Nečekat na kupce

30. března 2011, 13:11 - Adam Junek
30. března 2011, 13:11

...Frankem Versaevelem

Zákazníci často vědí o autech víc než samotný prodejce. A to je potřeba změnit. „Je třeba, aby naši dealeři aktivněji vyhledávali klienty. A to přijde s tím, když budou více zapáleni pro značku,“ míní šéf Volvo Auto Czech Frank Versaevel.

EURO: Ve své současné pozici jste už téměř rok. Jak se realita českého trhu liší od představ, které jste o něm měl? VERSAEVEL: Pro mě to má dvě roviny, osobní a profesní. Řekl jsem, že chci prodávat auta, a přišla nabídka na vedení importérství v České republice. Nejdřív jsem netušil, co od toho čekat. Dnes po těch měsících, které jsme tu již s rodinou strávili, je to více než příjemné překvapení. Praha je úžasné město s nekonečnou řadou možností, jak trávit volný čas. I z profesního hlediska to byla skvělá volba. Mohu detailně poznávat celý proces prodávání aut a pružně na něj reagovat. Česko je navíc rozvíjející se trh v segmentu modelů Volvo, takže je zde mnoho příležitostí vyzkoušet nové strategie a přizpůsobovat je trhu.

EURO: Co je podle vás nutné změnit? VERSAEVEL: Je třeba zlepšit přístup našich prodejců. Máme sice dobrý tým, ale přál bych si, aby ještě víc přijali značku Volvo a její hodnoty za své vlastní. Cítím, že mají rezervy v aktivním vyhledávání zákazníků, doposud na ně spíše čekali.

EURO: Prodejci aut v Česku tvrdí, že jejich marže jsou na dně. Cena aut přitom nadále klesá. Jak si to lze vysvětlit? VERSAEVEL: Důvody jsou dva. Zákazníci a samozřejmě krize. Klienti jsou poučenější než dřív. Před deseti lety přišli do salonu, chtěli konkrétní auto a taky si je odvezli. Dnes přijdou a v rámci jedné značky obejdou více prodejců a snaží se získat lepší cenu. Vlastně nutí prodejce mezi sebou bojovat. Navíc díky sledování podrobných parametrů mnohdy vědí o autu víc než sám prodejce. Krize zase donutila snížit marže v celém řetězci, tedy od výrobce až po dealera. Ale tato doba pomalu končí. Jak se ekonomika oživí, měly by se i marže vrátit zpět.

EURO: Loňský rok nebyl pro Volvo v Česku špatný, prodali jste bezmála 1600 vozů… VERSAEVEL: Přesto s ním nejsem spokojen. Například v roce 2009 nebo 2007 jsme jich prodali víc. Loni byl hlavním lákadlem crossover XC60, ale měli jsme problémy s jeho dostupností. Letos sázíme ve velkém na nové sportovní kombi V60. Myslím, že ročně bychom měli prodat tak 1700 až 1750 aut.

EURO: Takže navýšení prodejů asi o sto až 150 vozů ročně je váš cíl? VERSAEVEL: Nechci mluvit o konkrétních číslech ani o cílech typu: „Chceme dosáhnout 25procentního podílu na trhu.“ To by bylo arogantní. V Česku se v prémiovém sektoru ročně prodá asi deset tisíc vozů. Z toho se podíl Volva pohybuje přibližně mezi patnácti až osmnácti procenty. Když udržíme tento podíl i v době růstu trhu, bude to dobrý výsledek.

EURO: Budete kvůli tomu třeba rozšiřovat síť dealerů? VERSAEVEL: V této chvíli rozhodně nechceme dělat žádné převratné změny v naší síti. Máme patnáct dealerů a pokrýváme celou republiku. Naším úkolem nyní je, aby byli efektivnější v tom, co dělají. Musejí umět lépe prezentovat to, co je na Volvu skutečně prémiové. Vždy sázelo na to, že je značkou nejbezpečnějších aut, a to také bylo a je. Nyní je tato vlastnost propojena se skvělým skandinávským designem. A kvalita? No ta je bez diskuse. V tomto segmentu aut ji prostě zákazník musí dostat, o tom ho nemusíme přesvědčovat.

EURO: U Volva jste 20 let, takže firmu dobře znáte. Co se změnilo, když ji loni od Fordu koupila čínská automobilka Geely? VERSAEVEL: V podstatě nic. I když hlasy zvenčí spekulovaly, že to ovlivní kvalitu a tak podobně. Jenže ze strany nových vlastníků by nebylo taktické cokoli zásadního měnit. Koupili Volvo, protože v něm vidí obrovský potenciál. Firmu ani nezaplavili čínští manažeři. V zásadě je v celém týmu jediný, a to ve stejné pozici jako já, ale v Číně, což dává smysl. Je také naprosto evidentní, že nedojde ani k nějakému velkému přesunu výroby do Číny. Minimálně dalších sedm let budeme vyrábět v existujících evropských továrnách. A pak? Kdybych to věděl, budu pracovat na burze.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s…
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Technologie
AMD vydalo první Vegu 10, poloprofi kartu Radeon Vega Frontier Edition za 999$. Bez recenzí
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít