Nástupce Mavericka přijíždí

05. května 2008, 00:00 - Erich Handl
05. května 2008, 00:00

FORD KUGA - Maverick, jediný sportovně užitkový Ford dosud prodávaný v Evropě, nesklízel loni velké prodejní úspěchy. Automobilka letos nasazuje do boje jeho nástupce, terénní model s názvem Kuga, u kterého se počítá i s podnikatelskou verzí.

Nový Maverick se vyrábí od začátku letošního roku v německém Saarlouis. Ford chce letos vyrobit 45 tisíc těchto takzvaných crossoverů, první kusy už zamířily do Německa, Itálie, Francie, Velké Británie a Španělska. Právě v posledně jmenované zemi na Iberském poloostrově proběhly zhruba před týdnem první předváděcí jízdy pro české novináře. Co nového vůz, který přijde na tuzemský trh zhruba v polovině roku, nabízí podnikatelům?

PRVNÍ TEST

V andaluském Jerezu měl Profit možnost poprvé otestovat vůz na silnici i v terénu. Jaké je zjištění? Kuga je typickým zástupcem třídy malých SUV, která se vyznačují dostatkem místa v kabině i kufru, ale s velkými off-roady se měřit nemůžou. Kufr není o mnoho větší než u běžného vozu, to platí i o interiéru. Vůz je ale praktický, podnikatelé určitě ocení variabilitu zadních dveří, které se můžou otevřít buďto celé, nebo jen jejich okno. Terénní vlastnosti vozu spočívají jen v přiřaditelném pohonu zadních kol, auto nemá upravené převody ani uzávěrku diferenciálu. Ve výbavě také nebude systém pro sjíždění prudkých klesání. Při testování ale auto hravě zvládlo lesní cesty a poradilo by si jistě i se sněhem.

Na začátku byl Iosis X

Kuga je typicky městské SUV, které bude konkurovat Volkswagenu Tiguan, Hondě CR-V nebo Nissanu X-Trail. Má hodně dynamické tvary plné hran, díky kterým vypadá jako dravá šelma. „Kinetický design pochází z konceptu iosis X, který jsme předvedli v roce 2006 v Paříži,“ říká designér evropského Fordu Martin Smith, který stál u zrodu karoserie. „Na sériovém vozidle lze nalézt většinu expresivních detailů z konceptu, blízkou příbuznost obou aut podtrhává stejný odstín laku. Samozřejmě zde nechybějí grafické komponenty kinetického designu, jako je lichoběžníková maska, klínovitý profil, dozadu protažené světlomety nebo dvojice výfuků,“ dodává.

Rozdíly mezi konceptem a realitou přece jen existují. Zatímco iosis X profilem střechy poněkud připomínal vozy kupé, pro sériové provedení byla zvolena vyšší silueta, v níž nalezne dostatek prostoru pětice dospělých cestujících. A co uvnitř? Palubní deska plynule přechází do středové konzoly, která splývá mezi přední sedadla. V materiálech interiéru lze také spatřit odkazy na koncept iosis X. Kabina je plná kůže a efektních oranžových lemů. S tmavými plochami v provedení Ebony ostře kontrastuje bílá středová konzola a detaily na dveřích.

Od 800 tisíc korun

Ford Kuga může být vybaven takzvaným inteligentním pohonem všech čtyř kol, který v případě potřeby přiřadí k náhonu zadní nápravu. Pod kapotou pracuje osvědčený vznětový motor Duratorq 2,0 l TDCi o výkonu 100 kilowattů, vybavený vstřikováním common-rail a spolupracující se šestistupňovou manuální převodovkou.

V Česku se bude Kuga prodávat ve výbavě Trend a Titanium – a to v první fázi jen s uvedeným dieselem. K němu na konci letošního či začátku příštího roku přibude další agregát. Kuga s výbavou Trend (například šest airbagů, ESP, klimatizace, elektricky ovládaná okna, startování tlačítkem, bezzátkový uzávěr nádrže, dělené zadní dveře) bude s poháněnou přední nápravou stát 799 990 korun a s pohonem 4×4 849 990 korun.

Ve vyšší výbavě Titanium (navíc automatická klimatizace, kola z lehkých slitin, stropní a zadní konzoly, výklopné stolky vzadu či tónovaná skla) bude v nabídce za 864 990 korun jako „dvoukolka“ a 914 990 korun s pohonem 4×4.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče