Nechte se inspirovat moderním řešením

16. února 2004, 00:00 - (zk)
16. února 2004, 00:00

NÁROKY NA SOUČASNÉ KANCELÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ JSOU DIAMETRÁLNĚ ODLIŠNÉ OD POŽADAVKŮ PLATNÝCH V MINULOSTI.

Rozvoj informačních a komunikačních technologií diktuje i nový ráz kanceláří

NÁROKY NA SOUČASNÉ KANCELÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ JSOU DIAMETRÁLNĚ ODLIŠNÉ OD POŽADAVKŮ PLATNÝCH V MINULOSTI.

V historii šlo především o to, jak skloubit rozvíjející se průmysl a výrobu s administrativou. Bylo třeba stavět obchody stále větších rozměrů, často v mezinárodním měřítku, což samozřejmě vyžadovalo větší počet kanceláří a větší rozměry těchto kanceláří. N ebylo již možné spokojit se s domáckou atmosférou tzv. „předprůmyslových kanceláří“, v nichž byla organizace práce založena především na mezilidských vztazích a malých rozměrech společností. Rozvoj průmyslu a obchodu si žádal své: rozsáhlejší podniky, více lidí, více prostoru.

SPOJENÍ TECHNIKY A MODERNÍ ADMINISTRATIVY

Podobně také nyní stojí naše společnost v určitém přelomovém období, které s sebou přinesl bouřlivý rozvoj komunikačních technologií a techniky. Současná moderní administrativa, a tedy také práce v kanceláři, je postavena na vzájemné bezproblémové komunikaci. Také zavedení výpočetní techniky podstatně změnilo způsob a organizaci práce ve společnostech a podnicích. Původní vnímání práce jako statického a neměnného uspořádání pracovních činností se transformovalo v pojetí práce jako dynamicky se vyvíjejícího procesu. V sedmdesátých letech vznikl ve Spojených státech tzv. open plan systém kanceláří, což znamená, že jeden velký prostor je členěn mobilními samostatně stojícími panely, nižšími stěnami, na kterých jsou pak zavěšeny stolové desky, otevřené police, případně skříňky. Uvnitř jsou tyto stěny protkány kanály, kterými jsou skrytě vedeny všechny elektroinstalace, telefonní vedení atd., takže nenarušují estetiku prostředí. Tento systém se stal velmi oblíbeným vzhledem ke své variabilitě a přizpůsobivosti podle měnících se potřeb podniků a společností. Dalším přínosem pro tvorbu moderního kancelářského vybavení se stala pracovní deska ve tvaru písmene C - rohového pracoviště. To se pro svou ergonomičnost stalo i nadále nosným prvkem většiny kancelářských systémů.

OBŘÍ KANCELÁŘ, NEBO KLUB?

Moderní velkoprostorové kanceláře mají podle psychologů schopnost motivovat zaměstnance k vyšším pracovním výkonům a větší produktivitě práce. Umožňují práci v týmu, a tím také zpracování většího množství informací. Také podlahová plocha těchto kanceláří je využita mnohem úsporněji, což opět umožňuje racionální investice. To vše hovoří ve prospěch takových obřích kanceláří - proti tomu však stojí individualita a určité soukromí, které je pro některé tvůrčí práce nezbytné. Vznikají tedy také jiné, ještě modernější modely pro tvorbu pracovního prostředí, vycházející z principu „kavárny“ nebo „klubu“, tedy příjemného prostředí, kam člověk rád chodí. Tomuto modelu nahrává právě rozvoj komunikačních médií a technologií, které pracovníka uvolňují v prostoru - například mobilní telefony a notebooky znamenají, že pracovník již není vázán na pevné pracovní místo. Přesto musí toto pracovní prostředí nabízet možnosti častého vzájemného kontaktu a rovněž umožnit nerušenou práci v soukromí. Kancelářské prostředí je vnímáno jako prostor, jehož uspořádání, vybavení, osvětlení, design a celkové vyznění výrazně ovlivňuje vnímání, chování, ale například izdraví člověka. Na základě této teorie se snaží zaměstnavatelé vytvořit pro své zaměstnance optimální pracovní prostředí, které by nejlépe vyhovovalo charakteru vykonávané práce. Pokud řeší tento problém opravdu zodpovědně, hledá odpověď u odborníků, kteří se tvorbou vhodného pracovního prostředí zabývají profesionálně.

OFFICE & LIFE

Jak se nové trendy ve vybavování kanceláří i ve vytváření moderního pracovního prostředí konkrétně prosazují v praxi, mohou napovědět odborné veletrhy a výstavy. Na nich je také možné se inspirovat, jak je vhodné postupovat, co by bylo v souladu se zásadami firemní kultury a firemního designu. Stejně tak lze třeba objevit takový kancelářský nábytek a jeho uspořádání, jež by mohly pomoci zvýšit produktivitu práce, a to i nepřímo, vytvořením prostředí, které nestresuje, ale naopak vyvolává v pracovnících příjemný pocit. V dohledné době se konají zejména dvě veletržní akce dotýkající se tohoto oboru. První z nich je v Praze, druhá v Brně. Již v následujících dnech - od 18. do 21. února ve Veletržním paláci v Praze - může zájemcům z řad odborné i laické veřejnosti odpovědět na mnohé otázky, týkající se kvality a úrovně vybavení kanceláří i domácích pracoven, nová specializovaná výstava OFFICE & LIFE. Prezentuje nejlepší české i zahraniční společnosti z oboru. Představí se zde nejen kancelářský nábytek, ale také vybavení a doplňky, kancelářská technika, různá architektonická řešení a služby poskytované v této oblasti. Součástí výstavy budou rovněž odborné přednášky a semináře. Organizátoři ve svém pojetí výstavy kladou důraz především na progresivní prvky vytvářející moderní kancelář a pracovní prostředí, jak s ohledem na funkční vlastnosti, tak s ohledem na estetické vnímání. Vždyť na vybavení a designu v kanceláři se odráží vliv životního stylu každého z nás. Na tuto výstavu v dubnu volně navazuje další pražská akce. ART & INTERIORS - 5. ročník komplexu výběrových výstav moderního designu nábytku, interiérového vybavení, bytových doplňků a osvětlení. Konají se 22.-25. dubna. V souvislosti s nimi je dobré zmínit i V. přehlídku českého a zahraničního designu (22. 4.-30. 5. 2004), která je zaměřena na interiérový design a jejímž spolupořadatelem je Národní galerie v Praze.

V BRNĚ NA MOBITEX

Mezinárodní veletrh MOBITEX se koná od 17. do 21. března v Brně. Má širší záběr, než jen vybavení kanceláří. Pořadatel se letos chce zaměřit na zpřehlednění struktury veletrhu. Novými tématy pro nadcházející ročník jsou svítidla a dekorace. Chystá pro něj novinky i v oblasti odborného doprovodného programu. Jednou z nich bude výstava DESIGNSTORY . Jedná se o komplexní projekt zaměřený na představení a propagaci progresivního domácího i zahraničního designu na veletrhu MOBITEX. Přední firmy z oboru a školy zaměřené na design se budou prezentovat v expozici Designstory s podtitulem „Tak trochu v modré“. V rámci expozice budou jednotlivé objekty umístěny solitérně ve své přirozené poloze. Celá expozice má mít svébytný ucelený výraz sevřený v jasných formách instalace. Vystavované předměty najdeme v reprezentativním prostředí pavilonu A2, které dá vyniknout jejich kvalitám. Důležitým momentem instalace je také odlišení Designstory od zbytku veletrhu, aby si návštěvník jasně uvědomoval, že se nachází ve svébytném prostoru, nikoli ve výstavním stánku jedné firmy. Designstory bude rozdělena do tří sekcí, nazvaných Solitaire (prezentace samostatných objektů domácích a zahraničních tvůrců, výrobců a obchodníků, s důrazem na vyhledávání novinek a prototypů), Story (příběh svítidel a dekorací, navazující na zvýrazněné téma veletrhu MOBITEX 2004) a School - prezentace odborných škol (prostor pro školy a studenty, který vytvoří prostředí pro navázání spolupráce s výrobci). Součástí Designstory bude i multimediální projekce, týkající se jednotlivých složek projektu i doprovodného programu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče