Názor: Práce se loví přes kontakty

Barbora Tomšovská 13. července 2015, 14:04
13. července 2015, 14:04

Trh práce ožívá a po několika letech sledujeme nový trend, píše Barbora Tomšovská, majitelka personální společnosti Touchdown. Kam se nabírání nových zaměstnanců ubírá?

Firmy ve všech oborech hospodářství v současné době zvyšují nábory zaměstnanců. Výběrová řízení jsou ovšem obtížnější, důkladnější a HR manažeři důsledněji testují zkušenosti, dovednosti, znalosti i psychiku a osobnostní kvality každého uchazeče.

Pokud si firma daného zaměstnance vybere, odměňuje jeho práci na základě skutečných výsledků v kontextu firemních výsledků i speciálními bonusy. Čím dál častěji se smlouvy oproti minulosti sepisují na dobu určitou, avšak s možností prodloužení při osvědčení kandidáta.

Mnohé pozice, jako obchodní a specifické technické pozice, jsou pro společnosti obtížněji obsaditelné. To souvisí s nedostatečnou nabídkou odborníků v těchto profesích. Zde je velký úkol pro ministerstvo školství a ministerstvo práce, aby daný stav reflektovaly.

Stále častěji se objevuje názor, a to z pohledu potenciálních zaměstnavatelů i zaměstnanců, že správný kandidát a z opačné strany správné pracovní místo je nejúčinnější hledat pomocí osobních kontaktů, spíše než přes klasickou inzerci nebo přes personální agentury.

Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že zaznamenáváme větší zájem o naše headhunterské služby i při hledání pro nižší manažerské pozice, což dříve nebývalo tak časté. Je to nejčastěji v kombinaci úzké profesní specializace a regionu, kde se špatně hledají zaměstnanci.

Společnosti naopak musejí upravovat firemní kulturu směrem k požadavkům zaměstnanců, kteří již dnes nejsou ochotni pracovat přesčas a váží mezi pracovním a volným časem. Zaměstnanci dnes požadují (ale zároveň to oceňují a považují to za benefit) klouzavou pracovní dobu, občasné homeofficy, sick-days či zkrácenou pracovní dobu.

Stále mnoho firem neumí tyto benefity dobře nastavit a hledá schůdné řešení pro obě strany. Nikomu nevyhovuje představa o kratším úvazku jako práci ve stejném objemu za poloviční peníze, kdy dotyčný či dotyčná musí úkoly dodělat třeba večer z domova.

Velký vliv na změny trhu práce má i pracovní mobilita, kdy do naší země přicházejí zahraniční uchazeči. Po letech se také vracejí nebo nově přijíždějí odborníci a manažeři, kteří pracovali v zahraničních firmách.

Právě jejich očekávání jsou více orientována na výkony a výsledky, ale zároveň dokážou zaměstnance namotivovat určitou svobodou a velkou mírou zodpovědnosti. Zaměstnanec proto musí více dbát na své vzdělání a permanentně je doplňovat, jedná se o jazykové i technologické znalosti, a firmy se musejí přizpůsobit požadavkům svých zaměstnanců a změně životního stylu.

Musíte si přečíst

Miliardový souboj o Prazdroj

Verizon dá 4,8 miliardy dolarů za jádro Yahoo

Střelec z Mnichova útok dlouho plánoval

Miroslav Zámečník: o věcech a lidech

O nějaké linky holt přijdeme, říká Pavel Krtek z ČD

Triky se spotřebou aneb Hlavně že to máte na papíru

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa