Nedostatek řidičů kamionů vystřídal kolaps zájmu o dopravce

20. července 2009, 00:00 - jbn, ČTK
20. července 2009, 00:00

Dopravci zřetelně pociťují dopady globální krize. Výjimkou nejsou poloviční propady zakázek, což pro podniky znamená výrazný pokles tržeb.

Autor: Martin Siebert

Firmy se často nestihly vzpamatovat z předchozího období poznamenaného silnou korunou a drahou naftou a musejí znovu přistupovat k nejrůznějším úsporným opatřením. Prodeje kamionů rapidně klesly a stovky řidičů jsou bez práce. Ještě před dvěma lety chybělo v Česku na 20 tisíc řidičů.Například na Vysočině se nákladním dopravcům za poslední rok snížil objem zakázek až o polovinu. Objednávek ubylo v tuzemsku i za hranicemi, nyní je situace ještě tíživější kvůli dovoleným. Stoupající konkurence v oboru se projevuje poklesem přepravních cen, navíc se zhoršuje platební morálka zákazníků. Mnohé dopravní firmy už část kamionů odstavily, několik menších dopravců skončilo úplně.

Situaci dokreslují i údaje Svazu dovozců automobilů, podle něhož se prodej nových nákladních vozů kvůli ekonomické krizi v prvním pololetí propadl o 55 procent na 2544 aut. Nejvýraznější byl propad v kategorii tahačů, kterých dopravci nakoupili jen 780 proti téměř 2500 ve stejném období loni.Nelítostný konkurenční boj ničí například autodopravce v Libereckém kraji. Většina z nich je ve ztrátě a netroufá si odhadnout, kdy se jejich situace zlepší a zda nakonec dlouhotrvajícímu silnému tlaku nepodlehnou. Úřady práce evidují v regionu 1415 řidičů bez práce, ve srovnání s počátkem roku je to víc než trojnásobek. Na jedno volné místo tam připadá 49 uchazečů.

Úsporná opatření často vrcholí propouštěním a prodejem části vozového parku. „Firmy zaznamenaly pokles zakázek o 15 až 20 procent. Každá firma je na tom trochu jinak. Ta, která má zaplacená auta, se s tím nějakým způsobem vyrovnává. Pro ty, co nemají, je to horší,“ řekl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Doplnil, že v celé republice ukončilo v červnu činnost přes sto členů sdružení, kterých je na dva tisíce.

V Ústeckém kraji někteří přepravci nechávali v minulých měsících odstavená auta a řidiče s náhradou části mzdy doma. K poklesu tržeb vedl nejen nižší počet zakázek, ale i nižší ceny za dopravu. „Propad za pololetí je ještě hlubší, než jsme na začátku roku očekávali. Co se týče tržeb, šli jsme dolů v podstatě zhruba o čtvrtinu. Co máme možnost vysledovat u spřátelených firem, jde o průměr v celém sektoru,“ řekl vedoucí marketingu děčínské firmy Bohemia Cargo Michal Svoboda.

„Nákladů je přes prázdniny velmi málo. Vozíme všechno. Ceny za přepravu meziročně klesly až o 25 procent,“ řekl Josef Macháček z dopravní firmy z Chotěšova u Plzně. Podle něj je na trhu stále přetlak dopravců. Navíc rostou náklady na přepravu, například po lednovém silném zdražení mýtného v Německu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít