Nechtěl jsem stále čekat na mraky

26. března 2007, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
26. března 2007, 00:00

LADISLA BLAŽEK, ODĚVNÍ FIRMA BLAŽEK PRAHA: V patnácti letech snil o práci u filmu. Později však zjistil, že ho nebaví čekat na mraky ani na to, až si režisér vypije kávu. Osud tedy vzal zcela do svých rukou. Všiml si propastného rozdílu v kultuře oblékání českých a zahraničních podnikatelů.

LADISLA BLAŽEK, ODĚVNÍ FIRMA BLAŽEK PRAHA: V patnácti letech snil o práci u filmu. Později však zjistil, že ho nebaví čekat na mraky ani na to, až si režisér vypije kávu. Osud tedy vzal zcela do svých rukou. Všiml si propastného rozdílu v kultuře oblékání českých a zahraničních podnikatelů. Dnes má firma Ladislava Blažka obrat 375 milionů korun.

Přestože se celkově český oděvní průmysl ocitá v krizi, prohání se v českém oděvním rybníce několik hbitých štik. Tou nejobratnější je zřejmě pražská společnost Blažek, která se zaměřuje na pánskou formální módu. Její obrat v posledních letech roste třicetiprocentním tempem.

VŠÍMAVÝ STROJAŘ

Společnost nese jméno po svém zakladateli a majiteli Ladislavu Blažkovi. Někteří zákazníci si ho představují jako postaršího obtloustlého pána, jiní se zase podivují, že je stále naživu. Tradiční české jméno Blažek totiž vyvolává dojem, že se jedná o firmu s ještě předválečnou historií. Společnost však vznikla až těsně po sametové revoluci a jejímu majiteli je pouhých 38 let.

Jeho dětským snem však nebylo oblékat podnikatele a manažery, nýbrž pracovat u filmu. Vystudoval proto střední filmovou průmyslovku a poté dokonce u filmového štábu rok pracoval. „Realita všedních dnů se však trochu lišila od toho, o čem jsem v patnácti snil. Vadilo mi hlavně čekání. Na sluníčko, mrak, déšť nebo až si režisér vypije kávu,“ vzpomíná.

„Při pozdějších studiích na pražské ČVUT jsem se zúčastnil řady strojírenských veletrhů. Tam jsem si poprvé všiml propastného rozdílu v oblékání českých a zahraničních byznysmenů a identifikoval jsem v tom obrovskou podnikatelskou příležitost,“ popisuje svůj vstup do podnikání.

Začínal jako velkoobchodník, ale narážel na nedostatek kvalitního zboží na českém trhu. „Formální móda ze zahraničí byla příliš drahá. Proto jsem se rozhodl založit vlastní značku. My vytváříme design, zajišťujeme marketingovou podporu. Vlastní výrobu si zadáváme u specializovaných producentů. Dalším článkem celého systému, který používá převážná část firem v oděvním průmyslu, jsou pak dodavatelé tkanin, nití či knoflíků,“ popisuje pražský podnikatel.

VSKUTKU PĚKNÉ MODELY, ALE…

Svoji schopnost udělat ve správnou chvíli správné rozhodnutí využil i na konci devadesátých let. „Maloobchodníci, kterým jsme dodávali zboží, byli velmi opatrní a raději sázeli na jistotu. Když jsme připravili modely, které odpovídaly světovým trendům, tak nám říkali, že jsou sice pěkné, ale že je na ně v Česku ještě brzy,“ vzpomíná Blažek.

Móda však podle něho není o jistotě. „Navíc český zákazník hodně cestuje a ví, co se ve světě nosí. Abychom mu to byli schopni nabídnout, museli jsme založit vlastní maloobchodní síť,“ dodává.

První dvě z dnešních jedenadvaceti značkových prodejen pánské konfekce Blažek vznikly v roce 2000 ve Zlíně a Hradci Králové. „Od té doby nabralo naše podnikání úplně jiný směr a spád. Je to krásná práce, že dnes můžeme dělat takové kolekce, jaké chce trh,“ libuje si Blažek.

KDYŽ JDE DO TUHÉHO, LIDÉ OŽELÍ MÓDU

Nářky evropských textilek na levné čínské dovozy jsou takřka na denním pořádku. Ohrožuje tato konkurence i Blažkovu firmu? „V naší kategorii není Čína tak silná. Náš byznys je totiž zejména servis a pružnost dodávek. Většina našeho zboží musí být přepravována na ramínkách, nedá se nacpat do kartonu a jednoduše poslat přes půl světa,“ odpovídá Blažek.

Krizovým okamžikem se v jeho podnikání naopak stalo období recese celého českého hospodářství po roce 1997. Panská móda je totiž zbytným statkem a je to jedna z prvních věcí, kterou si lidé odřeknou, když na tom nejsou finančně dobře.

A co podle Blažka rozhodlo o jeho podnikatelském úspěchu? „Nabídli jsme jednoduše módu, kterou trh chtěl. Začali jsme vyrábět z kvalitních tkanin od renomovaných dodavatelů z Itálie a Francie a například jako jedni z prvních jsme nabídli pánské obleky zhotovené ze směsi vlny a pružného vlákna - lycry. Produkt chápeme jako komplexní řešení problémů zákazníka. Nenabízíme samostatné kusy oděvů, ale celé oblečení včetně doplňků, doporučení nejvhodnějšího střihu, barvy, materiálu,“ míní majitel.

ABSŤÁK PŘEŠEL AŽ V GARÁŽI

Pražský podnikatel si od pracovního stresu nejlépe odpočine při „sólo“ putování, například po Velikonočních ostrovech. „Tam je snad více soch nežli lidí. Příjemné také je, že tam nefunguje mobilní telefon,“ říká. Ani na tomto místě se však nevyhnul přemýšlení o budoucnosti svoji firmy. „Po třech dnech pobytu jsem dostal absťák z nedostatku kontaktu se světem a navštívil jsem tamní internetovou kavárnu, která spíše připomínala nějakou garáž. A poslal jsem svým kolegům pár pracovních nápadů,“ vypráví Blažek.

Dalším místem, kde vzniká firemní strategie, jsou časté pracovní cesty, ať už v jeho voze Audi A6 Quatro nebo letadlem. „I když jsme na procházce s dcerami a kočárkem, tak je vidět, že mu to v hlavě pořád šrotuje a vznikají tam nové a nové nápady,“ přidává další kamínek do mozaiky jeho partnerka Markéta Chejstovská.

Kromě cestování chytl v poslední době majitele oděvní firmy také golf. „Chodíme spolu někdy hrát a vždycky poztrácíme spoustu míčků. Tolik nás to však nebolí, protože míčky jsou opatřeny logem naší firmy a děláme si tak vlastně reklamu,“ říká s úsměvem Blažkův kolega z práce, marketingový ředitel společnosti Jiří Vavřinec.

V těchto dnech si Ladislav Blažek užívá na Aljašce heliskiingu. „Už mě moc nebaví jezdit po upravených sjezdovkách, a jelikož v Evropě toho letos moc nenasněžilo, tak se musím za hlubokým sněhem vydat až do Severní Ameriky. Už se těším, až mě helikoptéra vynese na kopec a já se spustím dolů,“ říkal těsně před odjezdem. Po návratu ho pak mimo jiné v moravském Šatově čeká několik set láhví moravského bílého vína, které tam má uložené.

VÝMĚNA ŽÁROVEK OTÁZKOU TÝDNŮ Podle kolegů je základem jeho úspěchu především píle a pevná vůle. Sám Blažek se považuje za dobrého organizátora, umí podle svých slov dobře komunikovat s lidmi a drží se hesla Walta Disneye: Když o něčem dokážeš snít, tak to dokážeš i zrealizovat. Rezervy má podle jeho přítelkyně Markéty zejména v pořádnosti a dochvilnosti. „Není to ale tak hrozné. Děti udělají daleko větší nepořádek než on,“ podotýká s úsměvem.

Nejlepších výsledků nedosahuje ani v domácích pracech: Výměna žárovky mu prý naposledy trvala několik týdnů. A přítelkyně by také ocenila, kdyby byl doma častěji. Na jeho zaneprázdněnost s nadsázkou naráží i jeho kolega Jiří Vavřinec. „Poslední dobou nám v sídle firmy z pana Blažka zbylo tak akorát logo,“ uvádí.

Firmě Blažek už přestává stačit domácí rybník. Po otevření tří maloobchodních prodejen na Slovensku nedávno otevřela dva obchody také v Polsku. Dalšími zahraničními trhy by se podle něho mohly stát Bulharsko a Rumunsko. Podnikatel se také chystá provozovat prodejny v rámci outletových center, které v současné době zažívají v Česku boom. Na konci tohoto roku bude také možné koupit jeho zboží přes internet. Blažek se zatím naopak nechystá rozšířit svůj sortiment i na dámskou módu. Chce se plně koncentrovat na to, co umí nejlépe, tedy pánskou formální módu.

TROJKA NA ODĚVNÍM TRHU Obrat českého oděvního průmyslu dosáhl loni necelých deseti miliard korun, což je o dvacet procent méně než v předchozím roce. Pokles tržeb zasáhl i největšího hráče na českém trhu, společnost OP Prostějov. Nárůst naopak zaznamenaly další firmy, v pořadí druhý Tonak Nový Jičín, třetí Blažek Praha i čtvrtý Pietro Filipi. Tržby pražské firmy majitele Ladislava Blažka dosáhly loni 375 milionů korun oproti 296 milionům v roce předchozím. Za největšího přímého konkurenta společnosti Blažek lze na domácím trhu považovat firmu OP Prostějov, ze zahraničních pak Marks&Spencer. Vedle formální pánské módy se společnost Blažek věnuje také profesním oděvům pro velké firmy či státní úřady, například dodává uniformy Policii ČR. „Pro stabilitu firmy je důležité, aby stála na dvou pilířích,“ dodává k tomu Blažek.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče