Menu Zavřít

Nehoda autobusu je strašná věc, je třeba upřít pozornost na režim řízení a odpočinku

17. 3. 2003
Autor: Euro.cz

Pohled policisty Vyšetřování havárie Neoplanu v jižních Čechách, při níž zahynulo 19 cestujících, pracovalo i s hypotézou mikrospánku řidiče. I když se toto podezření nakonec vyvrátilo, znovu se ukázalo, jak hrozivě se s přestávkami v dopravě podvádí. Upozorňuje na to šéf středočeské dopravní policie major Stanislav Huml.

Pohled policisty

Vyšetřování havárie Neoplanu v jižních Čechách, při níž zahynulo 19 cestujících, pracovalo i s hypotézou mikrospánku řidiče. I když se toto podezření nakonec vyvrátilo, znovu se ukázalo, jak hrozivě se s přestávkami v dopravě podvádí. Upozorňuje na to šéf středočeské dopravní policie major Stanislav Huml.

* Vaši lidé mají přece řidiče kontrolovat, zda neřídí moc dlouho.

My se s tím samozřejmě setkáváme při silničních kontrolách, ale zajišťovat účinnou kontrolu má tzv. státní silniční dohled.

* A dělá něco?

Podle analýzy BESIPu počet jejich kontrol dost razantně klesal. Takže si myslím, že dopravci nad sebou necítí žádný bič a podvádějí.

* Jak?

Třeba tak, že využívají rozdílu v předpisech: pro mezinárodní dopravu musí mít řidič u sebe pět kotoučů z tachografu. U vnitrostátní ne. Tam stačí potvrzení od podniku, že měl přestávku.

* Nevyjde to nastejno?

Ne! Kotouče jsou jasné, ale papír, na kterém stojí, že „ten a ten nebyl činný v dopravě“, si může napsat a orazítkovat kdokoliv. Jenomže řidiče unavím stejně, když ho pošlu na Dachstein, jako když ho budu honit mezi Karlovými V ary a Ostravou. Firmy řidiče dřou, mají samozřejmě zájem, aby auta jezdila. Když stojí na dvoře, tak samozřejmě nevydělávají.

* Ale sami řidiči by měli mít rozum a odpočinky dodržovat. Jinak přeci riskují svůj život.

Vím, že firmy často zneužívají jejich třásně. Najímají řidiče třeba až z těch částí republiky, kde je vysoká nezaměstnanost. No a takový zaměstnanec je potom ochoten jezdit za málo peněz a navíc i podvádět. Jenom aby si tu práci udržel.

CONTENT24

* Co s tím?

Jednak bych okamžitě sjednotil předpisy tak, aby i ve vnitrostátní dopravě bylo povinností mít těch pět kotoučů zpátky u sebe. A pak bych podstatně zvýšil kontrolní práci státního dozoru. Mají možnost uložit až jeden milion korun pokuty. To by mohl být pro menšího dopravce likvidační postih, takže by se bylo čeho bát!

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).