 36 tisíc alb

• možnosti placení: bankovním převodem, platební kartou, kupony, Premium SMS

• DRM: ano, kromě produkce Supraphonu a některých menších vydavatelství, nové album Chinaski.

• formáty: WMA, 128 a 192 kbps, MP3 (Chinaski, Supraphon), plánovaný AAC

  • *Allmusic.cz • nabízí 440 tisíc skladeb (32 tisíc alb) • možnosti platby: bankovním převodem, on-line přes eBanku, platební kartou, systémem PayPay, dárkovým poukazem • DRM: ano, kromě několika výjimek (Olympic, Jiří Štědroň) • formáty - WMA, 192 kbps T-Music Play! (https://play.t-music.cz) • nabízí přibližně 800 tisíc skladeb • možnosti platby: pouze se SIM kartou T-Mobile – přičtením na účet u smluvních zákazníků, odečtením kreditu u předplacených karet • DRM: ano • formáty: WMA, 192 kbps Nejoblíbenější je platba převodem Hudební e-shopy vyjma T-Music Play nabízejí širokou škálu platebních možností od platby převodem po využití elektronických peněženek. Podle Víta Janiše i díky návykům z on-line nakupování v ostatních e-shopech „rodiny“ Vltava Stores využívá většina zákazníků Allmusic.cz platbu kartou. Na druhém místě je pak bankovní převod. U i-legalne.cz je tomu přesně naopak; v oblibě vede převod z účtu na účet. Naopak klesá počet lidí, kteří platí prostřednictvím Premium SMS. Stojí za tím vysoké poplatky za platbu, z nichž jde velká část na vrub mobilním operátorům. „Platba esemeskou je přesto velmi pohodlná a proto jednáme s operátory o vylepšení podmínek,“ tvrdí Marek Sedlák z i-legalne.cz. Dodává, že i u on-line prodeje ještě velká část zákazníků používá k placení předplacené kupony. Někteří klienti si podle něj dokonce nechávají posílat dobíjecí kupony poštou na dobírku. Allmusic.cz si pochvaluje mikroplatební systém PayPay. Ten je „bezpoplatkovou“ obdobou elektronické peněženky PayPal. „Tento systém má dozajista velký potenciál, jen se o něm málo ví,“ podotýká Vít Janiš s tím, že v budoucnu očekává nárůst plateb právě tímto způsobem. O tom, že si lidé zvykají legální stahování využívat ve stále větší míře, svědčí i rostoucí průměrná hodnota objednávky. Tu zaznamenali jak v i-legalne.cz, tak v Allmusic.cz. Překvapivé bylo pro i-legalne.cz i zjištění, že lidé častěji kupují celá alba. „Přestože služby jako i-legalne.cz jsou ve světě většinou využívány ke stahování jednotlivých skladeb, v Česku je poměr skladeb prodaných samostatně a v rámci celého alba 30 ku 70,“ uzavírá Petr Peřina. Vysoká návštěvnost láká inzerenty**

Příjmy z prodeje hudby poněkud zaostávají za očekáváním provozovatelů e-shopů. Podle obchodního ředitele i-legalne.cz Marka Sedláka se ale objevily „vedlejší“ zdroje příjmů, s nimiž se původně nepočítalo. „Vysoká konstatní návštěvnost našeho portálu a jasná cílová skupina vyvolaly nečekaně velký zájem o inzerci na i-legalne.cz,“ říká Sedlák.

Přestože tedy server chtěl původně propagovat hlavně muzikanty, lákavé nabídce inzerce neodolal. „Nyní lze říci, že příjmy z inzerce pokryjí provoz portálu,“ dodává Sedlák. Podle něj dosahuje týdenní návštěvnost i-legalne.cz až 45 tisíc unikátních návštěvníků. Celkem server za dobu fungování navštívilo více než jeden a čtvrt milionu lidí.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče