Nejlevněji se dá jezdit na plyn

03. prosince 2007, 00:00 - Jiří Němeček
03. prosince 2007, 00:00

Českem se prohání téměř tisícovka osobních aut na stlačený zemní plyn. Městští dopravci si navíc stále víc pořizují i ekologické autobusy. Při rozhodování hraje roli nejen státní dotace, ale i osvobození od spotřební daně.

Alternativní pohon aut Českem se prohání téměř tisícovka osobních aut na stlačený zemní plyn. Městští dopravci si navíc stále víc pořizují i ekologické autobusy. Při rozhodování hraje roli nejen státní dotace, ale i osvobození od spotřební daně. Jednou z možností, jak snížit náklady na dopravu, je pořízení vozu na stlačený zemní plyn (CNG). Provoz je výrazně levnější a také šetrný k životnímu prostředí. Nejde přitom jen o osobní firemní vozy. Výhody plynu ocení především ti, kteří jezdí na omezeném území a denně najezdí dostatečné množství kilometrů. CNG je tak předurčeno pro využití například v městské hromadné dopravě, svozu odpadků, rozvozu zboží či taxislužbě. Jako bonus navíc působí daňová úleva. Od začátku letošního roku mohou řidiči tankující CNG těžit z výhod nulové sazby spotřební daně. Ta bude pro toto ekologické palivo v platnosti až do konce roku 2011. U autobusů dopravci navíc mohou využít dotaci na obnovu vozových parků z ministerstva dopravy a od plynárenských společností. Stát nabízí 800 tisíc korun na pořízení jednoho autobusu a dalších 200 tisíc poskytují plynárenské společnosti. Brno si to už spočítalo „Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou. Celková spočtená úspora nákladů pro jednu brněnskou vozovnu by činila za 12 let až 170 milionů korun,“ připomíná Jaroslav Tománek z České plynárenské unie. Dopravní podnik města Brna proto plánuje do čtyř let nakoupit až 115 autobusů na stlačený zemní plyn. Ekologicky by tak jezdila třetina všech autobusů MHD v moravské metropoli. „Skupina RWE je nejaktivnějším hráčem na rozvíjejícím se trhu. Jen do podpory ekologické autobusové dopravy jsme v rámci dotací dosud investovali téměř 19 milionů korun, které byly uvolněny pro 94 autobusů,“ říká tiskový mluvčí RWE Transgas Martin Chalupský. Smyslem dotací je pokrýt rozdíl pořizovacích nákladů CNG autobusů, které jsou oproti naftovým verzím zhruba o milion korun vyšší. V provozu ovšem autobusy na zemní plyn ušetří ve srovnání s naftovými tři až čtyři koruny na kilometr, vyznačují se výrazně tišším chodem a navíc nezpůsobují takové exhalace jako vozy na tradiční palivo. CNG V ČESKU Počet osobních aut: 1000 Počet autobusů: 200 Počet pump: 17 Dojezd na plnou nádrž: až 450 km Pramen: Česká plynárenská unie Pohon na plyn podporuje i stát Dlouhodobě výhodné podnikatelské prostředí, které společně nastavily plynárenské společnosti a česká vláda, vytvářejí pro další rozvoj této ekologické pohonné hmoty vhodné podmínky. Potvrzuje to přibývající množství vozů, které ke svému pohonu stlačený zemní plyn využívají. Zatímco před rokem na tento alternativní pohon po českých silnicích jezdilo přes šest set vozidel, v současné době se jejich počet přehoupl přes devět stovek a míří k tisícovce. Z toho je dvě stě autobusů. Motoristé mohou momentálně tankovat CNG u 17 plnicích stanic, výstavba dalších se intenzivně připravuje. „Jedná se o technologicky náročná zařízení, jejichž realizace je daleko složitější a nákladnější než u klasických čerpacích stanic. Na začátku příštího roku postavíme tři nové plničky a další plánujeme,“ vysvětluje Jan Ruml ze společnosti RWE Plynoprojekt. Výstavbu dalších stanic plánují také soukromí investoři. K rozšíření CNG i na půdu klasických čerpacích stanic by mohla přispět novinka z produkce společnosti Adamov Systems. Ta představila společný výdejní stojan na CNG, benzin a naftu. Největší čerpací stanici stlačeného zemního plynu v Česku letos v Táboře otevřela dopravní společnost Comett Plus. Autobus zde načerpá plyn za tři až pět minut. Průměrná doba plnění naftových autobusů je přitom do 15 minut. Tábor byl také první tuzemskou stanicí napojenou na internet, což umožňuje dálkovou kontrolu servisním oddělením. Právě množství „pump“ je zatím hlavní brzdou většího rozšíření mezi veřejností. Zatímco autobusům v městské hromadné dopravě jedna plnicí stanice ve městě stačí, ostatní motoristé plánují většinou i delší trasy a potřebují jistotu, že bez problémů natankují i mimo své bydliště. Například v Německu mají řidiči k dispozici 750 plnicích stanic. Ministerstvo životního prostředí ale očekává, že v příštích letech výrazně poroste počet automobilů i autobusů a také čerpacích stanic. „Do roku 2020 předpokládáme, že by jich mohlo být několik set,“ věří poradce ministra životního prostředí Aleš Kuták. Vyšší investice, levnější provoz**

Cena sériově vyráběného vozu na zemní plyn je oproti klasickému pohonu vyšší zhruba o deset procent. Tato investice se však brzy vrátí díky nižší ceně paliva. Alespoň to tvrdí propočty České plynárenské unie. Náklady na přestavbu osobního automobilu na pohon zemním plynem nepřekročí u typizovaných vozidel 60 tisíc korun a tato investice je návratná po ujetí zhruba 50 tisíc kilometrů.

Do ocelové tlakové nádrže o objemu 70 litrů se vejde až 17 metrů krychlových zemního plynu. Na toto množství je možné ujet až 250 kilometrů. U přestavěných osobních vozů se zážehovým motorem zůstává pohon na benzin zachován.

V Česku už prodávají auta s plynovým pohonem například firmy Opel, Fiat, Citroen a Renault. K výrobě je připravena i domácí mladoboleslavská automobilka. „Nová Škoda Octavia na zemní plyn dokáže ujet na jedno natankování až 450 kilometrů,“ řekl při prezentaci vozu člen představenstva Škody Martin Jahn.

V Evropě dnes jezdí asi 520 tisíc vozů na CNG a podle odhadů Evropské komise by jich v roce 2020 mělo být zhruba 23,5 milionu, což je desetina počtu aut v Evropě.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče