Návrat slavných botasek

10. listopadu 2010, 11:10 - Dagmar Koudelková
10. listopadu 2010, 11:10

K českým značkám, které v současnosti zažívají úspěšný „comeback“, patří i oblíbená sportovní obuv Botas. Svého času představovala jedinou ryze domácí sportovní obuv, která byla na českém trhu k dostání.

Foto: Botas

Botasky nosívali lidé všech věkových kategorií a obouvali je i významní čeští sportovci, mezi nimi mistři světa v tancích na ledě Eva a Pavel Romanovi, gymnastka Věra Čáslavská nebo skokan na lyžích Jiří Raška.

Oblíbené botasky se vyráběly v Botaně ve Skutči, v oblasti s dlouholetou tradicí obuvnictví. Výrobní program Botany, založené v roce 1949, byl sice zaměřen na pánské vycházkové boty (malou část tvořila lyžařská a bruslařská obuv), postupně se však podnik přeorientoval na obuv sportovní. V roce 1988 tvořila již více než 80 procent produkce. V novém výrobním závodu vybudovaném v 70. letech se vyvíjely nové typy obuvi, takže v roce 1974 nabízela Botana pod značkou Botas na 230 vzorů pro téměř všechna sportovní odvětví. Byly exportovány do 35 zemí světa, nejvíce do Sovětského svazu. Postupně získaly mnohá ocenění na mezinárodních veletrzích v Brně, Liberci nebo Lipsku.

Vznik označení Botas, složeného ze slova „bota“, k němuž je připojeno písmeno „s“, udávající přívlastek „sportovní“ a současně určující místo vzniku – Skuteč, se datuje do roku 1963. Botasky „classic“, které byly na počátku nového tisíciletí zařazeny mezi 100 ikon českého designu, navrhl v roce 1966 Marcel Scheinpflug. V 80. letech minulého století jim dal modernější podobu Milan Mlynář a v předloňském roce je vrátila do výroby dvojice mladých designérů Jan Kloss a Jakub Korouš.

Vývoj Botany v porevolučních letech byl poznamenán majetkoprávními změnami, privatizací, a poté postupným útlumem. V první polovině desetiletí vyráběla sice pro významné světové značky (např. Puma, Jofa, Adidas) a pro firmu Salomon technologicky nejnáročnější obuv pro snowboard, trekking nebo lyžařskou běžeckou obuv, k celkovému oživení produkce však bylo třeba rázného kroku. Nová kapitola historie se píše po roce 1995, kdy se vlastníkem stala společnost Benal. Další vývoj předznamenala v roce 2000 změna názvu na Botas provázená novým logotypem.

Botas vyrábí a prodává sportovní obuv a doplňky pro letní a zimní sporty. Velká část produkce přitom směřuje do zahraničí. Zásadní zlom přinesla firmě spolupráce se studenty grafického designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové: Jan Kloss a Jakub Korouš v rámci úkolu navrhnout vlastní obuv vytvořili unikátní kolekci Botas Classic 66. Tvar boty zůstává víceméně stejný, na první pohled ale upoutá originální barevné řešení. Kolekce obsahující 12 modelů a jeden na oslavu 60. výročí založení firmy se ihned stala obrovským hitem; byla pro ni zaregistrována nová ochranná známka a logotyp sestávající ze dvou šestek. Autoři vytvořili také obaly, plakáty a další doprovodné materiály.

A čím se botasky vlastně odlišují od ostatní sportovní obuvi? Na první pohled tvarem, speciální podešví a „retro páskem“, kombinací usně a štípenky, dále perforovanou stélkou, vyšívaným logem na jazyku a na patě. Jejich překvapivý úspěch podpořený významnými oceněními, jakými jsou Národní cena za studentský design 2009 nebo první místo v soutěži ED-Awards ve Stockholmu v roce 2008, svědčí o dobré práci designérů i o správnosti směru, kterým se výrobce vydal. Kolekce Botas Classic 66 napomohla firmě také k ceně Výrobce roku v soutěži Czech Grand Design 2009.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče