Návrat legend

23. července 2011, 05:33 - Miroslav Štochl
23. července 2011, 05:33

Dobře si je pamatují naši otcové, v některých případech dokonce dědečkové. Buď je sami parkovali v garáži, nebo jim alespoň zdobily stěny dětských pokojů. Design oživených modelů VW Brouk, Mini nebo Fiat 500 se i dnes řadí k tomu nejatraktivnějšímu, co automobilový průmysl nabízí.

Foto: VW

Patří k milníkům automobilové historie. Je to totiž nejdéle vyráběný vůz s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu. Volkswagen vyráběl Brouka v letech 1938 až 2003 a za tu dobu jich z továren po celém světě vyjelo více než 21 milionů. V roce 1998 představila automobilka jeho nástupce, New Beetle, letos pak další evoluci. Ta svou vizuální hravostí znovu odkazuje na kultovní předobraz. Kapota byla oproti předchozí generaci modelu rozšířena a získala sportovnější vzhled. Zdařilý retrodesign podporuje i optická strohost interiéru.

Legendou se stal také Volkswagen Transporter představený v roce 1950, který vznikl právě na podvozku Brouka. Pro svoje přepravní schopnosti a neskutečnou výdrž se stal symbolem volnosti, který přijala za svůj celá květinová generace hippies. Letos ho automobilka oživila v projektu Bulli. Věrnost předloze nezapře zejména dvoubarevná karoserie, která odlišuje horní a dolní polovinu vozu. S ní skvěle ladí i interiér – červená sedadla a výplně dveří, černobílá přístrojová deska nebo panoramatická střecha.

Skoro jako hračka

Britský Austin Rover Mini se ihned po svém uvedení v roce 1959 stal jedním z nejoblíbenějších evropských vozů. Na trh totiž vstoupil v době, kdy se řidiči začali shánět po malém praktickém vozítku do města. K jeho věhlasu přispěla i revoluční konstrukce, která sdružuje motor, převodovku i hnanou nápravu vpředu. Mini se s drobnými obměnami vyrábělo až do roku 2000, přičemž vzniklo 5 387 862 vozů.

Radikální změna přišla v roce 2001, kdy značku Mini převzalo BMW. Po klasickém třídveřové verzi následovalo i provedení cabrio nebo praktičtější Clubman a Countryman. Letos se mini předvedlo motoristické veřejnosti jako atraktivní koncept Rocketman, který poodhaluje blízkou budoucnost značky. Od svých sourozenců se odlišuje zejména dramatičtějším vzhledem, netradičním otevíráním dveří, množstvím karbonových doplňků a prosklenou střechou.

Vozítko pro masy

Malou pětistovku vyráběla italská automobilka Fiat mezi lety 1957 až 1975. Díky svým líbivým tvarům, malým rozměrům a nízké ceně se stala jedním z nejúspěšnějších lidových vozů všech dob. Za 18 let produkce sjelo z výrobních pásů přes 3 500 000 exemplářů.

Nový Fiat 500 se představil u příležitosti 50. výročí zahájení výroby původní pětistovky. Od roku 2010 je k dispozici také kabrio se stahovací střechou a verze Abarth, která netají závodní ambice. Letos byla modelová řada 500 rozšířena o sportovní kupé s designem známé italské karosárny Zagato a kreaci Bicolore vyznačující se především atraktivní barevnou stylizací.

Čas ukáže, jestli se na populární vlně automobilových návratů svezou i další výrobci. Možná se tak svého vzkříšení dočká i tolik opěvovaný a současně proklínaný trabant.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít