Navrhněte si vlastní nábytek

23. května 2005, 00:00 - (tj)
23. května 2005, 00:00

VYBAVENÍ KANCELÁŘE Většina českých podniků, které potřebují zařídit kanceláře, se obrátí na některou z desítek specializovaných firem. Někteří se však s nabídkou na trhu nespokojí a rozhodnou se jít cestou návrhu vlastního nábytku, který si pak nechají vyrobit na zakázku.

VYBAVENÍ KANCELÁŘE

Většina českých podniků, které potřebují zařídit kanceláře, se obrátí na některou z desítek specializovaných firem. Někteří se však s nabídkou na trhu nespokojí a rozhodnou se jít cestou návrhu vlastního nábytku, který si pak nechají vyrobit na zakázku.

Právě touto cestou se rozhodla jít společnost Škoda Auto. Ta od spojení s koncernem Volkswagen Group nejprve kupovala nábytek od několika německých nábytkářských firem. „Postupně jsme se však dopracovali k tomu, že musíme dát našemu nábytku trochu jinou podobu, aby více odpovídal našim potřebám a zejména aktivitám jednotlivých útvarů,“ vzpomíná vedoucí oddělení managementu kanceláří a služeb firmy Škoda Auto Zdeněk Čežík.

Nový nábytek měl splňovat především tři základní kritéria - měl být moderní, mobilní a hlavně cenově dostupný. Proto se firma v období mezi lety 1996 až 1997 rozhodla jít cestou navrhování vlastního nábytku a spolupráce s firmou, která uspěje ve výběrovém řízení.

DÍRA NA TRHU

Jedním ze základních impulzů k navrhování vlastního nábytku byl fakt, že na trhu neexistovala firma, která by dokázala nabídnout jak základní verzi svých nábytkářských sestav, tak třeba i jednodušší verzi.

Prakticky zcela chyběl také výrobce mobilního nábytku. „Respektive dělaly to dvě firmy ve Finsku za úplně jiné peníze,“ naráží Vlastimil Pacek z oddělení Designu kancelářských ploch mladoboleslavské automobilky na fakt, že jedním z rozhodujících kritérií pro nákup nábytku je jeho cena.

Potřebu mobilního nábytku přitom vyvolával hlavně rostoucí rozvoj IT technologií. Stále více totiž rostla poptávka například po stolcích pod skenery, tiskárny a počítače. „Začali jsme tedy navrhováním mobilního nábytku, postupně jsme přešli i na navrhování pevného nábytku,“ tvrdí Pacek. Poněkud problematické bylo sehnat výrobce atypického nábytku. Automobilka totiž není zadavatelem tisícikusových zakázek na výrobu tohoto nábytku a není tedy zajímavá pro větší nábytkářské firmy. Příležitosti se tak chytla chotěbořská Alka, která vyrábí škodovácký nábytek od samého začátku.

MUSÍ TO LADIT S CELKOVÝM IMAGE

Výhoda navrhování vlastního nábytku je také v tom, že lze vymýšlet pouze takový, který ladí s celkovou „corporate identity“ firmy. „To znamená, že pánové, co se dnes starají nejen o nábytek, ale o celkový design vnitřních prostor, musí být v kontaktu s marketingem a dbát na shodu třeba v barevném ladění,“ upozorňuje Čežík.

Navrhování vlastního nábytku ale prý rozhodně neznamená, že každá kancelář dostává stále nový nábytek a starý se vyhazuje. V rámci tak velké firmy jako je společnost Škoda Auto samozřejmě existují velké rozdíly ve vybavenosti různých oddělení. Nové prostory mají logicky novější nábytek než útvary, kde výměna nábytku může být podstatně pomalejší. Samostatnou kapitolou je pak budova managementu firmy, kde jsou snad jediné administrativní prostory ve společnosti Škoda Auto, kam se kupuje jiný než vlastní nábytek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče