Nečekat na kupce

30. března 2011, 13:11 - Adam Junek
30. března 2011, 13:11

...Frankem Versaevelem

Zákazníci často vědí o autech víc než samotný prodejce. A to je potřeba změnit. „Je třeba, aby naši dealeři aktivněji vyhledávali klienty. A to přijde s tím, když budou více zapáleni pro značku,“ míní šéf Volvo Auto Czech Frank Versaevel.

EURO: Ve své současné pozici jste už téměř rok. Jak se realita českého trhu liší od představ, které jste o něm měl? VERSAEVEL: Pro mě to má dvě roviny, osobní a profesní. Řekl jsem, že chci prodávat auta, a přišla nabídka na vedení importérství v České republice. Nejdřív jsem netušil, co od toho čekat. Dnes po těch měsících, které jsme tu již s rodinou strávili, je to více než příjemné překvapení. Praha je úžasné město s nekonečnou řadou možností, jak trávit volný čas. I z profesního hlediska to byla skvělá volba. Mohu detailně poznávat celý proces prodávání aut a pružně na něj reagovat. Česko je navíc rozvíjející se trh v segmentu modelů Volvo, takže je zde mnoho příležitostí vyzkoušet nové strategie a přizpůsobovat je trhu.

EURO: Co je podle vás nutné změnit? VERSAEVEL: Je třeba zlepšit přístup našich prodejců. Máme sice dobrý tým, ale přál bych si, aby ještě víc přijali značku Volvo a její hodnoty za své vlastní. Cítím, že mají rezervy v aktivním vyhledávání zákazníků, doposud na ně spíše čekali.

EURO: Prodejci aut v Česku tvrdí, že jejich marže jsou na dně. Cena aut přitom nadále klesá. Jak si to lze vysvětlit? VERSAEVEL: Důvody jsou dva. Zákazníci a samozřejmě krize. Klienti jsou poučenější než dřív. Před deseti lety přišli do salonu, chtěli konkrétní auto a taky si je odvezli. Dnes přijdou a v rámci jedné značky obejdou více prodejců a snaží se získat lepší cenu. Vlastně nutí prodejce mezi sebou bojovat. Navíc díky sledování podrobných parametrů mnohdy vědí o autu víc než sám prodejce. Krize zase donutila snížit marže v celém řetězci, tedy od výrobce až po dealera. Ale tato doba pomalu končí. Jak se ekonomika oživí, měly by se i marže vrátit zpět.

EURO: Loňský rok nebyl pro Volvo v Česku špatný, prodali jste bezmála 1600 vozů… VERSAEVEL: Přesto s ním nejsem spokojen. Například v roce 2009 nebo 2007 jsme jich prodali víc. Loni byl hlavním lákadlem crossover XC60, ale měli jsme problémy s jeho dostupností. Letos sázíme ve velkém na nové sportovní kombi V60. Myslím, že ročně bychom měli prodat tak 1700 až 1750 aut.

EURO: Takže navýšení prodejů asi o sto až 150 vozů ročně je váš cíl? VERSAEVEL: Nechci mluvit o konkrétních číslech ani o cílech typu: „Chceme dosáhnout 25procentního podílu na trhu.“ To by bylo arogantní. V Česku se v prémiovém sektoru ročně prodá asi deset tisíc vozů. Z toho se podíl Volva pohybuje přibližně mezi patnácti až osmnácti procenty. Když udržíme tento podíl i v době růstu trhu, bude to dobrý výsledek.

EURO: Budete kvůli tomu třeba rozšiřovat síť dealerů? VERSAEVEL: V této chvíli rozhodně nechceme dělat žádné převratné změny v naší síti. Máme patnáct dealerů a pokrýváme celou republiku. Naším úkolem nyní je, aby byli efektivnější v tom, co dělají. Musejí umět lépe prezentovat to, co je na Volvu skutečně prémiové. Vždy sázelo na to, že je značkou nejbezpečnějších aut, a to také bylo a je. Nyní je tato vlastnost propojena se skvělým skandinávským designem. A kvalita? No ta je bez diskuse. V tomto segmentu aut ji prostě zákazník musí dostat, o tom ho nemusíme přesvědčovat.

EURO: U Volva jste 20 let, takže firmu dobře znáte. Co se změnilo, když ji loni od Fordu koupila čínská automobilka Geely? VERSAEVEL: V podstatě nic. I když hlasy zvenčí spekulovaly, že to ovlivní kvalitu a tak podobně. Jenže ze strany nových vlastníků by nebylo taktické cokoli zásadního měnit. Koupili Volvo, protože v něm vidí obrovský potenciál. Firmu ani nezaplavili čínští manažeři. V zásadě je v celém týmu jediný, a to ve stejné pozici jako já, ale v Číně, což dává smysl. Je také naprosto evidentní, že nedojde ani k nějakému velkému přesunu výroby do Číny. Minimálně dalších sedm let budeme vyrábět v existujících evropských továrnách. A pak? Kdybych to věděl, budu pracovat na burze.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít