Návrh zákona o elektronické komunikaci ohrožuje malé a střední firmy

06. října 2003, 00:00 - Pavel Řehulka, Praha
06. října 2003, 00:00

Připravovaný zákaz rozesílání reklamních zpráv, bude-li důsledně uplatňován, zabrání malým a středním firmám používat při své práci e-mail. Navrhovaný zákon totiž nejasnou formulací ve skutečnosti zakazuje téměř všechny e-maily, které si firmy posílají v běžné obchodní činnosti.

DOPIS

Cílem návrhu zákona o službách informační společnosti, který chystá ministr informatiky, je mimo jiné zabránit rozesílání nevyžádané elektronické pošty, tzv. spamu. Jenže v praxi to může vypadat tak, že navrhovaný zákon sice zamezí rozesílání nevyžádané pošty, ale současně s ní zakáže každodenní komunikaci mezi firmami, jejich dodavateli a zákazníky. My sami dostáváme každý den několik nevyžádaných e-mailů a návrh zákona podporujeme. Máme ale strach, že jeho současná podoba zakazuje téměř všechnu běžnou komunikaci. Uveďme si několik možných příkladů: Na realitní kancelář se obrátí zájemce s žádostí, aby mu našla byt v jiném městě, kam se bude stěhovat. Cílové město ale leží mimo její region působnosti a proto se obrátí na realitní kanceláře v daném regionu. V seznamu realitních kanceláří nebo katalogu firem si najde kontaktní e-mailovou adresu a pošle jim krátký dotaz, zda neprodávají byt odpovídající požadavkům jejich klienta. Tento e-mail je však klasifikován novým zákonem jako nevyžádaný, nebyl k němu dán souhlas účastníků, a odesilatel proto riskuje pokutu až 10 milionů korun. Malá pekárna změní své telefonní číslo a chce o tom informovat své dodavatele. Pošle jim proto krátký e-mail. K zaslání e-mailu však nemá souhlas druhé strany a poruší tak zákon. Firma prodávající zdravotní potřeby zveřejní v katalogu firem svou e-mailovou adresu. Lékárna, která na tuto e-mailovou adresu napíše a požádá o zaslání ceníku, se dopustí porušení zákona. Její e-mail nebyl vyžádán a lékárna obdrží pokutu až 10 milionů Kč. V zákoně je napsáno, že k zaslání obchodního sdělení je potřeba získat souhlas druhé strany. Ale už nikde není napsáno, jestli ten souhlas musí být písemný. Anebo jestli stačí, aby souhlas vyplynul z přirozeného vztahu mezi např. odběratelem a dodavatelem. Pokud tedy budou úředníci důslední, můžou dát pokutu každé firmě.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče