Nejrychlejší ze všech Oplů

06. ledna 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil Petr Doul doul@profit.cz
06. ledna 2003, 00:00

Nový model německé automobilky potěší také milovníky komfortu Je pravdou, že Opel vyrábí rychlá auta už od začátku šedesátých let. Tradici rychlých aut tenkrát založil model Commodore a v ní pak pokračovaly modely Monza, Manta nebo Calibra. Ovšem ještě nikdy nebyl žádný model tak rychlý a výkonný jako nová Vectra GTS.

Nový model německé automobilky potěší také milovníky komfortu

Je pravdou, že Opel vyrábí rychlá auta už od začátku šedesátých let. Tradici rychlých aut tenkrát založil model Commodore a v ní pak pokračovaly modely Monza, Manta nebo Calibra. Ovšem ještě nikdy nebyl žádný model tak rychlý a výkonný jako nová Vectra GTS.

Nová Vectra zřejmě učarovala mnohým z vás, protože e-maily a dopisy s žádostí o test tohoto modelu se v redakci doslova kupí. A tak jsme vyrazili na návštěvu generálního importéra a vypůjčili si to nejlepší, co jsme mohli. Redakčnímu testu jsme podrobili model s přesným označení Opel Vectra GTS V6 ve vyšší výbavě Elegance. Už při prvním pohledu každý rychle pochopí, že tohle auto je neobyčejné. Od standardního modelu se „gétéesko“ liší především tvarem karoserie. Základní modely jsou totiž nabízeny výhradně s karoserií typu sedan, kdežto Vectra s označením GTS je typický hatchback s pátými odklopnými dveřmi. Dalšími prvky, které prozrazují sportovní charakter, jsou sedmnáctipalcové ráfky kol se sportovním designem, obutá do nízkoprofilových pneumatik s impozantním rozměrem (215/50/R 17). Oproti „civilní“ verzi má „gétéesko“ nižší pružiny, takže auto se doslova plazí po silnici. Efektní, černě podbarvené přední xenonové a zadní sdružené svítilny ještě více dokreslují sportovní charakter vozu.

Nastupte si!

Chcete-li nastoupit, stačí jen zmáčknout příslušné tlačítko dálkového ovládání. K ovládání bych měl možná jednu připomínku. Mnoho automobilek už vyrábí klíče, které se dají sklopit jako čepel zavíracího nože. Opel ale zůstává v tomto případě u klasické koncepce klíče, která mi přijde trochu neforemná a trhá občas kapsy u obleků. Na druhou stranu jsem velice ocenil všechny funkce dálkového ovládání a vodotěsnost. Po jednom stisknutí se totiž otevřou dveře pouze u řidiče, při druhém stisku odemkne centrál i ostatní dveře. Odemykání zavazadlového prostoru má dokonce samostatné tlačítko a navíc se při jeho stisku rozsvítí osvětlení SPZ, což je hlavně ve tmě velice příjemné.

Originální vnitřek

Interiér snese to nejvyšší ohodnocení. Už na výstavě Autoshow 2002, kdy jsem poprvé v „gétéesku“ seděl, mě mile oslovil. Hostesky měly dvacet minut co dělat, aby mě vůbec dostaly ven z vozu. Tvarování sedadel je vynikající s perfektním bočním vedením. Středy sedáků jsou u tohoto modelu čalouněny příjemnou a odolnou látkou s drobným vzorem. Boky sedadel a hlavové opěrky jsou potaženy šedočernou kůží. Pro sportovní auto neznám snad lepší kombinaci. V celém interiéru převládají ostré hrany. Je to zajímavé, osobité a dovolím si tvrdit, že i krásné. Mřížky větráků, kaplička nad přístroji, všechny ovládací prvky, dokonce i páčky stěračů a směrovek, mají hranatý tvar. Po chvíli rozhlížení si ovšem zvyknete a díky možnosti přesnému nastavení sedadel (jsou stavitelné ve všech směrech) rychle najdete ideální polohu. Tříramenný, kůží obšitý volant s hliníkovým dekorem a ovládáním rádia je samozřejmě vybaven airbagem, hodně širokým věncem, který výborně padne do ruky a možností nastavení v obou směrech. Na středové konzoli je kromě úložného prostoru na brýle také široká loketní opěrka, která skrývá odkládací prostor na pěněženku a je stavitelná v podélném směru. To jsem velice ocenil, hlavně při delších cestách.

Cítit se jako závodník

Před loketní opěrkou je umístěna kulisa řadicí páky automatické převodovky. Hlavice je vyrobena v kombinaci plastu a kovu, s perfektním tvarováním. Kromě standardních režimů „P“ (parkování), „R“ (zpátečka), „N“ (neutrál) a „D“ (jízda) je možné volit manuálně jednotlivé stupně podobně, jako to dělají závodníci rallye. Krátkým posunutím dopředu se volí vyšší rychlostní stupeň, kdežto při posunutí směrem dozadu je elektronikou zařazen stupeň nižší. Ježdění s Vectrou GTS je potěšení. Vůz má na svou váhu výborné zrychlení i při automatickém režimu převodovky, navíc brumlání šestiválce a sekvenční řazení ještě umocňuje sportovní náladu uvnitř vozu. Výkon motoru a brutální točivý moment je cítit hlavně při zařazené jedničce a dvojce, kdy vás auto silně zatlačí do sedačky. Třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň je už delší a ne tak sportovní. Se sportovní Vectrou se dá ovšem jezdit i velice pohodlně a plynule. Do města je automat prostě ideální volba. Odpružení auta má pochopitelně sportovnější charakter, ale vše v mezích pohodlného cestování. Stejně tak i kotoučové brzdy mají mírně ostré nastavení, ale brzdný účinek se dobře dávkuje. Řízení je velice přesné vybavené servem s nižším účinkem. Volant má při točení větší odpor než například u luxusní limuzíny, což je jen dobře.

Dražší provoz

Přiznávám, že na nové Vectře se mi líbilo opravdu mnoho maličkostí i zásadních věcí. Musím zmínit například výborný výhled všemi směry, možnost sklopení zpětných zrcátek při parkování, automatické ztmavování vnitřního zpětného zrcátka, perfektní, rychlou digitální klimatizaci, vynikající audio, výbornou ergonomii, skvělou bederní opěrku na sedadle řidiče i spolujezdce, dostatek místa a pohodlí na zadních dělených sedadlech s loketní opěrkou, obrovský zavazadlový prostor, výborné dílenské zpracování a další. Na druhou stranu byly věci, které mi trochu vadily. Především to bylo zvláštní zapínání směrových světel a stěračů, které spočívá jen v jakémsi lehkém stlačení páčky příslušným směrem. Všechny páčky mají několik poloh, které nejsou okem viditelné a zpočátku jsem s páčkou směrovky a stěrače doslova zápasil. Další nepříjemnosti mě čekaly při každém tankování. Na jednu nádrž (60 litrů, Natural 95) se mi nepodařilo ujet ani 290 km! Sami si spočítejte kolik dělá průměrná spotřeba na 100 km. Údaje od výrobce jsou bohužel úplně jiné. Počítač je dokonce tak ošetřen, že při nastavení parametru „okamžité“ spotřeby, ukazuje nanejvýš údaj 39,9 l/100km a ten se objeví již při lehkém sešlápnutí plynu, takže skutečnost bude úplně jiná. Inu každá sranda něco stojí.

Závěr

Asi každý z nás nosí v hlavě jakousi hitparádu oblíbených aut, která by jednou eventuálně chtěl mít. Po svezení v Vectrou GTS 3,2 V6 jsem musel čelní pozice na svém žebříčku hodně zpřeházet.

Hodnocení

Podvozek a jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka *

Interiér * Exteriér *

Dílenské zpracování * Výbava *

Pohodlí * Cena *

Celkem ***

Maximální hodnocení: * * * * * * * * * *

Technické parametry

Opel Vectra GTS Audi A6 3,0

3,2 V6 Multitronic

Rozměry d x š x v (mm) 4596 x 1798 x 14604 4796 x 1810 x 1453

Pohot. hmotnost (kg) 1390 1520

Převodovka Automatická pětistupňová Automatická pětistupňová

Motor Zážehový, vidlicový, Zážehový, vidlicový,

šestiválec šestiválec

Zdvihový objem (cm 3) 3175 2976

Max. výkon (kW) 155/6200 ot./min. 162/6300 ot./min.

Točivý moment (Nm) 300/4000 ot./min. 300/3200 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 8 7,4

Max. rychlost (km/h) 246 238

Spotřeba (l/100km) 10,7 (město 14,3) 9,7

Objem zavaz. prostoru (l) 500/1360 551

Cena základního modelu

včetně DPH 959 900 Kč 1 406 000 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče