Nejlepší výroční zprávu má ČEZ

14. listopadu 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
14. listopadu 2005, 00:00

CZECH TOP 100 V první desítce firem soutěže o nejlepší výroční zprávu se od loňského roku mnoho nezměnilo. Kromě firem však tento způsob komunikace s okolím začíná volit i řada organizací, které takovou informační povinnost nemají.

CZECH TOP 100 V první desítce firem soutěže o nejlepší výroční zprávu se od loňského roku mnoho nezměnilo. Kromě firem však tento způsob komunikace s okolím začíná volit i řada organizací, které takovou informační povinnost nemají.

Vítězem 12. ročníku soutěže nejlepších výročních zpráv se stala skupina ČEZ. První příčku v soutěži pořádané Sdružením Czech TOP 100 získala už pošesté. Na druhém místě skončil Český Telecom, který vloni obsadil šestou příčku, a třetí je Škoda Auto, jež byla vloni sedmá.

Čtvrtá je se svou výroční zprávou Pražská energetika, následovaná Komerční bankou, Českou pojišťovnou, Severočeskými doly, PPF a Metrostavem. Na desátém místě skončil Oskar Mobil. Firmy z první desítky se v této skupině objevují pravidelně. Z loňska se jich tu udrželo osm, nově sem poskočily Česká pojišťovna a Metrostav.

PREZENTACE ZA CELOU SKUPINU Podle předsedy hodnotitelské komise Otakara Hory z KPMG je patrna snaha o zkvalitnění informační náplně výročních zpráv. „Nestačí jen splnit zákonné požadavky. Musejí jít dál a přemýšlet nad tím, kdo bude výroční zprávu číst,“ uvedl. Pozitivní je podle něho například zveřejňování výsledků podle mezinárodních účetních standardů, které jsou srozumitelné zahraničním investorům. Novým trendem, který vloni nastartovala právě skupina ČEZ, je podle Tomáše Davida z Czech TOP 100 společná prezentace firem v rámci skupiny. Letos výroční zprávy za své dceřinky představila i stavební firma Tchas. Kromě základního pořadí byly nejlepší výroční zprávy vyhlášeny v sedmi odvětvích. Evropskou cenu za grafiku udělovanou pod záštitou Evropské komise získala Pražská energetika. Ocenění za nejlepší Investor Relations na internetu patří Komerční bance. Nejlepší výroční zprávu na CD má společnost PVT a nejlepší zprávu o společenské odpovědnosti firmy skupina Czech Coal. Porotci hodnotili přihlášené výroční zprávy podle více než 30 kritérií. Posuzovali například správnost a úplnost prezentovaných údajů, popis a komentář činnosti společnosti za uplynulé období, uměleckou kvalitu fotografií, výtvarné pojetí. A dále pak celkový estetický dojem, jazykovou a stylistickou správnost, propojení obsahu a výtvarného zpracování či kvalitu tisku. Letos hodnotili celkem 116 výročních zpráv, tedy o dvě méně než loni. Podle Davida nevyřazovali žádnou z přihlášených zpráv: „Už při vzniku soutěže šlo o to, aby společnosti o sobě více informovaly. Právě to chceme ocenit.“ ZPRÁVY MAJÍ I NADACE

„Vedle firem se v našem žebříčku objevují také výroční zprávy nadací a organizací, které povinnost vydávat výroční zprávy vůbec nemají. Mají ale své důvody, proč se rozhodly informovat o sobě právě tímto způsobem,“ dodává David. Poměřovat právě tyto „nestandardní“ výroční zprávy s ostatními je velmi obtížné.

V našich podmínkách je podle Davida ještě třeba poměřovat informační hodnotu jednotlivých zpráv. Obdobné soutěže se pořádají například i v Německu či Švýcarsku, kde je situace poněkud jiná. Výroční zprávy tam pocházejí od firem kotovaných na burze. Rozdíly v informování tu nejsou, takže se hodnocení spíš soustřeďuje na grafiku.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče