Navnaďte zákazníky na sexy slečny

07. července 2008, 00:00 - Eva Marzini
07. července 2008, 00:00

JAK VYBRAT HOSTESKU - Služby hostesek, modelek či promotérek patří mezi nejúčinnější marketingové zbraně a firmy jich s oblibou využívají. Často se vyplatí svěřit organizaci profesionálům. S nasazením pohledné sestřenice nebo sousedky si totiž vystačíte nanejvýš při rozdávání letáků.

Otevíráte obchod, netradiční restauraci nebo penzion a hodláte na to upozornit okolí? Uspořádejte efektní akci, na kterou kolemjdoucí jen tak nezapomenou. Ohromte je třeba krásnými dívkami v sexy kostýmech. „Významné nadnárodní společnosti uvolňují marketingové rozpočty častěji na hostesky a promotérky specializované na ochutnávky potravin, spotřebitelské soutěže či předváděcí akce než na drahou reklamu v médiích,“ říká obchodní ředitelka společnosti PPD Promotion Tereza Kočišová.

Budete-li chtít, aby dívky firmu reprezentovaly svou krásou, obraťte se na modelingové agentury a pozvěte si modelky. Jestli uspějete ale není jisté. Některé modelky si totiž akce vybírají. „Častěji akceptují zakázky jako focení pro módní katalog, módní přehlídku či natáčení reklamního spotu pro televizi,“ uvádí spolumajitelka pražské hostesingové společnosti Agentura Xtreme Ivana Dupalová, jež nabízí hostesky a modelky. Zaskočit vás mohou i výší honoráře. Ten se odvíjí od toho, jak je modelka žádaná, a může být pět tisíc korun i více za den. Modelky však často postrádají některé dovednosti, jež mohou nabídnout hostesky. „Modelky často neovládají cizí jazyky, což může být na konferencích a veletrzích výraznou překážkou,“ podotýká Dupalová. V případě, že jazyky ovládají, jsou pak ještě dražší než hostesky. Pro představu, hodinová sazba hostesky se pohybuje od 120 do 200 korun. Méně žádané modelce zaplatíte za hodinu nejméně 200 a někdy i 500 korun. Uvedené ceny jsou orientační, agentury je totiž stanovují podle typu zakázky.  

Hosteska, nebo promotérka

Hostesky jsou na rozdíl od modelek flexibilní a agentury je pro účely akce školí. „Výše honoráře se odvíjí podle objemu zakázky a podle dovedností i úkonů, jež od hostesky očekáváte,“ přibližuje Dupalová. Většina agentur proto cenu na webových stránkách neuvádí a dozvíte se ji až po konkrétním popisu zakázky.

Ušetřit můžete tak, že oslovíte agentury působící přímo v regionu, kde plánujete akci uskutečnit. Vyhnete se tak výdajům za dopravu a ubytování. Významnější agentury nabízejí v regionech služby pracovníků, kteří se o sestavení týmu dívek postarají. Počítat je však potřeba s výdajem na stravu. Pro hostesky můžete pořídit i stejnokroje nebo společenské šaty, pronájem oděvů nabízejí některé agentury jako doplňkovou službu. Společenské šaty stojí od 200 korun, za historický kostým můžete zaplatit i 6000 korun.

„Firmy, které hledají dívky, jež umí prodávat, by se měly raději obrátit rovnou na specializované agentury nabízející sales promotion a požadovat takzvané promotérky,“ říká Tereza Kočišová. Za služby promotérek zaplatíte nejvíce v Praze, kde je po nich největší poptávka. Hodinový honorář promotérek se pohybuje od 90 do 120 korun.

Osobní kontakt nadevše

S promotérkami se nejčastěji setkáte v pátek nebo v sobotu v supermarketech. Jsou to ty dívky, které u stánku nabízejí k ochutnání například paštiky nebo tyčinky. Jejich úkolem je zákazníka se zbožím seznámit. Důvodů, proč tam jsou právě na sklonku týdne, je hned několik. „Marketingoví odborníci zjistili, že v těchto dnech nakupuje nejen většina populace, ale také její nejširší vzorek. Pro obchodníky je to nejvhodnější doba, jak si získat pro nové zboží zákazníky,“ přibližuje Tereza Kočišová.

Díky promotingu si zákazník produkt lépe zapamatuje a později jej rozpozná mezi konkurenčními výrobky v regálu. Dají se tak propagovat potraviny, elektronika, kosmetika i služby. Také samotným obchodníkům takové akce dokáži dobře posloužit. Mohou se poměrně efektivně dozvědět, jak spotřebitelé na zboží reagují, jak jim potravinový výrobek chutná, či zda se jim líbí obal. Agentura na závěr akce tyto informace vyhodnotí a výsledky klientovi slouží k případnému přizpůsobení prodeje.

Kolik za promoting zaplatíte? Například akce, která je zaměřená na propagaci v prodejnách jednoho obchodního řetězce v rámci celé republiky, se u PPD Promotion pohybuje v částce okolo 300 tisíc korun, může se ovšem v širším měřítku pohybovat i okolo milionu. „Zacílit jej lze na určitou lokalitu nebo region. Taková lokální akce může stát do 100 tisíc korun,“ uvádí Kočišová. Konkurence ji dokáže připravit i za podstatně nižší cenu „Ušetřila bych klientovi na výrobě prodejních stánků. Nenechala bych zhotovit stánek pro každou prodejnu v síti, ale jen pro dvě a stánky bych nechala po prodejnách kolovat,“ navrhuje předsedkyně představenstva společnosti Promotion services Pavla Veiková-Šubertová.

Co takhle show nebo party?

Další možností, jak produkty nebo služby pomocí dívek prezentovat, jsou takzvané eventy. Na ty se specializují hlavně pražské agentury, například Promotion Service, 4PAP, v Českých Budějovicích je to ART4Promotion, v Brně Marco reklamní agentura nebo Poring Plus. Eventem se rozumí například takzvaná Road show – reklamou polepené auto objíždí s hosteskami města, a ty prezentují limonádu nebo sušenky. „Road show se pořádají pro podporu produktu v momentě, kdy už je takzvaně na trhu zajetý,“ objasňuje Pavla Veiková-Šubertová. Pomocí hostesek se také propagují nové alkoholické nápoje po barech a večerních klubech. Dají se tak doporučovat i služby, například nově otevřená čerpací stanice nebo otevření nové restaurace. Hostesky mohou rozdávat letáky nebo propagační předměty.

V Ostravě pořádá netradiční eventy firma DK Production Davida Klímši. Naposledy vyvolala mezi podnikateli rozruch akce pod názvem Karibik party. „V duchu názvu jsme vyzvali v pozvánkách hosty, aby se dostavili v plážovém oděvu. Jako vyvrcholení odpoledne jsme pro ně připravili vířivé bazény, ve kterých čekaly hostesky,“ líčí Klímša a pochvaluje si, že o party už má zájem několik dalších obchodníků. Za kolik se iluze Karibiku v Ostravě dá pořídit? „Cena akce začíná na několika stovkách tisíc korun,“ přibližuje Klímša.

 

Jde to i na vlastní pěst Pokud akci hodláte připravit na vlastní pěst, měli byste vědět, že s nasazením pohledné sestřenice nebo sousedky si vystačíte nanejvýš při rozdávání letáků. Pokud se přece jen pro jejich výpomoc rozhodnete, nejdůležitější je děvčata pro akci proškolit. „Zákazník může hostesku zaskočit nečekanou otázkou a neadekvátní odpověď může poškodit image firmy,“ míní Kočišová. Zaskočit vás také mohou některé formality. Je potřeba vědět, že před pořádáním promotion akce nebo eventu je nutné mít povolení majitele prostoru nebo prostranství. V obchodním centru Futurum v Ostravě mohou zboží a služby propagovat jen obchodníci provozující obchody přímo v obchodním domě. V pražském Paláci Flóra se cena liší podle počtu hostesek/promoterů, počtu dnů i charakteru akce. Zvýhodněné podmínky oproti externím společnostem mají nájemci v obchodním domě. Agentury mají přehled o poplatcích veřejných i soukromých ploch, často mívají s majiteli sjednané slevy. Také se vyplatí informovat se na obecních úřadech, zda a kolik se za pronájem veřejného prostranství platí, předejdete pokutě. „V některých případech obce poplatky na pořadatelích nechtějí, ale akce by se oznámit vždy měla,“ upozorňuje Pavla Veiková-Šubertová. Výhody agenturních služeb Významné agentury mají v regionech takzvané area manažery, kteří pro klienta sestaví tým dívek přímo z místa konání akce a proškolí je. Klientovi tím šetří výdaj za cestovné a ubytování. Agentury mají také navíc zavedený systém kontroly hostesek. „Dívky pracují většinou na »dohodu« nebo živnostensky list, proto nemají k práci ten pravý loajální vztah jako kmenoví zaměstnanci. O to více jsou kontroly nutné, například formou kontrolních telefonátů,“ uvádí Kočišová. Každou akci je možné připravit na klíč. Agentura se postará o návrh i produkci – vymyslí téma, najde nejvhodnější lokalitu, zajistí výrobu kostýmů, navrhne soutěže. Klient si jen určuje podmínky podle výše rozpočtu. U většiny agentur specializovaných na promoting zaplatíte nejen honorář, ale i provizi ve výši od 10 do 15 procent. Profesionální agentury jsou schopny do týdne vyrazit do terénu na jednoduchou akci, tedy bez přípravy například stánků a šití kostýmů. V případě, že je akce náročná, příprava projektu trvá přibližně měsíc. Jak se nenechat napálit podvodníky?  NEJČASTĚJŠÍ CHYBY HOSTESEK AMATÉREK**

• srovnávají nabízené zboží či služby s konkurencí

• neznají odpověď na nejčastější otázky zákazníků

• otáčejí se k zákazníkům zády

• vyjadřují svůj osobní názor na nabízené zboží

• bývají dotěrné

„Nejlepší rada je prověřit si reference,“ radí Veiková-Šubertová. Podnikatel by měl oslovit agenturu, která má dlouholeté zkušenosti. „Pak zjistit podmínky spolupráce, například jak jsou hostesky proškoleny, jaké záruky agentura nabízí – například zda poskytne klientovi slevu, bonus nebo jeden náhradní den v režii,“ doplňuje Kočišová.

Pavla Veiková-Šubertová radí zadat nejméně třem agenturám kritéria zamýšlené akce, upřesnit rozpočet a počkat, co firmy za navrženou částku nabídnou – kolik položek budou mít v nabídce, jestli je kalkulace průhledná a jakou provizi a poplatky si agentura účtuje. „Například firmy, které si účtují za promotérky v supermarketech částku 200 korun a více za hodinu, nejsou seriózní,“ upozorňuje na závěr Veiková-Šubertová.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče