Nehořlavé oděvy dobývají Polsko

26. února 2007, 00:00 - EVA MARZINI
26. února 2007, 00:00

SPOLEČNOST DEVA Společnost Deva do Polska dodává speciální oděvy pro hasiče. Před pár lety založila obchodní zastoupení v polském Těšíně. V současnosti má u našich severních sousedů na trhu zhruba třicetiprocentní podíl. Frýdecko-místecká společnost Deva se specializuje na výrobu hi-tech zásahových obleků pro hasiče.

SPOLEČNOST DEVA Společnost Deva do Polska dodává speciální oděvy pro hasiče. Před pár lety založila obchodní zastoupení v polském Těšíně. V současnosti má u našich severních sousedů na trhu zhruba třicetiprocentní podíl.

Frýdecko-místecká společnost Deva se specializuje na výrobu hi-tech zásahových obleků pro hasiče. Šije však i speciální oděvy pro taviče, energetiky či záchranáře.

Šedesát procent výroby vyváží, zejména do evropských zemí, část výrobků však putuje až do Asie. Na polský trh Deva své výrobky dodává již sedmým rokem. V oblasti speciálních zásahových obleků tam má podnik přibližně třicetiprocentní podíl.

„Ve vývozu do Polska ale máme ještě rezervy, tamní trh má totiž oproti Česku čtyřikrát víc hasičů, a jednotek navíc stále přibývá. Loňský objem polských zakázek přesáhl 30 milionů korun. Prodali jsme nejen obleky a boty, po sečtení veškerého sortimentu celková utržená částka odpovídá tržbám v tuzemsku,“ říká Leonard Varga, ředitel a spolumajitel firmy. Loni v září přistavěla firma další výrobní halu a zvětšila si výrobní kapacitu zásahových obleků na šest set kusů měsíčně. Export jí totiž roste, i když na úkor tuzemska.

CO HASIČ, TO OBLEK DEVA

Společnost Deva vznikla v roce 1993, krátce na to se jí podařilo získat zakázku na výrobu zásahových obleků pro hasiče. Během tří let se jí povedlo pokrýt 90 procent českého trhu. „V té době hasičské stanice procházely modernizací a jejich hlavní vedení hledalo také nové kvalitní a účelné obleky, ty staré již nesplňovaly bezpečnostní normy. Obměna proběhla radikálně a rychle,“ líčí začátky spolumajitel firmy.

Devu zakládal Varga spolu s Jiřím Dedkem. Oba před tím pracovali v textilce Slezan, kde získali zkušenosti na klíčových procesech textilní výroby. „Začali jsme se tam poprvé zajímat o nehořlavé tkaniny. V devadesátých letech se v Česku ochrana textilem se sníženou hořlavostí nějak nezdůrazňovala. Avšak věděli jsme, že přijde její čas. Odvozovali jsme to totiž od zkušeností ze zahraničních cest na Západ. Tyto materiály už tam byly povinné skoro všude, například v hotelích, ve vlacích či automobilovém průmyslu a podobně. Udělali jsme si průzkum trhu a vsadili jsme na segment oděvů pro hasiče. Ze dne na den jsme se rozhodli založit firmu. Nato jsme si pronajali prostory, uzavřeli leasing na technologii a začali jsme se věnovat vývoji a výrobě,“ popisuje začátky firmy Varga.

V ČESKU BYLO TĚSNO

Ale trh s ochrannými oděvy je poměrně malý: V Česku slouží jen osm tisíc profesionálních hasičů a životnost obleku je poměrně dlouhá, pět až sedm let. Deva tak tuzemský trh poměrně rychle nasytila a záhy nastal útlum. „Pak už se jen vyměňovalo, doplňovalo či opravovalo, už to nebyly velké zakázky typu 200 obleků najednou,“ vysvětluje. Firma se proto začala poohlížet po okolních trzích. Brzy získala nové zakázky ze zahraničí.

Před sedmi léty Deva založila také vlastní pobočku v polském Cieszyně. „Do Polska to máme blízko, i naše jazyky jsou si podobné. Byla to mravenčí práce. Náš polský partner udělal marketingovou studii, zmapoval požadavky a podle toho jsme se tam rozhodli otevřít pobočku,“ vypráví Varga.

POLSKO DOBÝVÁME ZTUHA

Cesta na polský trh ale podle jeho slov nebyla jednoduchá. „První dva roky byly promoční a pobočka byla výrazně ve ztrátě. Problémy nám rovněž dělala legislativa. Nebyli jsme ještě v Evropské unii a Poláci nebyli přidruženi ani k CEFTA, měli svoje národní normy. Obleky jsme proto museli nejprve certifikovat, protože naše normy u nich neplatily. Ale ještě dnes je musíme v některých případech předkládat národní zkušebně, i když bychom podle evropských zákonů již nemuseli,“ přibližuje úskalí vstupu na tento trh Varga.

NEKONEČNÁ VÝBĚROVÁ ŘÍZENÍ

I když v Polsku čelí Deva konkurenci několika firem, tržby její těšínské pobočky se každoročně zvyšují. Pomáhá jim také fakt, že Poláci ji berou tak trochu za svou. „V uplynulých dvou letech jsme do Štětína a pak do Katovic prodali po jednom tisíci obleků. Tyto velké zakázky jsme vyhráli ve výběrovém řízení. Uspěli jsme proto, že naše produkty jdou kvalitou nad rámec evropského standardu,“ tvrdí Varga.

Podle jeho slov je v Polsku běžné, že všechny významnější zakázky se uskuteční přes výběrové řízení. Jeho průběh je však neustále napadán neúspěšnými uchazeči, kteří vytrvale protestují. „Potýkali jsme se s ustavičným odsouváním termínu, poté nám málem nestačil čas na samotnou produkci,“ uzavírá Varga.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít