Nejezdi, nebo nepodnikej

22. března 2004, 00:00 - MARTIN SCHMARCZ
22. března 2004, 00:00

Se zajímavým příspěvkem k vládnímu proti podnikatelskému tažení přispěla radnice Prahy 3. Ačkoli jí dominuje opoziční ODS, snaha drasticky zpoplatnit místním firmám používání aut se může směle měřit s takovými koaličními hity, jako jsou minimální daň či registrační pokladny.

Se zajímavým příspěvkem k vládnímu proti podnikatelskému tažení přispěla radnice Prahy 3. Ačkoli jí dominuje opoziční ODS, snaha drasticky zpoplatnit místním firmám používání aut se může směle měřit s takovými koaličními hity, jako jsou minimální daň či registrační pokladny. Za právo parkovat v ulicích požadují páni radní od podnikatelů 30 tisíc - víc než by stál nájem garáže. Podle představ nějaké chytré hlavy je podnikatelský automobil pro Žižkov třicetkrát škodlivější než vůz patřící obyvateli této proslulé pražské čtvrti. Tedy, kromě firem by ještě měli být biti zbohatlíci - za druhé auto v rodině by místo tisícovky úřadu odvedli tisícovek dvanáct. Konečné slovo v určení výše parkovacích poplatků má magistrát. A bude zajímavé sledovat, jak to dopadne. Vždyť pražská trojka je několikanásobně radikálnější než luxusní Praha 1. I kdyby nakonec „velká Praha“ smetla revoluční nápad třetího obvodu pod stůl, je známo, že příklady táhnou. Radnice v celé republice smrdí korunou, a tak by se nápad vymačkat nějaký ten milion z firem mohl komunálním politikům zalíbit. Může se z toho stát nový úřednický sport. Zákon totiž obcím neurčuje, jak vysoké poplatky z toho či onoho smějí vybírat, a tak se tu „podnikavým“ radním nabízejí netušené možnosti. A před podnikateli vyvstává chmurná perspektiva plíživého růstu daní. Protože nakonec nejde o nic jiného než o specifickou formu berní. Navrhovaná cena podnikatelského povolení k parkování ve vyhrazených zónách je skandál. Firma se třemi dodávkami by musela zaplatit 90 tisíc za rok, a to už by docela slušně zamávalo s jejím hospodařením. Hořký úsměv u žižkovských podnikatelů může vzbudit informace, že Honkong, město, kde se nedá hnout a bez mrakodrapů by se tu lidé nejspíš ušlapali, odrazuje občany od vlastnictví auta „drakonickým“ poplatkem ve výši zhruba 20 tisíc ročně. Zřejmě jsou české firmy bohatší než v metropoli asijského obchodu. Nejde však jen o výši poplatků. Pochybná je sama diskriminační filozofie, z níž návrh vychází. Jako by podnikatel byl obtížný hmyz. Když vlastní dům, nemůže s ním svobodně podnikat, protože mu vláda reguluje nájemné. Pokud si naopak sám chce v takovém domě pronajmout provozovnu, musí zaplatit o to víc, o co státem chránění vlastníci dekretů platí méně. Ať v prvním, nebo druhém případě žijí ostatní na jeho úkor. Navíc přináší do obecní pokladny daně. A teď by měl za to vše ještě platit třicetkrát více za parkování než ti, kteří beztak profitují z jeho práce. Z celé věci je možné jediné logické poučení. Žižkovský komunál o podnikatele nestojí, překážejí mu a udělali by nejlépe, kdyby s podnikáním v tomto obvodu skončili - nebo alespoň prodali auto. Beztak bude mít u řady z nich menší cenu než roční povolenka od radnice.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče