Návrat legend

23. července 2011, 05:33 - Miroslav Štochl
23. července 2011, 05:33

Dobře si je pamatují naši otcové, v některých případech dokonce dědečkové. Buď je sami parkovali v garáži, nebo jim alespoň zdobily stěny dětských pokojů. Design oživených modelů VW Brouk, Mini nebo Fiat 500 se i dnes řadí k tomu nejatraktivnějšímu, co automobilový průmysl nabízí.

Foto: VW

Patří k milníkům automobilové historie. Je to totiž nejdéle vyráběný vůz s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu. Volkswagen vyráběl Brouka v letech 1938 až 2003 a za tu dobu jich z továren po celém světě vyjelo více než 21 milionů. V roce 1998 představila automobilka jeho nástupce, New Beetle, letos pak další evoluci. Ta svou vizuální hravostí znovu odkazuje na kultovní předobraz. Kapota byla oproti předchozí generaci modelu rozšířena a získala sportovnější vzhled. Zdařilý retrodesign podporuje i optická strohost interiéru.

Legendou se stal také Volkswagen Transporter představený v roce 1950, který vznikl právě na podvozku Brouka. Pro svoje přepravní schopnosti a neskutečnou výdrž se stal symbolem volnosti, který přijala za svůj celá květinová generace hippies. Letos ho automobilka oživila v projektu Bulli. Věrnost předloze nezapře zejména dvoubarevná karoserie, která odlišuje horní a dolní polovinu vozu. S ní skvěle ladí i interiér – červená sedadla a výplně dveří, černobílá přístrojová deska nebo panoramatická střecha.

Skoro jako hračka

Britský Austin Rover Mini se ihned po svém uvedení v roce 1959 stal jedním z nejoblíbenějších evropských vozů. Na trh totiž vstoupil v době, kdy se řidiči začali shánět po malém praktickém vozítku do města. K jeho věhlasu přispěla i revoluční konstrukce, která sdružuje motor, převodovku i hnanou nápravu vpředu. Mini se s drobnými obměnami vyrábělo až do roku 2000, přičemž vzniklo 5 387 862 vozů.

Radikální změna přišla v roce 2001, kdy značku Mini převzalo BMW. Po klasickém třídveřové verzi následovalo i provedení cabrio nebo praktičtější Clubman a Countryman. Letos se mini předvedlo motoristické veřejnosti jako atraktivní koncept Rocketman, který poodhaluje blízkou budoucnost značky. Od svých sourozenců se odlišuje zejména dramatičtějším vzhledem, netradičním otevíráním dveří, množstvím karbonových doplňků a prosklenou střechou.

Vozítko pro masy

Malou pětistovku vyráběla italská automobilka Fiat mezi lety 1957 až 1975. Díky svým líbivým tvarům, malým rozměrům a nízké ceně se stala jedním z nejúspěšnějších lidových vozů všech dob. Za 18 let produkce sjelo z výrobních pásů přes 3 500 000 exemplářů.

Nový Fiat 500 se představil u příležitosti 50. výročí zahájení výroby původní pětistovky. Od roku 2010 je k dispozici také kabrio se stahovací střechou a verze Abarth, která netají závodní ambice. Letos byla modelová řada 500 rozšířena o sportovní kupé s designem známé italské karosárny Zagato a kreaci Bicolore vyznačující se především atraktivní barevnou stylizací.

Čas ukáže, jestli se na populární vlně automobilových návratů svezou i další výrobci. Možná se tak svého vzkříšení dočká i tolik opěvovaný a současně proklínaný trabant.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče