Návrhy zákonů na webu mají zpoždění

05. března 2007, 00:00 - (pk)
05. března 2007, 00:00

METODIKA RIAd začátku roku měla ministerstva začít povinně vyhodnocovat dopady nových předpisů. Uvedení nových pravidel do však nabralo zpoždění.Kvalitnější návrhy zákonů mělo od letošního ledna přinést zavedení systému RIA (Regulatory Impact Assessment), česky překládaného jako hodnocení dopadů regulace.

METODIKA RIA

d začátku roku měla ministerstva začít povinně vyhodnocovat dopady nových předpisů. Uvedení nových pravidel do však nabralo zpoždění.

Kvalitnější návrhy zákonů mělo od letošního ledna přinést zavedení systému RIA (Regulatory Impact Assessment), česky překládaného jako hodnocení dopadů regulace. Zatímco dosud běžel jen v pilotním režimu, nyní se jím měla povinně začít řídit všechna ministerstva. Součástí RIA má být také povinnost už od začátku konzultovat návrh předpisu s dotčenými subjekty. A než půjde návrh do vlády, má být zveřejněn na internetu, včetně vyhodnocení dopadů. Každý by se tedy mohl podívat, jak vyhodnocení proběhlo.

AŽ OD POLOVINY ROKU

Za zpoždění může především dlouhé hledání nové vlády po loňských volbách. Na tu totiž ještě čekal úkol připravit podrobnou metodiku pro uplatňování RIA v praxi.

Nyní už je metodika připravena a jedná o potřebných změnách Legislativních pravidel vlády. „Plánujeme, že metodiku včetně navrhovaných změn dáme do vlády do konce března. Změny legislativních pravidel pak mají nabýt účinnosti v polovině roku, společně se zavedením povinného elektronického veřejného připomínkového řízení,“ vysvětlil Profitu důvody zdržení Daniel Trnka, ředitel odboru reformy regulace a kvality veřejné správy na ministerstvu vnitra.

CO PŘINESE RIA

Hodnocení dopadů regulace je jedním z důležitých nástrojů pro zvyšování kvality právního prostředí. Aby přijímané normy zbytečně nekomplikovaly život, budou muset před schválením projít podrobnou analýzou. Ta sestává z definice problému, který má být vyřešen, a cíle, k němuž se má dojít, a dále z navržení variant řešení.

„Možným řešením je přitom i takzvaná nulová varianta - tedy co se stane, když nebude přijata žádná norma. Pak dojde ke zhodnocení všech variant a k odůvodněnému výběru té nejvhodnější,“ upřesňuje Trnka. Povinnost zhodnotit předem všechny dopady regulace je na předkladateli zákona, tedy typicky na příslušném ministerstvu.

Od systému RIA si hodně slibuje také Svaz průmyslu a dopravy. „Přestože může zpomalit legislativní proces, důležité je, že odstraní chyby schvalovaného zákona. Pro nás by bylo nejlepší, aby se RIA začala uplatňovat co nejdřív a byla závazná,“ říká prezident svazu Jaroslav Míl.

Novinku vítá také Hospodářská komora. „I přes zpoždění je RIA pro nás důležité, že v posledních měsících už tato hodnocení dopadů bývají součástí vládních návrhů,“ konstatuje šéf Hospodářské komory Jaromír Drábek.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít