Návrh zákona o elektronické komunikaci ohrožuje malé a střední firmy

06. října 2003, 00:00 - Pavel Řehulka, Praha
06. října 2003, 00:00

Připravovaný zákaz rozesílání reklamních zpráv, bude-li důsledně uplatňován, zabrání malým a středním firmám používat při své práci e-mail. Navrhovaný zákon totiž nejasnou formulací ve skutečnosti zakazuje téměř všechny e-maily, které si firmy posílají v běžné obchodní činnosti.

DOPIS

Cílem návrhu zákona o službách informační společnosti, který chystá ministr informatiky, je mimo jiné zabránit rozesílání nevyžádané elektronické pošty, tzv. spamu. Jenže v praxi to může vypadat tak, že navrhovaný zákon sice zamezí rozesílání nevyžádané pošty, ale současně s ní zakáže každodenní komunikaci mezi firmami, jejich dodavateli a zákazníky. My sami dostáváme každý den několik nevyžádaných e-mailů a návrh zákona podporujeme. Máme ale strach, že jeho současná podoba zakazuje téměř všechnu běžnou komunikaci. Uveďme si několik možných příkladů: Na realitní kancelář se obrátí zájemce s žádostí, aby mu našla byt v jiném městě, kam se bude stěhovat. Cílové město ale leží mimo její region působnosti a proto se obrátí na realitní kanceláře v daném regionu. V seznamu realitních kanceláří nebo katalogu firem si najde kontaktní e-mailovou adresu a pošle jim krátký dotaz, zda neprodávají byt odpovídající požadavkům jejich klienta. Tento e-mail je však klasifikován novým zákonem jako nevyžádaný, nebyl k němu dán souhlas účastníků, a odesilatel proto riskuje pokutu až 10 milionů korun. Malá pekárna změní své telefonní číslo a chce o tom informovat své dodavatele. Pošle jim proto krátký e-mail. K zaslání e-mailu však nemá souhlas druhé strany a poruší tak zákon. Firma prodávající zdravotní potřeby zveřejní v katalogu firem svou e-mailovou adresu. Lékárna, která na tuto e-mailovou adresu napíše a požádá o zaslání ceníku, se dopustí porušení zákona. Její e-mail nebyl vyžádán a lékárna obdrží pokutu až 10 milionů Kč. V zákoně je napsáno, že k zaslání obchodního sdělení je potřeba získat souhlas druhé strany. Ale už nikde není napsáno, jestli ten souhlas musí být písemný. Anebo jestli stačí, aby souhlas vyplynul z přirozeného vztahu mezi např. odběratelem a dodavatelem. Pokud tedy budou úředníci důslední, můžou dát pokutu každé firmě.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít