Nebojte se výhod operativního leasingu!

10. března 2003, 00:00 - Eva Martínková
10. března 2003, 00:00

V Česku je zbytečně zakořeněná potřeba věci vlastnitKaždá firma by se měla zabývat výhradně činnostmi, na které se specializuje a které jí přinášejí zisky. Řadu provozních záležitostí lze ponechat v péči leasingových společností zabezpečujících plný servis z hlediska pořízení a provozování zejména nejen vozidel, ale i počítačů nebo strojového vybavení.

V Česku je zbytečně zakořeněná potřeba věci vlastnit

Každá firma by se měla zabývat výhradně činnostmi, na které se specializuje a které jí přinášejí zisky. Řadu provozních záležitostí lze ponechat v péči leasingových společností zabezpečujících plný servis z hlediska pořízení a provozování zejména nejen vozidel, ale i počítačů nebo strojového vybavení.

Mezi českými podnikateli panovala ještě donedávna představa, že operativní leasing je drahý a vyplatí se jen bohatým nadnárodním firmám zvyklým na tento typ služeb ze zahraničí. Nyní se jejich pohled mění a správu vozového parku, včetně veškerých služeb od údržby a oprav až po pojištění a daně, za fixní měsíční nájem předávají leasingovým společnostem stále častěji.

U nás pořád malý zájem

„Podle našich odhadů je trh zahraničních společností a jejich majetkových účastí v zásadě saturován, a nyní se vytvářejí podmínky pro používání tohoto typu služeb i u českých podniků. Očekáváme, že by mohl trh operativního leasingu v letošním a příštím roce vzrůst až o padesát procent,“ říká Karel Bouček, ředitel ČSOB Leasingu. „V průběhu dvou let se počet vozidel provozovaných formou operativního leasingu může i zdvojnásobit, tedy dosáhnout hranice 30 000 vozidel,“ doplňuje Jaromír Hájek, šéf LeasePlan. Ani prudkým růstem v nejbližších letech se však potenciál nevyčerpá, protože zatím podíl operativních obchodů dosáhl jen pěti procent z celkového objemu uskutečněných leasingů, zatímco v evropských zemích se pohybuje kolem 25 procent a v USA představuje dokonce většinu leasingového trhu.

Užívanou věc nemusíme vlastnit

Jednou z příčin zatím nevelkého zájmu českých firem je trochu konzervativní přístup českých zákazníků, kteří především chtějí něco fyzicky vlastnit a ne jenom užívat. Tato tendence je v Česku stále silně zakořeněná. Kdo v tomto směru již získal zkušenosti nebo si je přinesl ze zahraničí, většinou ale volí právě tento způsob financování. Operativní leasing není nic jiného než plný servis z hlediska pořízení a provozování vozového parku či jiného vybavení. Je také prokázáno, že dokáže ušetřit 10 až 30 procent provozních nákladů. Specializované společnosti, které se zaměřují na tuto formu spolupráce, se totiž díky velkoodběratelským slevám dostávají nejen na daleko výhodnější pořizovací ceny, ale také často i výrazné příznivější ceny servisních a jiných služeb, které následně svým klientům zajišťují. Motorová vozidla jsou v případě operativního leasingu sice stále majetkem finanční instituce, ale uživatel si je provozuje plně podle svých potřeb. Právě zákazník je ten, kdo volí konkrétní formu spolupráce.

Kalkulace otevřená a uzavřená

Analýze vstupních podmínek je proto potřeba věnovat mimořádnou pozornost. V konkrétní nabídce jsou prakticky dvě základní možnosti, tzv. otevřená nebo uzavřená kalkulace. Při první z nich se na kalkulovanou měsíční splátku pohlíží jako na zálohu, která je pravidelně zúčtovaná podle skutečně vzniklých nákladů v oblasti oprav a udržování nebo například servisu pneumatik. Výhodou je úhrada pouze skutečně vzniklých nákladů, které lze šetrným užíváním vozidel podstatně ovlivnit. Navíc má zákazník trvalý přehled o skutečně vzniklých nákladech. Druhou formou je uzavřená kalkulace, která umožní předem stanovit pevnou splátku v oblasti oprav a udržování technického stavu na základě specifikovaného množství předpokládaného počtu najetých kilometrů a délky trvání smlouvy. I v případě, když skutečné náklady překročí kalkulovanou splátku, se nijak nemění. Nebudou tedy vyšší než kalkulované a riziko nese finanční společnost.

Proč se právě operativní leasing pomalu stává celosvětovým trendem a je stále oblíbenější? Důvodů je hned několik. U nás rozšířený finanční leasing představuje běžné profinancování nákupu motorového vozidla a následné splácení předem stanovených splátek. Kdo se rozhodne pro operativní leasing, financuje pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou cenou. Vozidla jsou havarijně pojištěna, jsou zaplaceny všechny daně, povinné poplatky i zákonné pojištění. Nájemci také odpadá téměř celá administrativní zátěž spojená s používáním, provozem a správou vozidel. V praxi to vypadá tak, že zákazník užívá vozidla, platí splátky a hradí jen skutečné provozní náklady. Většinu povinností souvisejících s nákupem a prodejem přebírá od zákazníka specializovaná finanční společnost a podle předem sjednaných podmínek mu zajišťuje trvalé smluvní užívání vozidla. Jeden z výrazných rozdílů je také v tom, že při použití finančního leasingu musí nájemce vždy hradit celou pořizovací hodnotu vozidla. Nese riziko zůstatkové hodnoty při následném prodeji a po celou dobu provozu se musí sám o vše starat, což v praxi představuje rozsáhlou řídicí, organizační a kontrolní činnost.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít