Nejlevnější čtyřkolka

10. listopadu 2008, 02:00 - Erich Handl
10. listopadu 2008, 02:00

Módní trend malých crossoverů, tedy jakýchsi zmenšenin terénních aut s pohonem všech kol, dorazil i do Česka.

Po Nissanu Quashqai se ukázala i Suzuki s modelem SX4 určeným pro město i horské cesty. Má speciální verzi pro podnikatele.

Model SX4 vyvinuli Japonci ve spolupráci s italským Fiatem jako zcela nové auto, jehož tři karosářské verze se pro Evropu vyrábí v maďarském závodě Suzuki. Díky tomu má poměrně příznivé ceny. Nejlevnější varianta s pohonem všech kol stojí 439 900 korun – je to nejlevnější „čtyřkolka“ na trhu. Karoserie s vyšší stavbou je někde mezi konvenčním hatchbackem a automobilem MPV, vůz je jen o 15 centimetrů delší než Škoda Fabia. Proto je podle výrobce obratný nejen v terénu, ale i v úzkých městských ulicích. Jak prošel naším redakčním testem?

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Suzuki SX4 1.6 4WD typ vozu - pětidveřový hatchback motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 79 kilowattů max. rychlost - 170 km/hod zrychlení 0-100 - 10,7 sekundy spotřeba - 7,6 l /100 km kufr - 270 litrů cena (základ) - 439 900 Kč Na zkoušku jsme měli vypůjčenou verzi Outdoor s benzinovým motorem 1,6 litru a pohonem všech kol. Už po prvním seznámení jsme kromě dynamické a robustní karoserie ocenili japonsky kvalitní zpracování interiéru s přehledným pracovištěm řidiče. Místa je ale uvnitř poskrovnu, hlavně vzadu je znát, že SX4 patří do nižší střední třídy. Kufr se základním objemem 270 litrů je dokonce menší než u Škody Fabia. Jízda s novou Suzuki je poměrně komfortní, motor je dobře odhlučněn, podvozek s tvrdým odpružením jistý v zatáčkách. Manuální řazení bylo přesné. Ve městě i v lehkém terénu je auto suverénní. V případě prokluzu předních kol v bahně se automaticky připnou pomocí elektronicky řízené lamelové spojky kola zadní. V případě potřeby to lze udělat také ručně tlačítkem „lock“. Auto se světlou výškou 19 centimetrů zvládlo při testu lesní i polní cesty. Do těžkého terénu ale nemůže, nemá uzávěrku diferenciálu ani ochranný kryt pod motorem. Horší je to na dálnici. Na plyn se musí hodně šlapat, aby se auto rozjelo alespoň na 140 kilometrů v hodině. Pro komfortní dálkové cestování by byl zřejmě lepší druhý agregát v nabídce - výkonnější turbodiesel 1.9 JTD italské provenience. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

Pětidveřová varianta SX4 má užitkovou verzi N1, za montážní přepážku se připlácí 18 tisíc korun. Tento vůz s možností odpočtu DPH je ale homologován jen jako čtyřmístný. Hodí se pro majitele chat, kurýry nebo jako referentský vůz pro pracovníky v terénu. Deset kusů si například pro své kontrolory nedávno koupila Česká inspekce životního prostředí.

SX4 je užitečný vůz pro ty, kteří kombinují jízdy ve městě a v terénu. Zdobí ho solidní cena, už v nejlevnějším základu najdeme takovou výbavu, jako jsou systémy ABS, EBD, posilovač řízení i brzd, přední airbagy, rádio s CD s ovladačem na volantu nebo klimatizace.

U auta je ale dost znát kompromis mezi městským a terénním vozem. Mezi námi zjištěné minusy patří nepříliš velkorysý vnitřní prostor a kufr a nevalný výkon na dálnici.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče