Nejlepší věci vznikly bez peněz

Martin Zika 06. prosince 2012, 11:17
06. prosince 2012, 11:17

Příběh pražského výrobce kol Festka Bicycles ukazuje, že i v dnešní době maximálního snižování nákladů a s tím spojené unifikace lze uspět s produktem, který je založen na řemeslně poctivě odvedené práci a nejlepších materiálech.

Na začátku byl nápad postavit si pro sebe kola podle vlastních představ. Nic víc. Jenže kamarádi Michael Moureček a Ondřej Novotný to chtěli udělat pořádně, přesně podle svých představ a bez kompromisů, které dnešní doba postavená na slevách a osekávání nákladů přináší na každém kroku.

Do plánu postupně namočili lidi, které pak jednoduše nemohli a nechtěli zklamat, mimo jiné třeba Františka Babického, legendu české cyklistiky, který byl kdysi u vzniku firmy Favorit a stavěl kola pro československé reprezentanty. A také chtěli všem, kterým tvrdili, že se kola mají dělat jinak, než je běžné, ukázat, že to opravdu jde. A tak vznikla Festka Bicycles.

Nechodím do práce

Oba zakladatelé sedí v garáži na jednom z pražských sídlišť, která je zároveň jejich vývojovým i prodejním centrem, a říkají, že dalším impulzem pro vznik firmy byla jejich minulost. Prošli několika různými firmami, a jak podotýká Michael Moureček, bývalý profesionální cyklista, už je nebavilo dělat byznys tak, jak byli nuceni okolnostmi.

„Shodli jsme se, že to chceme dělat poctivě a pořádně. Výsledek je, že já například už dva roky neřekl, že jdu ráno do práce. Večer co večer se tady s úsměvem loučíme a s pocitem, že to byl dobrý den, se těšíme na zítra. To byl a je náš hlavní motiv a zároveň odměna za to, co děláme. A jestli jsem si mohl před pár lety koupit dražší boty či hodinky než teď, je podružné. Snažíme se vytvářet nějakou hodnotu, což jsme v našich předešlých působištích postrádali.“

Ona hodnota spočívá především ve snaze odvádět řemeslně poctivou práci. Šéfové Festky totiž tvrdí, že většina lidí je dnes zmasírovaná marketingem. Takže například super výhodné rámy, kterými je dnes osazena většina kol v obchodech, skutečně super výhodné jsou. Ovšem pouze pro producenty, kteří tak dokázali srazit výrobní náklady na minimum. Zákazníkům jejich univerzální řešení, prezentované jako to nejlepší, ve skutečnosti žádný zvláštní benefit nepřináší, tvrdí Moureček s Novotným. Takže na to jdou jinak, stavějí kola na míru.

Vše pod jednou střechou

Festka Bicycles je založená na zdánlivě jednoduché myšlence, která je zároveň její hlavní konkurenční zbraní: snaží se zákazníkům prodat jen to, co skutečně potřebují a s čím budou spokojeni. Na rozdíl od běžných obchodů totiž firma nemá nic na skladě, takže se nesnaží lidem vnutit to, co je právě potřeba prodat.

Ondřej Novotný vysvětluje, že většina lidí v ČR má špatně zvolené kolo a nevyužívá ho k účelu, pro který bylo vyrobeno. Například mají extrémně drahá závodní kola, a přitom nejsou závodníci, takže utrácejí spoustu peněz zbytečně. Taky jezdí po městech nebo po silnici na horských kolech a podobně.

Aby mohli klienty uspokojit, vytvořili komplex jednadvaceti služeb. Princip objasňuje Michael Moureček. „Přijde k nám člověk s určitou představou, většinou chce horské kolo. My po analýze dojdeme k tomu, že je pro něj ideální cyklokrosové, ale on nám nevěří.

Tak mu ho půjčíme na čtrnáct dní domů, on si ho vyzkouší a sám přijde na to, že jsme měli pravdu. Anebo ne, ale díky tomu máme jistotu, že skutečně potřebuje to horské kolo.“ Postupně se vylaďují všechny součásti bicyklu. Například sedlo si klient může vybrat z několika druhů a pro to správné se rozhodnout až poté, co na něm najezdí pár kilometrů. Ale ani tím to nekončí.

Když už má zákazník kolo, Festka mu nabídne lak na míru. Dokáže vyrobit i dresy. Když klient začne jezdit víc, může využít firemní kempy, jichž se zúčastňují profesionálové, kteří poradí s mnoha problémy týkajícími se cyklistiky. Festka pomůže i se zajištěním pravidelného tréninku, se službami fyzioterapeuta, samozřejmě kolo opraví a poskytne servis. Tohle všechno klienti najdou pod jednou střechou, a že to ocení, asi není třeba dodávat.

Ač spolupracují se specialisty, pánové Moureček a Novotný se všechny činnosti, které coby služby poskytují zákazníkům, sami naučili. Z jednoduchého důvodu – chtěli si být jisti, že firma všechno dělá správně. „Takže jsme se třeba dva měsíce učili lakovat, byť ani jeden z nás není lakýrník. Chtěli jsme vědět, co tahle práce obnáší, abychom byli připraveni, až nám lakýrník bude tvrdit, že něco nejde,“ usmívá se Ondřej Novotný.

Každou z jednadvaceti služeb budují tak, aby byla komerčně samostatná. Každá služba tedy představuje připravenou firmu, která spí, a ve chvíli, kdy pro ni bude nalezen vhodný lídr, se rychle rozjede. Tímto způsobem založili oděvní společnost pro výrobu dresů, když se jim podařilo sestavit celý výrobní tým. Žádná z těchto firem však neponese značku Festka. Jedním z důvodů je fakt, že řada lidí má ráda značky, na kterých se vyhrává Tour de France. Ti si třeba u Festky nekoupí kolo, ale mohou využít nabídky dresů, nastavení posedu sedla a dalších služeb.

Síla word of mouth

Na začátku nabídli svá kola, která si postavili na ježdění po městě, nejbližším přátelům. Jenže ti poněkud překvapivě zájem neměli. Michael Moureček s Ondřejem Novotným ovšem v té době navštěvovali akce typu majáles či Designblok, oslovovali lidi, kteří sice neměli s cyklistikou prakticky nic společného, ale zároveň to byli milovníci designu a obdivovatelé řemeslné práce.

Lidé, kteří rádi jezdí na kole do přírody, aby se mohli kochat krásami krajiny. A mezi nimi se informace o existenci Festky rozšířila, takže počty klientů začaly růst. Například letos vyrobili 45 rámů, většinou celých kol, a nalakovali 25 rámů. Jak říká Ondřej Novotný, tradiční word of mouth je dodnes nejsilnější marketingový nástroj Festky.

Člověk, který k nim přijde, si třeba kolo nekoupí, ale vezme si větrovku, světlo nebo si nechá nastavit posed na kole. Je s tím spokojen a řekne to někomu jinému, kdo si pro kolo přijde. „Zabýval jsem se dříve marketingem, takže vím, že je třeba vytvořit takzvaně minimální míru šumu. Čili my se vždycky snažíme zasadit semínko, a byť se to často zdá být plácnutím do vody, většinou se později ukáže, že to mělo smysl a přineslo užitek,“ tvrdí Michael Moureček.

Možná to někomu bude znít jako klišé, ale při dotazu na budoucnost pánové zdůrazňují především snahu o tvorbu co nejlepších produktů a s tím související uspokojení z vlastní činnosti. S tím, že ekonomický profit není to nejpodstatnější. V každém případě v současnosti rozjíždějí spolupráci s pražským ČVUT, mluví o pobočce ve Spojených státech a dalších plánech. Nudit se tedy s největší pravděpodobností nebudou.


Kreativní financování

Na začátku oba zakladatelé firmu dotovali z našetřených peněz. Jenže vývoj něco stojí. A protože jde o běh na dlouhou trať, a návratnost se tedy nedá tak dobře řídit, v určitou chvíli peníze došly. V zimě proto zvažovali, že by do firmy nechali vstoupit investora. Mezi zájemci byl mimo jiné i Zdeněk Bakala. „

Byla to pro nás velká škola a výborná příležitost přemýšlet nad tím, jak postupovat dál. Zjistili jsme, že je strašně snadné utrácet peníze někoho jiného, a když jsme si všechno sepsali a podívali se na to, co jsme dokázali, zjistili jsme, že všechny dobré věci jsme udělali ve chvíli, kdy nám chyběly peníze.

Byli jsme totiž nuceni hledat cestu, jak situaci zvládnout, a díky tomu jsme přišli na něco, co opravdu stojí za to. Třeba když nám chyběly peníze na vývoj jednoho rámu, vymysleli jsme Projekt 200,“ říká Ondřej Novotný. Je to fundraisingový projekt, což ve světě tvrdého byznysu není právě běžné.

Zjednodušeně řečeno, Festka požádala své příznivce, aby jí koupí zlevněného rámu poskytli peníze na vývoj nového produktu. Jde o to, že rámů se musí prodat určitý minimální počet, aby se peněz shromáždilo dostatek. A jak se zdá, skutečně to funguje. Za čtrnáct dnů prodali 60 rámů, ve většině případů budou stavět celá kola.

„Dneska jsme v nejlepší kondici, v jaké bychom mohli být. Kdybychom si vzali peníze z banky, jsme zatíženi úvěrem, splátkami, živíme finanční dům a máme velký problém s tím, abychom sehnali zakázky, protože musíme splácet úvěr. A kdyby k nám vstoupil investor, nebudeme už mít celou společnost a nepřinese to zakázky. Díky Projektu 200 máme k dispozici cash a zakázky na půl roku dopředu. Co lepšího nás mohlo potkat,“ dodává Novotný.

Musíte si přečíst

V dusnu. Demokraté zahájili nominační sjezd

Panasonic jedná o převzetí Gorenje

Insolvenční správce OKD neuznal pohledávky za 10…

Fiat Chrysler podle interního šetření nadhodnocoval…

Brusel chce po VW spravedlivé odškodnění evropských…

Sport a politiku nelze oddělit. MOV si nad ruským…

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa