Nastal čas doplnit vitaminy!

10. března 2003, 00:00 - Gabriela Bobková
10. března 2003, 00:00

Vše, co o nich potřebujete vědětDnes už není problém jíst dostatečné množství vyvážené stravy. Přestože ale jíme množství vitaminů, neznamená to ještě, že jsme dostatečně chráněni před chronickými onemocněními. Je mezi námi stále hodně těch, kterým některé vitaminy scházejí. Nejste mezi nimi také?

Vše, co o nich potřebujete vědět

Dnes už není problém jíst dostatečné množství vyvážené stravy. Přestože ale jíme množství vitaminů, neznamená to ještě, že jsme dostatečně chráněni před chronickými onemocněními. Je mezi námi stále hodně těch, kterým některé vitaminy scházejí. Nejste mezi nimi také?

Vitaminy jsou látky, které naše tělo potřebuje každodenně, ale nedokáže si je samo vyrobit. Naopak jsme úplně závislí na jejich přísunu zvenčí - v potravě. Přestože vědecké zkoumání neustále posouvá hranice toho, co víme, vědci se už řadu let shodují na základních vitaminech, které hrají nejdůležitější úlohu při prevenci chronických onemocnění. Vzniku těchto onemocnění brání jen několik základních vitaminů. Jsou to: Folát - sůl kyseliny listové, která přispívá k prevenci srdečních a cévních chorob a některých druhů rakoviny. Vitaminy B6 a B12 - ty v součinnosti s folátem snižují riziko srdečních a cévních chorob. Vitamin E, který snižuje riziko rakoviny prostaty a vitamin D (pomáhá při prevenci zlomenin). (Kde konkrétně se který vitamin vyskytuje a jaká je doporučená denní dávka pro jeho konzumaci, se dočtete níž.)

Multivitaminový doplněk stravy

Je tedy řešením, užívat takzvaný multivitaminový doplněk stravy, vitaminy v tabletkách? Správný přípravek obsahuje doporučenou denní dávku všech nejdůležitějších vitaminů. Určitě ho lze doporučit v případě, že je vaše tělo oslabeno nemocí nebo jste krátkodobě psychicky indisponováni. Vitaminy v tabletkách jsou také určeny těm, kteří mají zvýšenou spotřebu vitaminů, což jsou: Děti (v období růstu a dospívání), ženy (v období těhotenství a kojení), senioři, chronicky nemocní, osoby se zvýšenou duševní a tělesnou zátěží, lidé držící redukční diety, kuřáci. V období chřipkových a jiných virových infekcí se vitaminy doplňují jako prevence. Neznamená to ale, že máme hromadně vykoupit vitaminové přípravky. Pokud je lidské tělo zdravé, stačí mu přísun vitaminů ze správně vyvážené stravy. Není řešením stravovat se celý den v takzvaném fastfoodu a večer spolknout multivitaminovou tabletku. Tudy cesta nevede. Racionální, vyvážená strava je taková, ve které omezíme vepřové a hovězí maso, uzeniny a tučné mléčné výrobky. Také živočišné tuky bychom měli nahradit rostlinnými a preferovat celozrnné výrobky, které obsahují velké množství vlákniny. V souvislosti s tepelnou úpravou pokrmů je potřeba si uvědomit, že vitaminy jsou látky velice citlivé vůči tepelnému zpracování. V arem či jinou tepelnou úpravou se ničí. Nedílnou součástí stravy je pitný režim. Každý bychom měli vypít až tři litry tekutin, nejlépe vody. Vodu můžeme prostřídat bylinnými čaji. Nevhodné jsou limonády, silný černý čaj a káva. Pokud už se rozhodnete tabletky vyzkoušet, přečtěte si složení přípravku. Měl by obsahovat doporučené denní dávky základních vitaminů (viz níže), ale neměl by je nějak závratně překračovat. Také barviva a emulgátory nejsou právě nejlepší. Až budete tabletku brát, je dobré u toho sníst nějaké ovoce nebo zeleninu. Přítomnost přírodního vitaminu pomůže vašemu tělu vstřebat i ten „tabletkový“.

Nedostatek vitaminů - avitaminóza

Onemocnění, která vznikají z různých avitaminóz (nedostatku některého vitaminu), jsou dnes velice častá. Jejich příznaky jsou natolik nespecifické, že je můžeme snadno vydávat za jiné obtíže. Ty nám znepříjemňují život, ale nejsou jinak závažné. Proto je i jejich léčba vcelku jednoduchá - spočívá v doplnění chybějících vitaminů a minerálů. K nejčastějším příznakům nedostatku vitaminů patří problémy s nehty. Jejich lámavost nebo křehkost dokáže pěkně potrápit. Také zvýšená únava a různé nepříjemnosti v dutině ústní (otoky, krvácivost dásní, koutky) jsou projevy nedostatku některých vitaminů. Při dlouhodobějších potížích je třeba vyloučit i jiná onemocnění. Opět platí, že v případě přetrvávajících obtíží nemá smysl návštěvu lékaře odkládat.

Vitaminy - nechybí Vám některý?

Denní potřeba vitamínu se liší člověk od člověka (zejména srovnáte-li například sportovce a nesportovce, muže, ženy a děti apod.). Informace zde uvedené berte jako orientační pomůcku k sestavení lépe vyvážené stravy, případně k objasnění příčiny některých obtíží.

Vitamin A - působí jako antioxidant, zlepšuje vidění, působí preventivně proti šerosleposti, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Doporučená denní dávka (DDD) 0,8 mg. Zdroje: játra, žloutky, rybí tuk.

Beta-karoten - působí stejně jako vitamin A, DDD 1,6 mg. Zdroje: rostlinné (mrkev, petržel, jeřabina, paprika, špenát…).

Vitamin B1 - podílí se na metabolizmu sacharidů, příznivě ovlivňuje nervový systém, přispívá k duševní čilosti. DDD 1,2-2 mg. Zdroje: pivovarské droždí, otruby, játra, ovesné vločky, neloupaná rýže, vlašské ořechy, pohanka, chřest, černý chléb, pšeničné klíčky, brambory, fazole.

Vitamin B2 - pomáhá spalovat cukry, upravuje energetické mechanizmy, podílí se na tvorbě enzymů pro metabolizmus cukranů, zlepšuje zrak, podporuje zdravé reprodukční funkce, chrání před anémií. DDD 1,21,6 mg. Zdroje: droždí, mléko, brambory, maso…

Vitamin B3 - působí při syntéze pohlavních hormonů, podporuje buněčné dýchání, je nezbytný pro správnou funkci mozku, pomáhá likvidovat složky cholesterolu a tuků v krevním oběhu. DDD 5-18 mg. Zdroje: maso, slunečnicová semena, arašídy, černý chléb, luštěniny, pivovarské droždí.

Vitamin B5 - povzbuzuje imunitní systém, podporuje hojení ran, snižuje hladinu cholesterolu, působí preventivně proti infarktu a zánětům kloubů. DDD 6-10 mg. Zdroje: droždí, játra, tmavé maso krocana a kuřat, vejce, otruby, plné zrno, ovesné vločky.

Vitamin B6 - působí při metabolizmu aminokyselin, bílkovin a tuků, zvyšuje imunitu, je prevencí proti nádorům, tlumí svalové křeče, mírní některé projevy cukrovky, působí močopudně, potlačuje předmenstruační obtíže. DDD 2 mg. Zdroje: droždí, játra, pšeničné klíčky, černý chléb, melasa, banány, brambory, ořechy, slunečnicová semena, pohanka, otruby, hrubá žitná mouka, kuřata, ryby.

Vitamin B12 - je nezbytný pro nervový systém, působí preventivně proti anémii (společně s kys. listovou). DDD 0,002-0,003 mg. Zdroje: hovězí a telecí játra, droždí.

Kyselina listová - nezbytná pro proces dělení buněk, zasahuje do metabolizmu aminokyselin. DDD 0,2-0,4 mg. Zdroje: špenát, listová zelenina.

Vitamin C - hraje důležitou roli v metabolických procesech, podílí se na obnově a udržování pojivové tkáně, působí při antioxidačních dějích, preventivně působí proti různým typům infekcí, posiluje imunitní systém, pomáhá udržovat optimální hladinu cholesterolu v krvi, eliminuje účinky karcinogenů, pomáhá hojit rány a popáleniny, zvyšuje odolnost vůči stresu, podílí se na biosyntéze látek vznikajících při stresových situacích, zlepšuje vstřebávání železa rostlinného původu, působí při syntéze kolagenu a je tak nezbytný při poraněních a zlomeninách. DDD 3060 mg. Zdroje: citrusové plody, šípky, nať petržele, černý rybíz, křen, jahody, rakytník…

Vitamin D - je důležitý pro vstřebávání vápníku a fosforu, chrání proti osteoporóze, je nezbytný pro silné kosti a zuby. DDD 0,005-0,01 mg. Zdroje: ultrafialové záření, konzervované ryby, vaječný žloutek.

Vitamin E - působí jako antioxidant, ochraňuje před neurologickými, srdečními a cévními poruchami, je prevencí nádorů prsů a plic. DDD 10 mg. Zdroje: listová zelenina, nečištěné obilí, pšeničné klíčky, olej z bavlníku a klíčků.

Vitamin H - brání šedivění a vypadávání vlasů, podporuje růst vlasů, zlepšuje kvalitu nehtů, pomáhá při kožních chorobách, zmírňuje svalové bolesti. DDD 0,15-0,3 mg. Zdroje: játra, čokoláda, květák, houby, hrách.

Vitamin K - nezbytný při mechanizmu srážení krve. Zdroje: vše zelené, sójový olej, špenát, rajčata.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče