Nejasnosti ohrožují spediční trh

24. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
24. července 2006, 00:00

MÝTNÉ Půl roku před zavedením mýtného systému ještě stále nejsou známy sazby pro jednotlivé úseky. Nikdo tedy neví, jak mýtné ovlivní náklady na přepravu. Jenže dopravci již nyní musí uzavírat smlouvy na příští rok. Ani ne půl roku zbývá do spuštění mýtného systému. Jenže nikdo dosud neví, kolik vlastně mýtné bude stát.

MÝTNÉ | Zatím není jasné, o kolik spediční služby v příštím roce podraží.| Půl roku před zavedením mýtného systému ještě stále nejsou známy sazby pro jednotlivé úseky. Nikdo tedy neví, jak mýtné ovlivní náklady na přepravu. Jenže dopravci již nyní musí uzavírat smlouvy na příští rok. Ani ne půl roku zbývá do spuštění mýtného systému. Jenže nikdo dosud neví, kolik vlastně mýtné bude stát. „To, že zatím nejsou známé konkrétní sazby pro jednotlivé mýtné úseky, znamená, že speditéři zatím nevědí, jak se mýtné promítne do přepravních sazeb,“ míní ředitel firmy Schenker Tomáš Holomoucký. Největší problém to prý způsobuje u sběrných linek a balíkových přeprav, protože zde je nutné rozpočítávat sazby mýtného na jednotlivé zásilky a přepravné za kilogram zásilky, a je třeba vymyslet objektivní mechanismus přepočtu. „Je třeba také zákazníky na tento krok připravit. Vysvětlovat, proč a jakým způsobem je mýtné účtováno. To vyžaduje dostatek času,“ říká Holomoucký. zákazníkům, tak veřejnosti vysvětlit, proč je nutné mýtné zavést a účtovat, a proč to vede k růstu cen. Otázkou je, zda se totéž podaří i v České republice. Konkurence v oboru spedice a logistiky je zde totiž velmi ostrá, ceny za klasické přepravy stagnují či dokonce klesají a náklady rostou. Dopravcům se proto stále zužuje prostor pro zisk. Sami dopravci ale tvrdí, že zřejmě nebudou moci zvýšit cenu dopravy o celou výši mýtného. Konkurence jim to prý nedovolí. „V tomto směru jsem poměrně velkým pesimistou. Dneska díky obrovskému přetlaku na trhu určuje cenu zákazník, to nemá nic společného s ekonomickou kalkulací,“ říká generální tajemník Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Holomoucký si ale neumí představit, že by dopravci byli schopni či ochotni ukrojit ještě část svého zisku na mýtné, aniž by tím ohrozili svoji existenci. „Navíc udržovat kvalitní vozový park znamená velké investice. Pokud budou mít dopravci stále menší zisky, nebudou si moci tyto investice dovolit, budou jezdit na starých kamionech v horším technickém stavu, a to v důsledku ohrožuje všechny, kteří se na silnicích pohybují,“ dodává. ZDRAŽÍ SE I ZBOŽÍ Zavedení mýtného se promítne do cen naprosté většiny zboží. Zkušenosti z Rakouska ukazují, že spotřebitelské ceny vzrostly po zavedení mýtného v koncovém důsledku o 1,5 procenta. V České republice vzhledem k vyhlášeným orientačním sazbám mýtného, které jsou poněkud nižší než v Rakousku, lze prý očekávat růst cen o půl až jedno procento. Ministerstvo dopravy slibuje vypsat konkrétní sazby v září, to je ale podle speditérů pozdě. A to i proto, že podzimní sezona je velmi rušná, neboť probíhá zásobování vánočního trhu. Končící ministr dopravy Milan Šimonovský si ale myslí, že zveřejnění sazeb v září je dostatečným předstihem, aby se na to mohli všichni, jichž se to bude týkat, připravit. V RAKOUSKU O 30 PROCENT Zavedení mýtného v Rakousku zvýšilo dopravní náklady až o 30 procent. „Nejedná se jenom o samotné mýtné, ale také o sekundární náklady na zavedení systému mýtného,“ říká Holomoucký. Podle jeho slov by se na českém trhu mělo mýtné rozúčtovat v poměru 1:1:1 mezi dopravcem, speditérem a koncovým zákazníkem. V Rakousku se prý podařilo jak |ZÁKLADNÍ FAKTA O MÝTNÉM** Podle zákona se od 1. ledna 2007 se bude elektronické mýtné týkat všech motorových vozidel nebo jízdních souprav, jejichž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun (tedy nejen nákladních vozidel). Schválené průměrné sazby mýta činí 4,05 koruny na kilometr pro dálnice a rychlostní silnice a 1,90 koruny na kilometr pro ostatní pozemní komunikace. Konkrétní sazby pro jednotlivé mýtné úseky musí ještě schválit vláda. Sazby budou rozděleny zvlášť podle druhu komunikace, počtu náprav (2, 3, 4 a výše), emisní třídy vozu (EURO 0-II a EURO III a vyšší). Pouze u dálnic a rychlostních silnic bude navíc rozhodující doba jízdy (den - noc). |

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Překvapení: AMD příští rok vydá 12nm procesory a GPU, na nové technologii 12LP od GloFo
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít