Navštívíte Sibiř počesku?

06. února 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
06. února 2006, 00:00

Tuzemští turisté tráví podle statistik více než polovinu dovolené ve své vlasti. Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s agenturou CzechTourism usiluje o to, aby v tuzemsku setrvali ještě větší část volna. Cílem je přinést více peněz do domácího cestovního ruchu.

Jen za první pololetí loňského roku podnikli čeští turisté 1,92 milionu cest po Česku, které trvaly minimálně pět dní. „Češi ale stále utrácejí mnohem více peněz na dovolených v zahraničí než u nás,“ upozorňuje ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška. Právě tato agentura a ministerstvo pro místní rozvoj chtějí, aby se tento trend změnil. Proto na loňském veletrhu Regiontour představili druhou a třetí vlnu komunikační kampaně k projektu na podporu domácího cestovního ruchu, která odstartovala v létě 2005. Projekt je založen na úzké spolupráci dní. Hlavním úkolem ministerstva s kraji. Jeho hlavním cílem je podpora zaměstnanosti v regionech prostřednictvím rozvoje cestovního ruchu a zvyšování úrovně jeho služeb. Všechny doprovodné komunikační kampaně mají za úkol prezentovat Českou republiku jako atraktivní místo pro dovolenou a aktivity spojené s volným časem. První vlnou komunikační kampaně byla mediální akce Rozhlédněte se doma, kterou symbolizoval motiv rozhledny a turistů s dalekohledem. Kampaň propagovala internetový portál Kudy z nudy a upozorňovala na zajímavé lokality Česka.

NAVŠTIVTE SIBIŘ POČESKU

Druhá vlna kampaně s názvem „Doma je doma“ byla spuštěna začátkem února a potrvá celkem 30 je ukázat českým turistům, že mohou i v Česku nalézt to, za čím jezdí do zahraničí. Součástí kampaně je 200 billboardů.

Třetí vlna kampaně, kterou ministerstvo plánuje na letošní jaro pod názvem Svět počesku, má turistům nabídnout alternativu k různým místům světa. Na 400 až 600 billboardech budeme moci vidět například Sibiř počesku, Švýcarsko počesku nebo Ameriku počesku. „Obě vlny kampaně jsme cílili na období, v němž se lidé rozhodují, kde stráví dovolenou,“ uvádí ministr pro místní rozvoj Radko Martínek.

Martínek mimo jiné upozornil na projekt školení a vzdělávání pracovníků v oblasti cestovního ruchu, který byl zahájen začátkem roku s podporou strukturálních fondů Evropské unie. Projekt je zaměřen hlavně na rekvalifikaci zaměstnanců malých a středních firem pro práci v cestovním ruchu. Dalším zdrojem podpory rozvoje cestovního ruchu v České republice jsou dotace samotného ministerstva pro místní rozvoj. Pro tento rok byly na podzim 2005 vypsány dotační programy na podporu rozvoje lázeňství a na podporu budování doprovodné infrastruktury pro sportovně-rekreační aktivity za 150 milionů korun.

KUDY Z NUDY

Pro podporu domácího ruchu připravila agentura CzechTourism v roce 2005 další projekty, jako například Turisté vítáni či katalog Kudy z nudy. Dále pak projekt Mediální podpora domácího cestovního ruchu, financovaný z prostředků Evropské unie.

Podle Rostislava Vondrušky přispívají tyto projekty k podpoře cestovního ruchu v několika oblastech. Cílem projektu Turisté vítáni je vychovávat novou generaci k podnikání v cestovním ruchu s lepším přístupem ke klientovi. Největší katalog s názvem Kudy z nudy, ve kterém najdou turisté množství informací o zajímavých místech, možnostech ubytování a sportovního vyžití, vydala agentura CzechTourism v tištěné i internetové podobě. Katalog má pomoci podnikatelům působícím v oblasti cestovního ruchu k jejich zviditelnění a přilákání klientů. Nový projekt Mediální podpora domácího cestovního ruchu má městům a obcím ve spolupráci s podnikateli pomoci vyhodnotit, co je v dané oblasti pro turistický ruch atraktivní, a následně tyto informace prodat prostřednictvím médií.

ČÍM LÁKAJÍ REGIONY

Přestože některé kraje lákají zahraniční turisty například lyžováním, cyklistikou nebo lázněmi, je pro cizince stále největším magnetem Praha a její historické památky. Jen za leden až červen loňského roku v ní přenocovalo milion a půl zahraničních turistů, kteří zde v průměru strávili 3,8 dne. Většina cizinců, kteří k nám přijíždějí poprvé, zamíří právě do hlavního města. Regiony pak mají šanci u těch, kteří se do naší země opakovaně vrací a podnikají výlety i mimo Prahu.

Pro české turisty má Praha dominantní postavení v oblastech nákupů, zábavy a informací. Na druhou stranu je ale proslulá kriminalitou a vysokými cenami. Ostatní regiony lákají přírodou (jižní Čechy, Český ráj, Šumava), sportovními aktivitami (Krkonoše, severní Morava a Slezsko) a kulturními akcemi.

LOGO ČESKA UMÍ MLUVIT Odborná porota už vybrala logo, které má sjednotit tvář zahraniční kampaně a přilákat turisty. „Mluvící logo“ s bublinami zvítězilo nad 415 jinými návrhy od celkem 200 uchazečů. Autory jsou designéři Tomáš Machek a Luděk Kubík a akademický malíř Karel Haloun. Porota se shodla, že jejich návrh nejlépe splňuje zadání soutěže a klade důraz na originalitu a nezaměnitelnost České republiky. Nové logo je podle poroty srozumitelné, přitažlivé a jednoznačně odliší zemi od ostatních. Logo má sloužit při prezentaci české republiky v rámci různých marketingových akcí, veletrhů, výstav a přehlídek. ZAHRANIČNÍ TURISTÉ V ČESKU | 2000 |6,1 mil. |

 2001 6,8 mil. 
 20026,3 mil.  
 2003 6,7 mil. 
 2004 6,1 mil. 
 2005 (odhad) 6,4 mil.

POČET CEST ČESKÝCH TURISTŮ

(v délce pět a více dnů)

ÚzemíPočet cestÚtrata
 V rámci Česka 4,92 mil.16,350 mld. Kč
 V zahraničí 4,045 mil.48,09 mld. Kč

Pramen: CzechTourism

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče