Nejasnosti ohrožují spediční trh

24. července 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
24. července 2006, 00:00

MÝTNÉ Půl roku před zavedením mýtného systému ještě stále nejsou známy sazby pro jednotlivé úseky. Nikdo tedy neví, jak mýtné ovlivní náklady na přepravu. Jenže dopravci již nyní musí uzavírat smlouvy na příští rok. Ani ne půl roku zbývá do spuštění mýtného systému. Jenže nikdo dosud neví, kolik vlastně mýtné bude stát.

MÝTNÉ | Zatím není jasné, o kolik spediční služby v příštím roce podraží.| Půl roku před zavedením mýtného systému ještě stále nejsou známy sazby pro jednotlivé úseky. Nikdo tedy neví, jak mýtné ovlivní náklady na přepravu. Jenže dopravci již nyní musí uzavírat smlouvy na příští rok. Ani ne půl roku zbývá do spuštění mýtného systému. Jenže nikdo dosud neví, kolik vlastně mýtné bude stát. „To, že zatím nejsou známé konkrétní sazby pro jednotlivé mýtné úseky, znamená, že speditéři zatím nevědí, jak se mýtné promítne do přepravních sazeb,“ míní ředitel firmy Schenker Tomáš Holomoucký. Největší problém to prý způsobuje u sběrných linek a balíkových přeprav, protože zde je nutné rozpočítávat sazby mýtného na jednotlivé zásilky a přepravné za kilogram zásilky, a je třeba vymyslet objektivní mechanismus přepočtu. „Je třeba také zákazníky na tento krok připravit. Vysvětlovat, proč a jakým způsobem je mýtné účtováno. To vyžaduje dostatek času,“ říká Holomoucký. zákazníkům, tak veřejnosti vysvětlit, proč je nutné mýtné zavést a účtovat, a proč to vede k růstu cen. Otázkou je, zda se totéž podaří i v České republice. Konkurence v oboru spedice a logistiky je zde totiž velmi ostrá, ceny za klasické přepravy stagnují či dokonce klesají a náklady rostou. Dopravcům se proto stále zužuje prostor pro zisk. Sami dopravci ale tvrdí, že zřejmě nebudou moci zvýšit cenu dopravy o celou výši mýtného. Konkurence jim to prý nedovolí. „V tomto směru jsem poměrně velkým pesimistou. Dneska díky obrovskému přetlaku na trhu určuje cenu zákazník, to nemá nic společného s ekonomickou kalkulací,“ říká generální tajemník Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Holomoucký si ale neumí představit, že by dopravci byli schopni či ochotni ukrojit ještě část svého zisku na mýtné, aniž by tím ohrozili svoji existenci. „Navíc udržovat kvalitní vozový park znamená velké investice. Pokud budou mít dopravci stále menší zisky, nebudou si moci tyto investice dovolit, budou jezdit na starých kamionech v horším technickém stavu, a to v důsledku ohrožuje všechny, kteří se na silnicích pohybují,“ dodává. ZDRAŽÍ SE I ZBOŽÍ Zavedení mýtného se promítne do cen naprosté většiny zboží. Zkušenosti z Rakouska ukazují, že spotřebitelské ceny vzrostly po zavedení mýtného v koncovém důsledku o 1,5 procenta. V České republice vzhledem k vyhlášeným orientačním sazbám mýtného, které jsou poněkud nižší než v Rakousku, lze prý očekávat růst cen o půl až jedno procento. Ministerstvo dopravy slibuje vypsat konkrétní sazby v září, to je ale podle speditérů pozdě. A to i proto, že podzimní sezona je velmi rušná, neboť probíhá zásobování vánočního trhu. Končící ministr dopravy Milan Šimonovský si ale myslí, že zveřejnění sazeb v září je dostatečným předstihem, aby se na to mohli všichni, jichž se to bude týkat, připravit. V RAKOUSKU O 30 PROCENT Zavedení mýtného v Rakousku zvýšilo dopravní náklady až o 30 procent. „Nejedná se jenom o samotné mýtné, ale také o sekundární náklady na zavedení systému mýtného,“ říká Holomoucký. Podle jeho slov by se na českém trhu mělo mýtné rozúčtovat v poměru 1:1:1 mezi dopravcem, speditérem a koncovým zákazníkem. V Rakousku se prý podařilo jak |ZÁKLADNÍ FAKTA O MÝTNÉM** Podle zákona se od 1. ledna 2007 se bude elektronické mýtné týkat všech motorových vozidel nebo jízdních souprav, jejichž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun (tedy nejen nákladních vozidel). Schválené průměrné sazby mýta činí 4,05 koruny na kilometr pro dálnice a rychlostní silnice a 1,90 koruny na kilometr pro ostatní pozemní komunikace. Konkrétní sazby pro jednotlivé mýtné úseky musí ještě schválit vláda. Sazby budou rozděleny zvlášť podle druhu komunikace, počtu náprav (2, 3, 4 a výše), emisní třídy vozu (EURO 0-II a EURO III a vyšší). Pouze u dálnic a rychlostních silnic bude navíc rozhodující doba jízdy (den - noc). |

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče